فیلم های کوتاه تبلیغاتی و تلویزیونی برای معرفی کتاب، هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. بااین وجود این ابزار تصویری اصیر زیادی در تبلیغ و فروش یک ار ادبی دارد. اتفاقی که برای یکی از آثار مظفری سالاری افتاد و کتاب با اقبال مخاطب و چاپ های متعدد مواجه شد.

آشتی کنون «کتاب» و «تصویر»

قدس آنلاین: فیلم‌های کوتاه تبلیغاتی و تلویزیونی برای معرفی کتاب، هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. بااین وجود این ابزار تصویری اصیر زیادی در تبلیغ و فروش یک ار ادبی دارد. اتفاقی که برای یکی از آثار مظفری سالاری افتاد و کتاب با اقبال مخاطب و چاپ های متعدد مواجه شد.

رویای نیمه شب که با نگاهی به زندگی امام زمان (عج) نوشته شد تا به حال به بیش از چاپ رسیده است و عده ای معتقدند تبلیغات تلوییونی بر دیده شدن این اثر موثر بوده است.

 اگر ابزار تصویر این قدر می تواند در معرفی یک اثر ادبی موفق باشد چرا در خصوص داستان هایی که با هدف اشاعه فرهنگ ایرانی- اسلامی نوشته می شود این ابزار کم تر مورد استفاده قرار گرفته است.  

اصغر عباسی سازنده تیزر تلویزیونی کتاب «رویای نیمه شب» که در ساخت این آگهی تبلیغاتی از حضور بازیگرانی چون ثریا قاسمی، عباس غزلی و ماه چهره خلیلی استفاده کرده است از سابقه ساخت آگهی های تبلیغاتی برای کتاب  می گوید: قبل از آگهی تلویزیونی «رویای نیمه شب» و بعد از آن تیزرهایی برای چند اثر ادبی ساخته شده  اما هیچ کدام به اندازه‌ای تیزر کتاب «رویای نیمه شب» مورد توجه قرار نگرفت.

وی با ابراز رضایت از این تیزر، داستان کتاب را ر موفقیت تیزر موثر می داند و توضیح می دهد: فارغ از ساخت آگهی، داستان کتاب هم باید جذابیت های لازم را داشته باشد. «رویای نیمه شب»، داستانی عاشقانه و پرکشش داشت که در بستری از واقعیت رخ می‌داد و مخاطب را از روزمرگی‌ها دور می‌کرد به همین دلیل ما تلاش کردیم با استفاده از ترفند سفر در زمان،  مخاطب را در بستری از اتفاقات روزمره زندگی، از فضای ذهنی‌اش دور کنیم. همین ترفند در فیلم‌های مهم سینمای جهان نیزمورد استفاده قرار گرفته است.

عباسی در ادامه تصریح می کند: البته داستان در لایه‌های پنهان خود آنجا که ابو راجح پدر دختر این قصه، نزد امام زمان(عج) می‌رود سفر در زمان را در خود مستتر دارد و به همین دلیل هم سعی کردم از این ترفند در فرم و نمای تصویری بهره ببرم که مخاطب لذت دوچندانی ببرد.

این کارگردان در خصوص فرم و ساختار این آگهی تلویزیونی توضیح می دهد: من علاقمند به سفر در زمان هستم چه در تخیلات کودکی چه در تجربیات سینمایی. در همین زمینه فیلمی به نام «رویای صادقه» ساختم و دوستانی که این فیلم را دیده بودند در سال ۹۵ پیشنهاد ساخت تیزری برای کتاب رویای نیمه‌شب به بنده دادند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که تا چه حد تصویر می‌تواند به کمک ادبیات بیاید و بین مردم و کتاب انس و علاقه ایجاد کند، اظهار کرد: بی‌شک بستر فضای مجازی و پلتفرم‌هایی که در قالب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است بر محور تصویر بنا نهاده شده است. هرچه بخواهید معرفی کنید باید به تصویر رجوع کنید البته مهم است که این معرفی تا چه حد با ظرافت ارائه شود.

وی افزود: آگهی تبلیغاتی برای یک اثر به مخاطب کمک می کند با استفاده ار ترفندهای سینمایی با بخش هایی از کتاب آشنا شود و آگاهی دست به انتخاب اثر بزند.

این فیلمساز در ادامه به دغدغه مندی مسوولان اشاره کرد و افزود: مقوله فرهنگ به دو عنصر هزینه و زمان نیاز دارد و نباید در کوتاه مدت منتظرتاثیر فوری و آنی بر ایجاد ارتباط بیشتر بین ادبیات و تصویر بود همچنان که در کشورهای غربی و رسانه‌هایی که با ما بیگانه‌اند از این داده ها  استفاده کرده‌اند؛ هزینه می‌کنند و منتظر تاثیر می‌مانند.

عباسی گفت: دوران  کنونی، دوران سرعت و تکنولوژی است و دیگر نمی‌توان براساس آموخته‌های ۵۰ سال پیش نسخه‌ای برای مشکلات امروزی پیچید. باید مخاطب‌شناس بود و ذائقه‌شناسی کرد تا آشتی بین کتاب وتصویر را در بستری از سلامت پیش ببریم.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها