۱۱۲ تن زیره سبز از هزار و ۶۰۰ هکتار کشتزار تربت‌جام در شرق خراسان رضوی برداشت شد.

۱۱۲ تن زیره سبز در تربت‌جام تولید شد

به گزارش قدس آنلاین، مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: سطح زیرکشت زیره سبز در این شهرستان نسبت به سال گذشته ۲۵۰ هکتار کاهش داشته و میانگین تولید این گیاه دارویی در هر هکتار به ۷۰ کیلو گرم می‌رسد.

علی ممیزی افزود: مهمترین استفاده از این گیاه، مصارف خوراکی، صنعتی و دارویی است و عواملی همچون فصل کوتاه رشد، نیاز اندک به آب، اشتغال زایی، ارزش افزوده و درآمد مطلوب از ویژگی‌های قابل توجه آن برای بهره‌برداران بخش زراعی است.

وی ادامه داد: عدم خرید تضمینی، ثبات نداشتن قیمت و نبود کارگاه‌های فرآوری و بسته بندی از مهمترین مشکلات حوزه کاشت این محصول در تربت‌جام است و در حال حاضر فقط ۱۰ درصد محصول تولید شده در شهرستان به مصرف می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: تولید زیره سبز در این شهرستان بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی است و ۱۰۰ درصد زیره سبز این منطقه سالم است و این محصول از دیرباز به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده بوده و اسانس آن خاصیت ضد باکتری دارد و در صنایع دارویی، غذایی و آرایشی بکار می‌رود.

وی افزود: این محصول در این شهرستان افزون بر ۶۴۰ خانوار بهره‌بردار دارد و از زمان کاشت تا برداشت زیره سبز در تربت‌جام در هر هکتار ۳۵ نفرروز مشغول کار می‌شوند.

ممیزی به کمبود منابع آب در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به افت منابع آب و کاهش ذخایر زیرزمینی، کشت و توسعه محصولات کم آب طلب یکی از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی این شهرستان است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها