عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در همایش چمران فکر ماندگار در مشهد گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم با تاکید بر علم و پژوهش راه رسیدن به امنیت و فرهنگ را به ما نشان دادند و باید با استفاده از دانش و تاکید بر آن عقب ماندگی گذشته را جبران کنیم.

 تاکید بر دانش جبران کننده عقب ماندگی گذشته است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی چمران در همایش "چمران فکر ماندگار" در مشهد افزود: مسیر علمی که تاکنون در ایران سپری شده به درستی طراحی شده است که از مسیر دانشگاه می‌گذرد و در زمان دفاع مقدس شاهد بودیم که دانشجویان با حمایت استادان خود و یاری نیروهای نظامی توانستند اولین نمونه پهپاد را در ایران با فایبر گلاس بسازند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در زمان ریاست جمهوری خود نیز بر ادامه پروژه‌های دفاعی که زیر نظر شهید چمران آغاز شده بود تاکید داشتند و اینک با حمایت رهبر معظم انقلاب این حرکت‌ها به جایی رسیده است که می‌توانیم هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را که با پیچیده ترین تکنولوژی‌ها ساخته شده است ساقط کنیم.
رییس بنیاد شهید چمران گفت: اگر دولت‌های گذشته همکاری بیشتری در تامین اعتبارات و همکاری‌های لازم علمی را انجام می‌دادند، شتاب علمی ایران بیشتر از زمان فعلی رخ می‌داد و به جایگاه‌های برتر در دنیا دست می‌یافتیم . 
وی افزود: دشمنان سعی کرده‌اند در فضای مجازی، امید به آینده را در میان جامعه و دانشجویان بخشکانند لذا برای ادامه مسیر موفقیت باید این ناامیدی در جامعه برطرف شود.
چمران ادامه داد: یکی از کارهایی که شهید چمران در زمان صدارت وزارت دفاع انجام داد، تحقق شعار ما می‌توانیم بود که در آن دوران برای انقلابیون بعید به نظر می‌رسید.
وی با بیان اینکه شهید چمران یک فرد مخترع و مبدع بود که بر مبنای علم، پژوهش و تحقیق فعالیت می‌کرد گفت: با همّت و حمایت او اولین نمونه‌های زیردریایی چریکی، موشک پرتابی، موشک زیرآبی و پل چریکی ساخته شد و این ابداعات بر اساس علم و دانش بود.

رییس پیشین شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مطالب منتشر شده در فضای مجازی در باره شهادت شهید چمران افزود: این شهید ۱۰ روز پس از آزادسازی دهلاویه برای توجیه فرمانده منطقه به اتفاق یکی از نیروها به این منطقه رفت که مورد اصابت خمپاره ۶۰ قرار گرفت و شهید شد، برخی که او را اسطوره مبارزه در مقابله با رژیم صهیونیستی می‌دانستند اعلام کردند که عراقی‌ها توان شهادت او را نداشتند و همچنین برخی افراد معاند با نظام نیز با توجه به اعلام نظرات صریح شهید چمران در مسائل مختلف، به دنبال طرح مسائل حاشیه‌ای بوده و اختلافاتی که منجر به شهادت عمدی او شود را مطرح کردند که این خلاف واقع است.
وی ادامه داد: شهید چمران در زمان تحصیل توانست نمره ۲۲ را از یکی از استادان سخت گیر خود به دست آورد که تاکنون در دانشکده فنی تهران بی سابقه است.
چمران گفت: وی به خاطر شرایط مالی خانواده امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور را نداشت و با استفاده از بورس تحصیلی توانست به آمریکا برود، او می‌توانست زندگی مرفهی را در آمریکا برای خود تهیه کند ولی این کار را نکرد و درآمد خود را در مسسیر مبارزه هزینه نمود.
وی افزود: شهید چمران پایان نامه دانشگاهی خود را توانسته بود زودتر از موعد مقرر جمع آوری کند ولی استاد او که نمی‌خواست این دانشجوی نخبه را از دست دهد، زمان دفاع او را ۶ ماه به تاخیر انداخت.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: تحقیقات شهید چمران در باره کاتد سرد که کاربردهای بسیار در سیستم‌های راداری، موشک‌ها و ماهواره‌ها دارد به گونه‌ای بود که توانست جهش بزرگی را در این دانش بوجود آورد و به همین دلیل از دانشگاه‌های مختلف دنیا برای تدریس از او دعوت به عمل آوردند.
وی گفت: او یک فعال و رهبر سیاسی، اهل تشکیلات وسازماندهی و مدیر قوی بود که در جامعه زمان خود توانست تاثیرگذار باشد بطوریکه یکی از سخنرانان ثابت انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا به شمار می رفت و به همین دلیل هزینه بورس دانشگاهی او از طرف دولت ایران قطع شد و برای تامین مخارج زندگی خود دچار مشکلاتی گردید.
چمران افزود: بعد از ۱۵ خرداد سال ۴۲ شهید چمران به این نتیجه رسید که باید به مبارزه مسلحانه برای مقابله با ظالم بپردازد و به همین دلیل پس از مشورت با آیت الله طالقانی به الجزایر و سپس به مصر رفت و در آنجا آموزش‌های نظامی را فرا گرفت تا به سایر نیروهای ایرانی نیز آموزش دهد.
وی ادامه داد: با توجه به شکست اعراب در جنگ با رژیم صهیونیستی و حمایت شاه ایران از صهیونیستها، شهید چمران دوران سختی را در مصر گذراند و او را به چشم یک جاسوس نگاه می‌کردند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: شهید چمران به دعوت امام موسی صدر به لبنان رفت و در شهر "صور"، مدیریت یک هنرستان صنعتی به نام جبل عامل را که مخصوص شیعیان یتیم لبنانی بود پذیرفت که بسیاری از فرماندهان برجسته لبنانی از شاگردان او به شمار می‌رفتند.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی او به همراه گروهی از فرهیختگان و نخبگان احزاب سیاسی لبنان به ایران آمد و به ملاقات امام راحل رفت. در جلسه‌ای خصوصی که شهید چمران و تنی چند از این برگزیدگان در آن حضور داشتند او شرایط  لبنان را برای امام خمینی (ره) تشریح ‌کرد و امام راحل به او گفتند: در ایران بمانید که اگر ایران درست شود، لبنان هم درست خواهد شد.
وی ادامه داد: شهید چمران حتی برای آوردن وسایل شخصی‌ خود که بیشتر کتاب و دارهای قالی نیمه بافته توسط دختران شیعه و یتیم لبنانی بود به لبنان نرفت و با هماهنگی انجام شده این وسایل با یک کامیون برای او به ایران آورده شد.
چمران گفت: این شهید به دستور امام و در زمان دولت موقت به وزارت دفاع منصوب شد و با شجاعتی که داشت اگر چیزی را خلاف می‌دید، بیان می‌کرد و به همین دلیل برای اصلاح قوانین موجود در وزارت دفاع در انتخابات مجلس نیز شرکت کرد و به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها