۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 709346

در بسیاری از کشورهای جهان شاهد اعمال مالیات‌های عجیب غریب از سوی دولت‌های هستیم که برخی از آنها دود از کله آدم بلند می‌کند.

مالیات‌های باورنکردنی در کشورها

قدس آنلاین: در طول تاریخ تمدن بشر بارها اتفاق افتاده که در کشورهای مختلف شاهد اعمال مالیات‌های عجیب و غریب باشیم.

از مالیات بر نان در روسیه گرفته تا مالیات بر تعداد پنجره خانه‌ها در انگلیس، و نمک در فرانسه روش‌هایی  بودند تا دولت‌ها بتوانند منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق دریافت پول از مردم تامین کنند. البته خیلی از این نوع قوانین مالیاتی دیگر وجود ندارد اما هنوز هم مالیات‌هایی در جهان گرفته می‌شود که شنیدن آنها دود از کله آدم بلند می‌کند.

اگرچه برخی از این مالیات‌های به ظاهر عجیب ممکن است دلایل منطقی داشته باشند اما برخی از آنها هم هیچ دلیلی ندارد و قوانین مربوط به آنها همچنان اجرا می‌شود.

* مالیات گچ گرفتن دست و پا، اتریش 

همه ساله افراد زیادی برای اسکی کردن به کوه‌های آلپ در اتریش می‌روند. همه این افراد البته در کار خود حرفه‌ای نیستند و بنابراین خیلی از آنها دچار شکستگی دست و پا می‌شوند. 

دولت اتریش هم با هدف استفاده از این فرصت حضور گردشگران نابلد اما عاشق اسکی، روی گچ گرفتن دست و پاهای شکسته آنها مالیات اعمال کرده است.

البته نرخ این مالیات ثابت نیست چرا که افراد دست و پا شکسته این مالیات را در هر منطقه‌ای که هستند به صورت متغیر اما به صورت مستقیم پرداخت می‌کنند.

* مالیات بر چوب غذاخوری، چین

در هر سال حدود 45 میلیارد جفت چوب غذا خوری یا چاپستیک در چین مصرف شده و دور ریخته می‌شود. 

برای تولید این میزان چوب غذاخوری بایدهر سال سر 25 درخت را زیر آب کرد.به خاطر همین خیلی تعجب‌آور نیست که دولت چین نسبت به این مسئله حساس شده و نگران جنگل‌زدایی و عواقب سنگین زیست محیطی آن شود.

در سال 2006 دولت چین با هدف حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از نابودی آنها مالیات 5 درصدی را بر چوب‌های غذا خوری اعمال کرد.

مقامات چینی معتقدند این اقدام می‌تواند مردم را بر آن دارد تا به جای این نوع ابزار چوبی سنتی به سمت استفاده از چاپستیک‌های پلاستیکی و تجدید پذیر بروند.

* مالیات بر دور شکم، ‌ژاپن

بر اساس یک قانون به نام "متابو" در ژاپن مردان و زنان بین 40 تا 75 سال باید سالانه دور شکم خود را اندازه بگیرندو در صورتی که اندازه دور شکم آنها برای مردان بالای 85 سانت و زنان بالای 90 سانت باشد باید مالیات بپردازند.

البته این قانون دلیل قانع کننده‌ای دارد و با هدف کنترل روند رو به گسترش چاقی در میان مردم این کشور و جلوگیری از گسترش بیماری‌هایی نظیر دیابت و حملات قلبی اجرا شده است.

* مالیات بر آجیل‌های پوست کنده، انگلیس

در انگلیس در صورتی که شما آجیل با پوست بخرید به صرفه‌تر است چرا که در این کشور 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر آجیل پوست کنده، بوداده و نمکین شده اعمال می‌شود.

به همین خاطر خیلی به نفع جیب شماست اگر آجیل‌ها را با پوست بخرید و پوست آنها را خودتان بکنید.

البته دولت خیلی به آجیل‌ خورهای انگلیسی سخت نگرفته و اگر پوست خیلی سفت و سخت بادام زمینی کنده شده باشد ولی بو داده و نمکین نشده باشد به آن مالیات تعلق نمی‌گیرد.

*مالیات بر خوشگذارانی در هند 

برخلاف خیلی از کشورها کسانی که دوست دارند روز خود را با دیدن فیلم در سینما یا عشق و صفا در شهربازی، شب کنند باید مالیات آن را هم بدهند.

در هند روی تمام بلیت‌های سالن‌های سینما، نمایشخانه‌ها، نمایشگاه‌ها، شهربازی، و دیگر فعالیت‌های تفریحی و خوشگذرانی مالیات اعمال می‌شود.

البته نرخ این مالیات‌ها بسته به ایالتی که شما در آن می‌خواهید خوش بگذرانید، متفاوت است و شما بسته به نوع عشق و حال باید بین 5 تا 28 درصد مالیات بپردازید.

* مالیات بر تنقلات و چیپس و پفک، مجارستان

از سال 2011 دولت مجارستان روی همه تنقلات از چیبس و پفک گرفته تا بیسکوئیت و کیک و حتی نوشیدنی‌های انرژی‌زا و سودا مالیات اعمال کرده است.

قیمت هر یک از این تنقلات به خاطر مالیات 20 سنت افزایش یافته و اسم آن هم "قانون محصولات سلامت عمومی" گذاشته شده است.

دولت مجارستان ترویج یک رژیم غذایی سالم را دلیل بر اعمال این نوع مالیات عنوان کرده‌اند و به نظر می‌رسد اتفاقا هم کارگر شده و 59 تا 73 درصد از مردم این کشور خرید چیبس و پفک را کاهش داده‌اند.

* مالیات بر نور خورشید، جزایر بالئاری اسپانیا

جزایر بالئاری شاهد حضور سالانه 11 میلیون گردشگر هستند و مقامات این مسئله را بار سنگینی روی دوش منابع محلی خود می‌دانند. به همین خاطر از سال 2016 اعمال مالیات نور خورشید را آغاز کرده‌اند.

بر همین اساس همه گردشگرانی که به جزایر مایورکا، منورکا، ایبیزا، و فرمنترا سفر می‌کنند باید روزانه 2 تا 4 هزار دلار به خاطر استفاده از نور خورشید آنجا بپردازند.

از این پول برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری، تمیز کردن سواحل و مناطق ساحلی، حفاظت از اماکن تاریخی، و بهبود اوضاع اکولوژیکی منطقه استفاده می‌شود.

* مالیات بر سایه، ایتالیا

رستوران‌ها و دکان‌دارهای شهر کانلیانو، واقع در منطقه ونتوی ایتالیا، باید برای استفاده از سایبان و هر چیزی که روی خیابان سایه بیفکند سالانه صد دلار مالیات بدهند.

قانون مربوط به این مالیات در سال 1993 تصویب شد و قرار بود در سراسر ایتالیا اجرا شود اما فقط مقامات شهر کانگیلیانو برای اجرای آن قبول زحمت کردند.

بعد از اجرای این قانون تقریبا همه دکان‌دارها و فروشگاه‌ها به جای اینکه مالیات بدهند سایبان‌های خود را جمع کردند.

* مالیات بر گاز تپاله گاو، استونی

اگرچه احمقانه به نظر می‌رسد اما دامداران استونی باید برای نگهداری گاو به خاطر تولید گاز از مدفوع و سیستم گوارش آنها مالیات بپردازند و این قانون واقعا اجرا می‌شود.

ممکن است به ظاهر گرفتن این مالیات خیلی احمقانه باشد اما به نظر می‌رسد مقامات استونی برای این کار یا دلیل قانع کننده‌ای دارند و یا بهانه خوبی را برای چاپیدن دامداران دست و پا کرده‌اند.

دولت استونی می‌گوید این نوع مالیات از آلوده شدن هوا و عواقب گسترش گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند.

از دستگاه گوارش و مدفوع هر گاو روزانه 350 لیتر متان و 1500 لیتر دی اکسید کربن تولید می‌شود.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده این میزان گاز آلوده 15 تا 25 درصد کل آلایندگی هوای جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

حالا با اجرای این قانون هر دامداری که 300 راس گاو بیشتر داشته باشد باید سالانه 5 هزار دلار مالیات بدهد.

نکته خنده‌دار اینکه این مالیات شامل دیگر حیواناتی که اتفاقات آنها هم آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، نمی‌شود و فقط روی گاوداران قفل شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها