اهواز- خوزستان در بحث شیوع بیماری کرونا از یک ماه پیش در وضعیت قرمز قرارگرفته است و در روزهای اخیر تعداد مبتلایان این استان به نحو چشمگیری افزایش‌یافته است.

کرونا در خوزستان کمرنگ نشده است؛ وضعیت قرمز ادامه دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز  بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان را ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات و همچنین افزایش بیماریابی عنوان کرده‌اند.

پیش‌تر شهرستان‌های اندیمشک، آبادان، امیدیه،بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، مسجدسلیمان به‌عنوان شهرهای قرمز اعلام شد. 

همچنین شهرستان‌های  بهبهان، خرمشهر، شادگان، کارون، گتوند نارنجی و شهرستان‌های اهواز،  آغاجاری، اندیکا، ایذه، باغملک، حمیدیه، باوی، دشت آزادگان، رامشیر، لالی، هفتکل، هندیجان، هویزه زرد اعلام شدند. 

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی در حال حاضر هیچ شهری در خوزستان وضعیت سفید ندارد. 

احتمال برگشت محدودیت‌ها

در همین حال استاندار خوزستان در نشست ستاد کرونا اعلام کرد: تعداد  مراجعان به مراکز ۱۶ ساعته و بیماران سرپایی  استان کاهش داشته ولی تعداد بستری‌ها  ثابت و شیب آن بسیار کند است.

غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه فشار  زیادی روی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی استان وجود دارد بیان کرد: باید تلاش کنیم علاوه بر کاهش مراجعه، بستری‌ها هم رو به کاهش برود و مبتلایان نیازمند به بستری کم شوند.

استاندار خوزستان بیان کرد: رعایت فاصله اجتماعی، شرکت نکردن در مراسم ترحیم و عروسی  باید موردتوجه جدی مردم قرار گیرد چراکه هنوز این احتیاط‌ها در بسیاری از مناطق رعایت نمی‌شود.

وی تأکید کرد: فرمانداران نسبت به برگزاری مراسم ترحیم اقدام‌های جدی داشته باشند و بازماندگان هم باید متعهد شوند که حداکثر تا ۱۰ نفر بافاصله اجتماعی  در مراسم خاک‌سپاری حضور یابند در غیر این صورت اجازه خاک‌سپاری داده نمی‌شود.

شریعتی ادامه داد: هنوز وضعیت ۹ شهر استان ازلحاظ شیوع کرونا  قرمز است و باید تلاش کنیم وضعیت این شهرها بهبود یابد.

هنوز وضعیت ۹ شهر استان ازلحاظ شیوع کرونا  قرمز است و باید تلاش کنیم وضعیت این شهرها بهبود یابد

وی گفت: در حال حاضر ۶ هفته است که این وضعیت قرمز در خوزستان ادامه داشته است و  این وضعیت به سمت طولانی شدن در حال پیشروی است.

فشار بر روی کادر درمان زیاد است

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز بابیان این‌که قرمز بودن وضعیت استان خوزستان  به ۶ هفته رسیده است توضیح داد: با توجه به فشاری که روی سیستم درمانی و بهداشتی است باید محدودیت‌هایی برای نفس کشیدن سیستم درمانی اجرایی شود.

دکتر سید محمد علوی گفت: محدودسازی در برخی مکان‌ها و ترددها به‌ویژه در حاشیه شهرها باید جدی گرفته شود و اقداماتی ازجمله دورکاری ۵۰ درصد کارکنان، تعطیلی بازارهای سرپوشیده و برخی مراکز آموزشی و مهدکودک‌ها، دفاتر ازدواج، مراکز تعویض پلاک، برگرداندن سقف تراکنش تا ۱۰۰میلیون ریال، ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم و عروسی انجام شود.
 

برچسب‌ها