کرمان- جنوب کرمان قطب کشاورزی کشور و شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی است اما شیوع ویروس کرونا و به‌تبع آن بسته شدن مرزها موجب شد تا دلال‌ها محصول کشاورزی مردم را باقیمت ناچیزی خریداری کنند که همین امر باعث متضرر شدن کشاورزان شد.

چشم کشاورزان جنوب کرمان به حمایت‌های دولتی دوخته‌شده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: جنوب کرمان با یک‌میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه گنج، منوجان، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل‌شده است.

اهالی جنوب کرمان زندگی پیچیده‌ای ندارند، شغل همه آن ها کشاورزی و چشم امیدشان به یک بازار منصفانه است زیرا ۸۰ درصد از جمعیت یک‌میلیون‌نفری این منطقه به کشاورزی مشغول است.

امسال با کاهش شدید قیمت‌ها و عدم صادرات به‌یک‌باره قیمت محصولات تولید کشاورزان جنوب این استان با افت شدید روبرو شد و لذا اگر حرکت خودجوش سپاه برای خریداری محصولات کشاورزان و حضور جهادگران بسیجی نبود محصول کشاورزان و همان اندک اندوخته آن‌ها از بین رفته بود.

اگرچه جهادگران بسیجی اجازه ندادند تا محصول کشاورزان جنوب این استان از بین برود و  بخشی از محصول را به بازارهای هدف رساندند اما واقعیت این است که به دلیل  تبعات ویروس کرونا و کمبود نقدینگی در حال حاضر بسیاری از کشاورزان خود را زیان‌دیده می‌دانند و برای آماده‌سازی زمین برای کشت با مشکلات جدی مالی روبرو هستند.

متأسفانه بسیاری از بهره‌برداران به دلیل اینکه بیمه نبوده و یا تحت حمایت سازمان‌های حمایتی نیستند در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

سال بد برای کشاورزان کرمانی

در همین راستا رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بابیان اینکه امسال افت قیمت‌ها و کاهش تقاضا برای خرید محصولات به ضرر کشاورزان و تولیدکنندگان تمام شد اظهار کرد: نوع کشاورزی در جنوب استان کرمان پر ریسک است و امسال سال بد کشاورزی در جنوب استان بوده است.

سعید برخوری بابیان اینکه این موضوع موجب شده تا امسال میزان نقدینگی کشاورزی در جنوب استان نزدیک به صفر برسد ادامه داد: انتظار داریم بانک کشاورزی در تأمین نقدینگی به این بخش کمک کند و اگر کمک نشود کشاورزی جنوب تعطیل خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به طرح‌های کشاورزی و دامی که پشت سد دریافت تسهیلات از بانک‌ها مانده‌اند بیان کرد: ۳۷۰ میلیارد تومان پرونده به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم که منتظر دریافت تسهیلات از بانک‌ها هستند.

اگرچه جهادگران بسیجی اجازه ندادند تا محصول کشاورزان جنوب این استان از بین برود ئ بخشی از محصول را به بازارهای هدف رساندند اما واقعیت این است که به دلیل  تبعات ویروس کرونا و کمبود نقدینگی در حال حاضر بسیاری از کشاورزان خود را زیان‌دیده می‌دانند و برای آماده‌سازی زمین برای کشت با مشکلات جدی مالی روبرو هستند

وی با اشاره به میزان نیاز نقدینگی بخش کشاورزی در جنوب استان کرمان افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در جنوب استان کرمان در بخش گلخانه‌ها به ۲۰۰ میلیارد تومان، در بخش زراعی ۷۰۰ میلیارد تومان، در بخش دامی ۵۰ میلیارد تومان و ... نقدینگی نیاز است.

روستائیان خارج از چتر حمایت

در استان کرمان تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۰ روستا وجود دارد که از این میزان پنج هزار و ۱۰۰ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار هستند و باید اذعان کرد به دلیل تنگنای اقتصادی بسیاری از این روستائیان و عشایر خارج از چتر حمایتی بیمه هستند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمان بابیان اینکه ۲۰۰ هزار نفر در این استان مشمول بیمه اجتماعی می‌شوند  اظهار کرد: تعداد ۷۷ هزار بیمه‌شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان کرمان وجود دارد که هفت هزار نفر از آن مستمری دریافت می‌کنند که دستمزدها به بیمه‌شدگان از ۴۵۰ هزار تومان تا یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

محمد میر جعفری بابیان اینکه متأسفانه هنوز نتوانستیم سایر روستائیان را تحت پوشش بیمه‌ای بیاوریم افزود: ساکنان بخش‌های جنوبی و شرقی استان کرمان مشکلات بیمه‌ای بسیاری دارند.

میر جعفری تصریح کرد: با سازمان میراث فرهنگی برای بیمه افراد فعال در حوزه صنایع‌دستی ازجمله پته و قالی‌بافان قرارداد بستیم و با سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قرارداد داریم و اعضای فعال در این حوزه می‌توانند به عضویت ما دربیایند.

حمایت دولت از صندوق بیمه روستایی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمان  بابیان اینکه ۷۰ درصد خدمات بیمه‌ای روستایی و عشایری را دولت سوبسید می‌دهد ادامه داد: یکی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به مستمری‌بگیران خود وام پرداخت می‌کند و افراد با سه سال سابقه می‌تواند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

میر جعفری با اشاره به کمک‌های معیشتی دولت در قالب صندوق افزود: سهمیه پرداخت تسهیلات سه میلیون تومانی تا امروز به ۳۵۰ نفر از یک هزار و ۵۰ نفر مشمول این وام پرداخت‌شده است.

وی بیان داشت: برخی افراد دارای دفترچه بیمه درمانی به‌اشتباه گمان می‌کنند می‌توانند از خدمات بیمه اجتماعی نیز استفاده کنند که نیاز به اطلاع‌رسانی در این خصوص وجود دارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان کرمان گفت: همچنین دفترچه بیمه روستاییان و عشایر را به‌صورت رایگان صادر می‌کنیم اما دفترچه درمانی به‌منزله بیمه اجتماعی نیست و بسیاری از روستاییان و عشایر در این خصوص دچار اشتباه می‌شوند.

برچسب‌ها