زاهدان- «گدارناهوک» نام یک پاسگاه مرزی در جنوب سیستان و بلوچستان است که وهم گروهک تروریستی «جندالشیطان» به سرکردگی عبدالمالک ریگی نخستین بار اینجا به جان ایرانی‌ها افتاد.

خانواده شهدا هم بیکار می‌مانند؛ سهمیه‌ و حقوق نجومی در کار نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها- بابک رحیمیان: چهار سال از تشکیل گروهک تروریستی با عنوان «جند الله» گذشته بود که یکی از افراد فعال این گروهک، برای تهیه غذا و مایحتاج خود به سراوان استان سیستان و بلوچستان می‌آید که در جریان این سفر گروهبان عباس نامجو یکی از مرزداران میهن اسلامی او را دستگیر می‌کند.

این ماجرا موجب می‌شود تا همدستان عبدالمالک ریگی برای انتقام از رئیس پاسگاه مرزی «گدار ناهوک» شبانه به آن پاسگاه حمله کنند و نخستین ماجرای غم‌انگیز را برای حافظان امنیت رقم بزنند.

در جریان این حمله تعداد هشت سرباز از جمله گروهبان عباس نامجو رئیس این پاسگاه مرزی به گروگان عبدالمالک ریگی درآمدند که درنهایت این درجه دار شجاع به دست سرکرده اشرار به شهادت رسید.

ادامه راه شهید

شهید گروهبان عباس نامجو که خونش را برای دفاع از مرزهای میهن اسلامی تقدیم کرد دو یادگار از خود بر جای گذاشته که به همراه همسرش در تلاش هستند تا در سنگر علم و تحصیل ادامه‌دار راه این شهید بزرگوار باشند.

اگرچه در فضای مجازی و بسیاری از محافل چنین ادعا می‌شود که خانواده شهدا حقوق‌های نجومی می‌گیرند و به دلیل استفاده از سهمیهِ در دانشگاه‌های معتبر جذب هیئت‌علمی می‌شوند اما جالب است که بدانید که همسر شهید نامجو باوجوداینکه در مقطع دکتری در رشته شیمی تجزیه دانشگاه سیستان و بلوچستان تحصیل‌کرده، سال‌هاست که بیکار است و تاکنون هیچ دانشگاهی و یا سازمانی حاضر به جذب این خانواده شهید نشده است و حتی موفق به دریافت مطالبات همسر شهیدش نیز در طی ۳ سال گذشته نشده است.

در این همین راستا با ایشان گفت‌وگویی داشتیم که در ذیل می‌خوانید:

ازدواج با یک نظامی را چگونه پذیرفتید؟

-عشق و علاقه من به شخصیت شهید که علاوه بر برخورداری ازعنصر معنوی و اعتقادی، جوانی شجاع، هوشمند و تیزبین بود و به همین دلیل با توجه به اینکه شغل ایشان که در یک سازمانی با بدنه و ساختار منظم و قدرتمند پر از انگیزه دفاع از حریم امنیتی و حراست از مرزها بود، از عنصر مهمی به نام ادبیات شهادت نیز برخوردار بود که او را نه دچار خستگی و نه فرسایش می‌کرد و این موضوع انگیزه من برای ازدواج با ایشان را مضاعف می‌کرد.

لطفاً در خصوص نحوه شهادت همسرتان توضیح بفرمایید

همسر شهیدم ۱۲ سال در مناطق صعب‌العبور و مرزی با حداقل امکانات  با اشرار برای دفاع از حریم مرز جنگید که درنهایت توسط گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی ربوده و  به خاک پاکستان منتقل شد.

متأسفانه  در آنجا  پس از هشت ماه که تک‌تک روزهایش برای من کابوس و انتظار بود توسط  این گروه جنایتکار به طرز فجیعی به شهادت رسید.

اگرچه در فضای مجازی و بسیاری از محافل چنین ادعا می‌شود که خانواده شهدا حقوق‌های نجومی می‌گیرند و به دلیل استفاده از سهمیه در دانشگاه‌های معتبر جذب هیئت‌علمی می‌شوند اما جالب است بدانید که همسر شهید نامجو باوجوداینکه در مقطع دکتری در رشته شیمی تجزیه دانشگاه سیستان و بلوچستان تحصیل‌کرده اما سال‌ها بیکار است و حتی همان دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز حاضر به جذب این خانواده شهید نیست

در جامعه بسیاری از مردم بر این باورند که خانواده شهدا هیچ مشکل مالی ندارند و حقوق‌های بالا و نجومی دریافت می‌کنند؟

حقوق شهید دقیقاً رقمی است که در حکم ایشان و در زمان خدمت محاسبه‌شده و بنیاد شهید این رقم را بدون هیچ اضافه‌کاری و حق مأموریتی پرداخت می‌کند.

شاید شأن خانواده شهید نباشد و عزت‌نفس اجازه گفتن بعضی از مشکلات مالی را ندهد، ولی با دو دختر نوجوان و بیماری فرزندم اگر خانواده پدری مرا حمایت نمی‌کرد دچار مشکلات عدیده مالی شده بودم.

ظاهراً هنوز مطالبات خانواده شهدا نیز پرداخت نشده است؟

با توجه به اینکه همسرم شهید بازنشسته سال ۹۶ می‌باشد، اما هنوز پس از گذشت سه سال و پیگیری و مکاتبه مکرر هنوز نتوانسته‌ام پاداش بازنشستگی ایشان را به‌طور کامل دریافت کنم که این موضوع اثرات منفی را در زندگی من و دخترانم داشته است.

گفته می‌شود که خانواده شهدا در هر حوزه‌ای مانند کنکور و دانشگاه از سهمیه‌ها برخوردارند؟

برای برخورداری از سهمیه شاهد می‌بایست حداقل نمره علمی را کسب کرد تا سهمیه برای افراد ایثارگر اعمال شود و این مطلب که به‌صرف خانواده شهید بودن به‌راحتی می‌توان در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی و تحقیقات کشور بدون کسب نمره علمی لازم پذیرفته‌شده کاملاً اشتباه است.

در حال حاضر به چه شغلی اشتغال دارید؟

- درحال حاضر شغلی ندارم لذا پیگیر ثبت مقالات و کارهای تحقیقاتی هستم و امیدوارم با توجه به اینکه مدرک دکتری را از دانشگاه سیستان و بلوچستان دریافت کردم امکان اشتغال این‌جانب به عنوان یک بومی در دانشگاهی که زادگاه من و شهید است فراهم می شد اما با وجود ارایه درخواست تاکنون اتفاق مثبتی نیفتاده است.

با توجه به اینکه شهید بازنشسته سال ۹۶ است ، اما هنوز پس از گذشت سه سال و پیگیری و مکاتبه مکرر هنوز پاداش بازنشستگی این شهید از طرف بنیاد شهید به خانواده اش پرداخت نشده است

ما شنیدیم که شهدا از سهمیه برای جذب در دانشگاه و یا ادارت دولتی برخوردار هستند؟

سال گذشته پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع دکترا در فراخوان جذب هیئت‌علمی شرکت کردم و متقاضی جذب هیئت‌علمی در دانشگاه زاهدان شدم اما متأسفانه جوابی به من ندادند و مشاهده می کنید که سهیمه ای وجود ندارد و خانواده شهدا هم ممکن است سال ها بیکار بماند.

نگاه نسل جدید که آشنایی چندانی با جنگ و شهادت ندارند نسبت به خانواده شهدا چگونه است؟

- نسل جدید به عنوان سرمایه‌های کشور جوانان و نوجوانان قدرشناسی هستند که شهدا را کامل می‌شناسند و عاشقانه دوست دارند و در مراسم تشییع و تدفین شهدا حضور پیدا می‌کنند و اشک می‌ریزند،این در حالی است که حتی بسیاری از شهدا از نسل سوم انقلاب هستند و از آن‌ها به نیکی یاد می‌شود.

برچسب‌ها