وضعیت امروز بازار ارز تهران متفاوت از هفته گذشته بود و بی‌میلی برای خرید و فروش نشان‌دهنده انتظار برای تغییر در قیمت‌ها و احتمالا کاهش قیمت است.

صرافی‌های تهران: خرید و فروش ارز نداریم

به گزارش قدس آنلاین، بازار ارز تهران امروز تقریبا خلوت بوده و صرافی‌های بسیاری در حوالی میدان فردوسی عبارت "خرید و فروش ارز نداریم" را روی شیشه‌های واحد صنفی خود نصب کرده‌اند تا با همان نگاه اول همه بدانند که خبری از معامله ارزی نیست.

فعالان بازار و برخی صرافی‌ها علت این سکون را انتظار برای مشخص شدن قیمت‌ واقعی و روند تغییر آن در روزهای آتی می‌دانند. یکی از صرافی‌های میدان فردوسی در پاسخ به ایسنا اینگونه توضیح داد که "هیچ کس نمی‌داند چه خواهد شد، اما شوک خبر تزریق منابع ارزی به بازار باعث شده همه منتظر بمانند و ببینند بانک مرکزی چه کاری می‌خواهد انجام دهد".

بسیاری از صرافی‌ها نیز تابلوهای خود را خاموش کرده و برخی دیگر قیمت‌های حدود ۱۸ هزار و ۴۰۰ تا ۱۹ هزار تومان را برای خرید هر دلار و قیمت‌های حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان را برای فروش اعلام کرده‌اند.

البته بازار برای یورو هم همین وضعیت را داشت و نرخ ۲۱ هزار تومان برای خرید و ۲۱ هزار ۱۰۰ تومان برای فروش روی تابلو صرافی‌ها نقش بسته است.

بر اساس مشاهدات میدانی از بازار،‌ مردم هم چندان تمایلی برای خرید و فروش ارز از خود نشان نمی‌دهند و تنها برخی دلالان قیمت یا تمایل‌شان را برای خرید به عابران و رهگذران گوشزد می‌کنند که البته کسی هم برای معامله استقبالی از آنها نمی‌کند.

البته در این بین طی روزهای اخیر که روند بازار ارز دچار نوسان بوده، از سوی بازارساز حدود ۴۵ میلیون دلار بین صرافی‌ها عرضه شده که با تقاضای ناچیزی مواجه بوده است.

همچنین امروز هم در معاملات سامانه نیما تا ساعت ۱۵ حدود ۱۰۶ میلیون یورو در قالب انواع ارز در این سامانه عرضه شده که ۶۳ میلیون یورو مازاد داشته است. در معاملات انجام شده طی روز جاری معادل هر یورو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و هر دلار ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورده که نشان می‌دهد قیمت‌ها در سامانه نیما اندکی کاهشی بوده است.

اما  در بازار متشکل ارزی(محل عرضه و تقاضای صرافان برای تامین نیاز واقغعی مردم) نیز که در حال حاضر به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند، علاوه بر عرضه ارز در صرافی‌های منتخب حدود ۷۱ میلیون دلار با نرخ ۱۸ هزار و ۴۵۰ تومان عرضه داشته است که تا ظهر امروز حدود ۱.۵ میلیون دلار آن معامله شده بود.

همچنین عبدالناصر همتی - رئیس کل بانک مرکزی - در آخرین اظهارات خود عنوان کرده که نوسانات فعلی بازار ارز، شوک‌های گذرا و موقتی است. البته او در عین حال تاکید دارد که اگر احساس شود این نوسانات بلندمدت‌تر شود حتما بانک مرکزی مداخله می‌کند اما قرار نیست ارزپاشی کند. همچنین رئیس‌جمهور هم هفته پیش تاکید کرد که این نوسانات، دلیل و ریشه بنیادی اقتصادی ندارد و این نوید را داده که با بازگشت ارزهای صادراتی، فضای بازار آرام می‌شود.

البته پیام مولوی - یک تحلیل‌گر اقتصادی - در این زمینه معتقد است که این گفته رئیس کل بانک مرکزی که این بانک ارزپاشی نمی‌کند، یک سیگنال افزایشی به بازار منتقل می‌کند. به عبارت دیگر وقتی می‌گوییم که روال ما ارزپاشی نیست، فارغ از اینکه این اقدام در گذشته مناسب بوده یا خیر، شرایط اقتصاد کشور به گونه‌ای است که برای ارز محدودیت وجود دارد و با وجود این محدودیت، برای اولین بار در اقتصاد داریم به سمتی حرکت می‌کنیم که قیمت ارز دارد واقعی می‌شود.

به گفته مولوی، گرچه این افزایش قیمت در بازار ارز موجب می‌شود که تورم را در بازارها و بازارهای موازی تجربه کنیم اما برای اولین بار در اقتصاد به نقطه‌ای می‌رسیم که تقاضا قیمت را تعیین می‌کند و باید اجازه دهند که همه امور در بازارها را تقاضا تعیین کند.

این تحلیل‌گر اقتصادی همچنین انتشار اسامی صادرکنندگان متخلف در بازگشت ارز را سینگال منفی به بازار صادرات دانسته و می‌گوید این امر موجب می‌شود در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی تمایل صادرکنندگان برای صادرات کم شود؛ بنابراین، بهتر است در این زمینه با گفتمان، علت عدم بازگشت ارز مشخص شود و دولت باید در خدمت صادرات و تولید باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها