نگارش نامه‌ای صریح از سوی مجلس اصول‌گرای یازدهم که از آغاز موضع خود را نسبت به دولت مشخص کرد و در حال حاضر نیز در پی مرزبندی خود نسبت به عملکرد این روزهای دولت است، بعید نیست اما نکته اینجاست که متن این نامه جدای از اینکه تعدادی سؤال بی‌پاسخ را مطرح می‌کند، فاقد ارائه هرگونه راهکار عملی و مؤثر به دولت است. علاوه بر آن، جنبه نمایشی این نامه نیز به قوت خود باقی است و به نظر می‌رسد مجلس یازدهم در این نامه تلاش دارد با انتقاد از دولت به نوعی خود را از نتیجه عملکرد و روند یک سال آینده دولت و هجمه انتقادهایی که به آن وارد است، جدا سازد.

درخواست همصدایی برای سال آخر

قدس آنلاین: رؤسای کمیسیون‌های مجلس چند روز پیش در نامه‌ای به رئیس جمهور، درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی و گرانی‌های اخیر سخن به میان آوردند و از دولت خواستند که در سال پایانی فعالیت خود در روند مدیریتی اش تغییراتی دهد، که این موضوع به مذاق دولتی‌ها خوش نیامد و در پی آن رئیس جمهور و دیگر دولتمردان در سخنان خود به نوعی به این اقدام نمایندگان واکنش نشان دادند.

در همین راستا، علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته در یادداشتی که در رسانه‌ها بازتاب یافت، نوشت: من فارغ از لحن غیرسازنده نامه در حالی که دولت بارها آمادگی خود را برای همکاری جهت انجام وظایف هر قوه اعلام کرده و بنا را بر این امر نهاده است، به‌کار بردن چنین ادبیات چالش برانگیزی را برای جامعه امیدبخش نمی‌دانم، اما به هرحال معتقدم این نامه فصل جدیدی را برای جامعه امروز ایران خواهد گشود.

وی افزود: مهم‌ترین وجه پنهان این نامه، مقصر اِنگاری یک سویه، عدم تبیین علمی و نیز عدم مسئولیت‌پذیری نویسندگان آن است. گویی اداره کشور حاصل جمع مسئولیت مشترک و اختیارات اعمال‌شده دولت و مجلس و سایر قوا، نهادها و شوراهای فراقوه‌ای مختلف نیست.

اکنون وقت دعوا نیست

علاوه بر آن، رئیس جمهور نیز در بخشی از سخنان خود درستاد ملی مقابله با کرونا در این باره اظهار کرد: اکنون وقت دعوای مجلس و دولت و قوه قضائیه و مجلس نیست. این سه قوه باید با هم متحد باشند و نیروهای مسلح هم در کنار این سه باشند و رهبری هم بالای سر این‌ها باشد و مردم هم باید حضور کامل در صحنه داشته باشند.

نامه رؤسای کمیسیون‌های مجلس به رئیس جمهور در حالی است که برخی از حامیان و وابستگان دولت، این نامه را به منزله خط و نشان برای رئیس جمهور تلقی کردند و آن را در تعارض با راهبرد «پیوند و پیروزی» که روحانی آن را در افتتاح مجلس یازدهم اعلام کرده بود، دانستند.

اما در طیف مقابل نیز، اصول‌گرایان بهانه استناد و نگارش چنین نامه‌ای را در ناتوانی دولت روحانی در عمل به وعده‌های خود عنوان می‌کنند.

رد و بدل شدن تمامی اظهارات و واکنش‌ها بین مجلسی‌ها و دولتمردان و با وجود اعتراف عموم جامعه نسبت به عملکرد نامطلوب دولت و کارنامه نه چندان موفق آن، به نظر می‌رسد آنچه در این بین باید بدان توجه شود، این است که از یک سو تا پایان دولت دوازدهم تنها حدود یک سال باقی مانده و مجلس با کمک و همفکری به دولت می‌تواند عملکرد آن را در حل و فصل مسائل تسریع ببخشد و از سوی دیگر کشور از بعد خارجی در شرایط سختی قرار دارد و موضوع تشدید تحریم‌ها و تحولات منطقه‌ای این را می‌طلبد که صدای واحد قدرتمندی به بیرون از کشور مخابره شود و روابط سازنده بین قوا به دور از اختلاف‌ها و حاشیه آفرینی‌ها در تحقق این امر مؤثر است.

دغدغه اول و آخر توجه به اقتصاد و معیشت مردم باشد

البته نگارش چنین نامه صریحی از سوی مجلس اصول‌گرای یازدهم که از آغاز موضع خود را نسبت به دولت مشخص کرد و در حال حاضر نیز در پی مرزبندی خود نسبت به عملکرد این روزهای دولت است، بعید نیست اما نکته اینجاست که متن این نامه جدای از اینکه تعدادی سؤال بی‌پاسخ را مطرح می‌کند، فاقد ارائه هرگونه راهکار عملی و مؤثر به دولت است. علاوه بر آن، جنبه نمایشی این نامه نیز به قوت خود باقی است و به نظر می‌رسد مجلس یازدهم در این نامه تلاش دارد با انتقاد از دولت به نوعی خود را از نتیجه عملکرد و روند یک سال آینده دولت و هجمه انتقادهایی که به آن وارد است، جدا سازد.

اما جدای از تمامی این مباحث، رئیس مجلس دیروز در اظهاراتی به نوعی تکلیف قوا نسبت به یکدیگر و نیز در قبال مردم را مشخص کرد و گفت: وظیفه همه ما به عنوان خدمتگزار مردم آن است که دغدغه اول و آخر ما در شرایط فعلی توجه به اقتصاد و معیشت مردم باشد.

محمدباقر قالیباف افزود: مردم ما هرگز هیچ اختلاف و تنش و دعوای حیدری و نعمتی را از کسی قبول نمی‌کنند. مردم امروز از همه ما یک توقع دارند که آن توقع کار صادقانه و تلاش خوب و کار نیک است تا بتوانیم مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها