نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جذامی‌های مشهد از حداقل‌ها هم محروم هستند، بر احصای هرچه زودتر دارایی‌های آن‌ها تاکید کرد و گفت: منابع وقفی یا هر ملک و زمینی که حبس شده و متعلق به جذامی‌هاست باید زودتر احصاء و مشخص شود.

بازدید نایب رئیس مجلس از شهرک جذامی‌ها در مشهد/ تأکید بر احصاء سریع دارایی‌های بیماران

به گزارش قدس آنلاین، پیگیری‌های انجام شده در موضوع مشکل جذامی‌های این شهر توسط دادستانی مرکز خراسان رضوی، دستگاه‌های اجرایی مختلف را یکی پس از دیگری پای کار آورد.

بعد از قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، اداره کل بهزستی خراسان رضوی و معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد، امروز سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا کلائی شهردار مشهد، شهناز رمارم عضو هیأت رئیسه شورای شهر و محمدحسین بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با حضور خود در خیابان «وحید ۸» برای حل مشکلات ۴۰ ساله جذامیان این شهر اعلام آمادگی کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این بازدید ضمن استماع گزارش شرایط موجود و پیگیری‌های انجام شده توسط دادستانی از زبان معاون دادستان با ساکنان این شهرک گفت‌وگو کرد و پای درد دل آن‌ها نشست.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پس از این بازدید به همراه هیأت بازدیدکننده به مسجد این شهرک رفت و در آنجا نکاتی را عنوان کرد.

وی ضمن تشکر از ورود جدی دادستانی به این موضوع اظهار کرد: مشکل اینجاست که ما عمده مشکلاتی که مشکل هستند و حل نمی‌شوند را به مرور زمان می‌سپاریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من الان حدود ۱۲ سال است که در مجلس هستم، گفت: به‌خاطر دارم قبل از ما هم مشکلات این شهرک را مرحوم فاکر که از نمایندگان ادوار گذشته مردم مشهد در مجلس بود، پیگیری می‌کرد ولی همچنان لاینحل مانده است.

قاضی زاده هاشمی خطاب به معاون دادستان گفت: شما به لحاظ حقوقی منافع و درآمدهای مرتبط با این بحث را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا جذامیان دارایی دارند یا خیر، اگر دارند یک فرد واجد صلاحیت که مورد تأیید شما و دستگاه قضایی باشد را بالای سر این اموال بگذارید تا در مسیر واقعی خودش که رفاه و آسایش جذامی‌هاست، هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر موضوعات مطرح شده در مورد دارایی‌هایی جذامی‌ها صحت داشته باشد این افراد نیاز به کمک هیچ ارگانی ندارند، البته این به معنای این نیست که قول‌هایی که از طرف دستگاه‌های ذی‌ربط مطرح شده نادیده گرفته شود و کار معطل بماند بلکه تأکیدم بر روی احقاق حقوقی است که ممکن است این افراد داشته باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منابع وقفی که در اختیار آستان قدس است یا درآمدهای بهکده رضوی یا هر ملکی یا زمینی که در اختیار یک عده از افراد حبس شده و متعلق به جذامی‌هاست، باید احصاء شود تا بعد تعیین تکلیف کنیم که چه مقدارش باید سرمایه‌گذاری شود و چه مقدار باید به‌دست این افراد برسد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: اداره کل بهزیستی هم با توجه به گزارشی که ارائه شد کمیسیون سیار تشخیص معلولیت را برگزار کرده و به‌زودی مشخص می‌کنند که چه تعداد از این افراد به علت معلولیت تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند و خدمات دریافت می‌کنند، با توجه به شرایطی که جذامی‌ها دارند این کمیسیون باید هر چند وقت یکبار برگزار و اطلاعات بروزرسانی شود تا به محض اینکه شخصی بنا بر شرایط جسمی دچار معلولیت یا معلولیتش بیشتر شد تحت حمایت قرار گیرد.

وی گفت: با آستان قدس نیز باید صحبت شود اگر ترتیب اثر ندادند، حقوق قانونی وقف باید احصاء و مشخص شود که این افراد چند درصد از عواید وقف شامل حالشان می‌شود.

نماینده مردم مشهد از شهرداری خواست، علاوه بر تهیه بستر کار و تأمین مسکن برای مجذومان، محوریت اجرایی را نیز به‌دست بگیرید.

قاضی‌زاده هاشمی ضمن تشکر از ورود قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به موضوع حل مشکل جذامی‌ها و اعلام آمادگی ساخت واحدهای مسکونی مناسب برای آن‌ها، گفت: وضعیت حقوقی این ملکی که از سال‌ها قبل در اختیار جذامی‌ها قرار داده شده هنوز برای من مشخص نیست که واگذاری آن در ابتدا به چه صورت بوده است که با بررسی‌هایی که انجام خواهد شد، این موضوع مشخص می‌شود.

وی خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: فارغ از همه موضوعات، شما یک کاری بر اساس وظیفه انسانی برای افراد جذامی انجام داده‌اید، حتی اگر حقی که بر اساس سکونت چند ده ساله این افراد ایجاد می‌شود را در نظر نگیریم، حتما در بحث تأمین زمینی که برای ساخت خانه‌های مناسب جهت اسکان این افراد، همکاری و در کنار قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و شهرداری مشهد و شورای شهر به رفع این مشکل کمک کنید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: چیزی که من امروز در این بازدید دیدم این افراد از حداقل‌ها محروم هستند، حتی بعضی‌ها حمام ندارند!

قاضی‌زاده هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی را مورد خطاب قرار داد و تاکید کرد: افرادی که توان آشپزی ندارند باید برایشان یک آشپزخانه مرکزی در نظر بگیرید و غذای گرم و مناسب در اختیارشان قرار دهید تا آن مادر پیر جذامی که توان طبخ غذا ندارد به‌خاطر نبودن دخترش، دچار مشکل نشود.

وی عنوان کرد: من حتما قول‌هایی که امروز از طرف مسؤولان داده شد و نیز مواردی که در توان خودم باشد را پیگیری می‌کنم و امیدوارم با تشریک مساعی همه این موضوع هرچه زودتر به نتیجه برسد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از خبرنگاران به‌خاطر پیگیری این موضوع، اظهار کرد: خبرنگاران چشم بینای مردم‌سالاری هستند و جایی که مشکلی باشد برای مسؤولان مشخص می‌کنند، این ظاهر کردن مشکلات و در میدان بودن و دقت نظری که دارند جای تقدیر و تشکر دارد.

قاضی بهشتی: تا تحویل خانه‌های جدید جابجایی جذامی‌ها از «وحید ۸ » منتفی است

جانشین معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه نیز در این جلسه اظهار کرد: وضعیتی که امروز شما عزیزان ملاحظه کردید و همگی تصدیق می‌کنید شرایط نامطلوبی است، پس از بازدید دادستان محترم مرکز استان موضوع در جلسات متعدد مورد بحث و بررسی قرار گرفت، با دستگاه‌های ذیربط وارد مذاکره شدیم، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و همکارانشان نیز طی بازدیدی که از این مکان داشت به‌طور جدی پای کار آمدند.

فرزاد بهشتی ادامه داد: در ارتباط با جذامیان عزیزی که در این مکان زندگی می‌کنند باید یک اقدام جهادی و خوبی صورت گیرد، در کنار دادستانی، قرارگاه خاتم الانبیاء، شورای شهر و شهرداری مشهد که دغدغه‌مندانه پای کار آمدند و جای تقدیر و تشکر دارد، نیاز به حضور کلیه نهادهایی که می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، وجود دارد.

وی تصریح کرد: گرچه تا کنون و پس از ورود دادستانی کارهای خوبی انجام شده است اما تا زمانی که فضایی در شأن و متناسب با شرایط این افراد ساخته نشود و آن‌ها از این وضع نجات پیدا نکنند، گویا هیچ کاری انجام نداده‌ایم.

جانشین معاون دادستان مرکز خراسان رضوی با بیان اینکه برای تسریع در انجام پیگیری‌ها نیاز به همکاری و تعامل دانشگاه علوم پزشکی مشهد و آستان قدس داریم، خاطرنشان کرد: این دو نهاد در کمک‌رسانی به مجذومان دارای سابقه تاریخی طولانی هستند اما این فضای زندگی که امروز بازدید کردید، مکان تراز جمهوری اسلامی و قابل ارائه بعد ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی نیست، بنابراین همه باید پای کار بیایند تا اتفاقات خوبی رقم بخورد.

از مهم‌ترین موضوعاتی که در این بازدید از سوی مجذومان با مسؤولان مطرح شد، بحث اصرار حراست بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مبنی بر جابه‌جایی آن‌ها و تحویل اتاق‌ها بود که بار دیگر جانشین معاون دادستان تاکید کرد تا آماده شدن واحدهای مسکونی مناسب برای این افراد جابه‌جایی صورت نخواهد گرفت.

در این جلسه، محمدرضا کلائی شهردار مشهد هم نسبت به ساخت واحدهای مسکونی مناسب برای جذامی‌ها اعلام آمادگی کرد.

نماینده اجرایی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در مشهد، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد، مدیرکل و معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، مدیرعامل و رئیس هیأت امنای بنیاد نیکوکاری کهبد هم از دیگر حاضرین در این بازدید بودند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها