بیش از یک دهه است که موضوع ایجاد بوستان‌های بانوان در کشور ما مطرح شده؛ امروزه شاهدیم که در بیش از ۲۰ شهر و کلانشهر کشور بوستان‌های خاص بانوان فعال است.

سهم ۱.۵ میلیون بانوی مشهدی فقط دو پارک اختصاصی!

قدس آنلاین:  در روزهای اخیر نیز آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره بر ضرورت توجه به نشاط زنان درجامعه، به گسترش بوستان‌های خاص بانوان در مشهد تأکید کرد.

گفتنی است، درحال حاضر در تهران چهار بوستان به مساحت ۷۷ هکتار ویژه بانوان وجود دارد؛ همچنین در سایر کلانشهرها نیز پارک‌های بانوان با وسعت قابل توجهی فعالند، چنان‌که در تبریز ۶ بوستان اختصاصی ویژه بانوان در نظر گرفته شده است.

*توجه به گسترش بوستان‌های بانوان و خانواده

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه وجود دو بوستان اختصاصی و تعدادی فضای سبز برای جمعیت حدود ۱.۵میلیون نفری بانوان در شهر مشهد کافی نیست، می‌گوید: بوستان ریحانه که در مسیر فرودگاه به عنوان بوستان ویژه بانوان ایجاد شده در مسیر تردد اغلب بانوان مشهدی قرار ندارد؛ همچنین امکان استفاده در زمان‌های طولانی از این بوستان فراهم نیست. البته از برنامه‌های معاونت امور بانوان و خانواده استانداری در سال جاری و برای تمام شهرستان‌ها، توجه به ایجاد و توسعه بوستان‌های خاص بانوان و خانواده‌هاست، چرا که ممکن است در برخی مناطق ایجاد پارک‌ها مستلزم صرف هزینه باشد و به همین دلیل نیز مدیران شهری نسبت به این قضیه بی‌توجه باشند. ازهمین رو با تأکید بر توسعه فضاهایی می‌توان از امکانات موجود بهره‌مند شد، البته از این فضاها سریع‌تر نیز می‌توان به هدف مورد نظر رسید که همان بهبود روابط و افزایش سلامت خانواده است.

طاهره طهماسبی همچنین تأکید می‌کند: درحال حاضر بوستان‌های ویژه بانوان در استان امکانات محدودی را در اختیار این گروه قرار می‌دهند. درواقع بیشتر آن‌ها تنها فضایی محصور شده‌اند که به بانوان اختصاص یافته؛ درحالی که وقتی بحث بوستان ویژه بانوان

مطرح می‌شود باید فضاهایی تفریحی فرهنگی وجود داشته و نیازهای متنوعی را برطرف کند.

صحبت از فضای اختصاصی بانوان به معنای حذف آن‌ها از سایر فضاهای عمومی نیست، بلکه هدف استفاده بیشتر بانوان از فضاهای شهری است. طی برنامه‌ای که در نظر گرفته شده، قرار است در شهرستان‌های استان متناسب با جمعیت زنان، پارک‌های اختصاصی ایجاد شود. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود در شهرستان‌هایی با کمترین جمعیت، حداقل یک بوستان و در شهر مشهد نیز حدود ۱۰ بوستان با مساحت‌های متعدد در نظر گرفته شود، چرا که تأمین سلامت جسمی و روحی خانواده از سیاست‌هایی است پیگیری می‌کنیم و یکی ازعوامل مؤثر در پیشگیری از بروز آسیب‌ها و صدمات، توجه به نشاط جامعه است؛ این امر نیز باید براساس چارچوب سیاست‌های تعریف شده پیش برود.

*استفاده چندمنظوره از بوستان‌های بانوان

مسعود درودی، مشاور راهبردی شهردار مشهد نیز درباره ضرورت ایجاد فضاهای خاص بانوان اظهار می‌کند: به طور کلی سیاست‌های مدیریت شهری در مشهد باید مبتنی بر این پیش‌فرض باشد که نیازهای تمامی اقشار شهر را درنظر بگیرد. باید هر آنچه برای رفاه و سلامت جامعه بانوان در فضای شهری ضروری است را مورد توجه قرار دهیم.   گرچه یکی از بوستان‌های بزرگ کشور به نام بوستان ریحانه در شهر مشهد قرار گرفته اما همچنان با چشم‌انداز مطلوبی که مدنظر ماست فاصله داریم.

وی با اشاره به عواملی که در جذب بانوان در بوستان‌های اختصاصی اثرگذاراست، تصریح می‌کند: با تنوع‌سازی در این فضاها می‌توان آزادی و دسترسی بیشتر بانوان را در چنین بوستان‌هایی فراهم کرد. همچنین باید در این پارک‌های موضوعی خدمات آموزشی، فرهنگی و هنری را ارتقا داد. درواقع درچنین فضاهای اختصاصی تنها به مقوله تأمین سلامت جسمی و روانی اکتفا نکرده بلکه به این سمت حرکت کنیم که مهارت‌ها و توانمندی‌های بانوان را با ایجاد غرفه‌های آموزشی و فرهنگی افزایش دهیم. مقوله حائز اهمیت در این بوستان‌ها افزایش تعاملات اجتماعی است، ازهمین رو در تفکرات مدیریت شهری بر افزایش گفت‌وگوی میان شهروندی تأکید می‌شود، چرا که این فضاها می‌تواند بستری برای آگاهی از تجربیات زیستی دیگران باشد. همچنین با ایجاد بسترهایی می‌توان از فضاهای یاد شده به عنوان مراکز کسب وکار و اشتغال‌زایی بانوان نیز استفاده کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها