انتشارات به نشر به عنوان ناشر زیرمجموعه آستان قدس رضوی با این انتقاد روبرو بوده است که در تولید آثار موفق رضوی عملکرد موفقی نداشته است. این نقد اگرچه هنوز هم بر به نشر کم و بیش وارد است اما در سالهای اخیر عملکرد به نشر رو به بهبود بوده و در دوره جدید نیز آثار خوبی در حوزه رمان و داستان منتشر کرده است.

پویش مطالعاتی کتاب را به ۴۰ چاپ رساند

قدس آنلاین:  انتشارات به نشر به عنوان ناشر زیرمجموعه آستان قدس رضوی با این انتقاد روبرو بوده است که در تولید آثار موفق رضوی عملکرد موفقی نداشته است. این نقد اگرچه هنوز هم بر به نشر کم و بیش وارد است اما در سالهای اخیر عملکرد به نشر رو به بهبود بوده و در دوره جدید نیز آثار خوبی در حوزه رمان و داستان منتشر کرده است.  به مناسبت دهه کرامت گفت‌وگوی کوتاهی با حسین سعیدی مدیر انتشارات «به نشر» درباره برنامه های این انتشارات در دهه کرامت و دلایل موفقیت بعضی آثار به گفتگو نشستیم، که می‌خوانید:

* علت پرفروش بودن اثری مانند «دعبل و زلفا» چه بوده است؟  

** رمان دعبل و زلفا استانداردهای لازم را برای یک رمان موفق داشت. این کتاب اگرچه رمانی دینی است اما زندگی نامه و یا بیان تاریخ صرف نیست. آقای سالاری تجربه موفقی در نوشتن رمان «رؤیای نیمه شب» داشت که این باعث شد برای نوشتن رمان دعبل و زلفا سراغ ایشان برویم. ایشان هم توانسته‌اند در این اثر وقایع و رویدادها را به درستی با هم ادغام کنند. ضمن اینکه وقایع مربوط به دعبل، امام رضا (ع) و امام موسی کاظم(ع) را با استفاده از منابع دست اول دینی نوشته‌اند. یعنی آنچه مربوط به کلام و رفتار ائمه (ع) بود کاملا مستند بود. به دلیل اینکه کتاب شایستگی لازم را برای معرفی داشت ما هم برای پخش کتاب با شرکت‌های پخش کتاب وارد مذاکره شدیم و کتاب را به همه کتابفروشی‌های معتبر کشور رساندیم تا کتاب دیده شد. علاوه بر این‌ها پویش مطالعاتی که در سال ۹۷ و ۹۸ ایجاد شد باعث شد کتاب در همین بازه زمانی ۴۰ بار منتشر شود. ضمن اینکه در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب و تصویری هم تبلیغات لازم انجام شد. به هر حال هر آنچه برای دیده شدن یک اثر اعم از داستان خوب، نویسنده خوب و تبلیغات، نیاز دارد این کتاب در اختیار داشت.

* دغدغه نداشتن در خصوص تولید آثار  رضوی انتقادی است که به «به نشر» وارد است. در خصوص این انتقادها چه توضیحی دارید؟

** در این چند سالی که من در به نشر فعالیت و خدمت می‌کنم تولید رمان‌های دینی به ویژه با موضوع اهل بیت (ع) دغدغه اصلی‌ام بوده است. اما تولید اثر شاخص دینی مشکلات خاص خودش را دارد اول اینکه آثاری که منتشر می‌شد خیلی قوی نبوده و اگر هم قوی بوده است، محدود و کم بوده‌اند. البته این مبحث نیاز به بحثی مفصل دارد، ولی ما در همین مدت کوتاهی که خدمت به نشر هستیم، با حدود ۱۰۱ نویسنده حوزه رضوی ارتباط داشته ایم. از سعید تشکری توانسته‌ایم ۶ اثر با موضوع رضوی منتشر کنیم که استقبال خوبی هم از آنها شده است و بعضی از آنها در جشنواره‌های مهم کشور هم حائز رتبه شده‌اند. همچنین در سه سال گذشته ۱۳۴ عنوان اثر با موضوع رضوی تولید شده که در فروشگاههای به نشر وجود دارند. البته هنوز خلأهای زیادی وجود دارد که امیدوارم به مرور رفع شود.

*  برنامه های شما در دهه کرامت متمرکز بر چه فعالیت هایی است؟

** ما به عنوان انتشارات آستان قدس رضوی در دهه کرامت در سه محور تولید، توزیع و ترویج آثار رضوی و دینی پیش برنامه ریزی هایی کرده ایم که در حال اجرای آنها هستیم. اگرچه به خاطر شرایط خاصِ ایجاد شده توسط کرونا نوع برنامه ها تغییر کرده و  نسبت به قبل بیشتر از بسترهای فضای مجازی برای اجرای برنامه ها استفاده می کنیم.

* چه آثار تازه ای با موضوع امام رضا (ع) منتشر کرده اید؟

** در این ایام از ۸ اثر تازه رونمایی می‌شود. کتاب شعر لالایی‌های امام رضایی برای نوزادان و مادران دارای فرزند خردسال است که این مجموعه شعر توسط آقای علی محمد مؤدب سروده شده‌اند. کتاب بعدی گزیده «عیون اخبار الرضا (ع)» است که با یک ترجمه روان و خوب و به صورت موضوع بندی شده، هم به صورت یک جلدی و هم به صورت موضوعی در پنج جلد منتشر و رونمایی خواهد شد.

جلد دومِ رمان «آبی‌ها» نوشته سعید تشکری است. همچنین حدود ۸۰ اثر با موضوع امام رضا (ع) و زیارت را به صورت فیزیکی در قفسه آثار رضوی دسته بندی کرده ایم تا مخاطبان با سهولت بیشتری به آثار رضوی دست پیدا کنند.

همه کتاب‌ها در  اپلیکیشن‌هایی مثل طاقچه و سایت خودمان به مخاطبان و همراه با تخفیف ۲۵ درصد عرضه خواهند شد. البته در سایت خودمان ارسال کتاب ها هم رایگان خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها