مسئول گروه جهادی «شهدای رسانه» با اشاره به اینکه ویژگی مهم همکاران ما در گروه مسابقه گذاشتن برای خدمت به مردم است تاکید کرد: کارویژه گروه های جهادی فقط ساختن و ساز نیست بلکه پیگیری مطالبات و نظارت بر انجام آن مطالبه خاص حتی مهم تر از ساخت و ساز است؛ چراکه بسیاری از مشکلات موجود در کشور به راحتی و با یک پیگیری ساده قابل حل هستند.

کارویژه گروه‌های جهادی مسابقه گذاشتن برای خدمت به مردم است

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین؛  هرساله به مناسبت «دهه کرامت» از سوی شورای هماهنگی بزرگداشت «دهه کرامت» کشور شعاری به عنوان شعار سال و عناوین برای این ۱۰ روز اعلام می‌شود؛ امسال نیز «خدمت کریمانه؛ همدلی به رسم اهل‌بیت (ع)» به عنوان یکی از شعارهای  دهه انتخاب شده است.

قدس آنلاین به انگیزه نامگذاری امروز (دوشنبه ۹ تیر برابر با هفتم ذی القعده) با عنوان تشکل‌های مردمی جهادگران خدمت و سلامت  با«محمد گلستانی نژاد» مسئول گروه جهادی «شهدای رسانه» در رابطه با کارویژه‌های این گروه جهادی و اقداماتی اخیر این گروه جهادی گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

* گروه جهادی شهدای رسانه در ایام کرونا چه اقداماتی را انجام داده است؟

** این گروه جهادی در ایام شیوع کرونا همراه با چند گروه دیگر در ضدعفونی معابر شهری با تیم بندی هایی که بر اساس نقشه کلان شهر تهران انجام می‌گرفت مشغول به فعالیت بود؛ با هماهنگی آب و فاضلاب استان تهران خودروهایی آبپاش که مجهز به «واتر پمپ» هستند از  ساعات ۸ شب تا ۳ بامداد به فعالیت مشغول بودند؛ اعضای این گروه به صورت شیفتی طی یک ماه و نیم از ابتدای شیوع کرونا به صورت شبانه روز مشغول فعالیت بودند و مکان هایی که بیشتر مورد استفاده عموم قرار می‌گرفت هدف اصلی این گروه جهادی  در امر ضدعفونی قلمداد می‌شد. تهیه این مواد ضدعفونی در آن ایام بسیار سخت بود و نه فقط فراهم کردن این مواد امری دشوار بود بلکه این مواد چون به صورت مواد اولیه در اختیار ما قرار می‌گرفت وظیفه تولید محلول نیز بر عهده خودمان بود.

طی دوران شیوع کرونا مسجد فاطمه الزهرا در حکیمیه تهران به عنوان پایلوت و مرکز فرماندهی این گروه جهادی در نظر گرفته شده بود ؛ با همکاری و مشارکت های مردمی توانستیم با مستقر کردن چرخ‌های خیاطی به تولید ماسک و گان های مخصوص مراکز بهداشتی اقدام کردیم. با هماهنگی که با مدیریت بیمارستان هاشمی نژاد تهران داشتیم وظیفه تولید ماسک و گان های بیمارستانی این مرکز درمانی را برعهده گرفتیم؛ در برخی موارد مازاد تولید روزانه ماسک که از سقف نیاز روزانه بیمارستان فراتر می‌رفت را در اختیار مراکز دیگر نیز قرار می‌دادیم.

 تولید آب میوه مخصوصا آب هویج که با ضدعفونی و فراهم کردن شرایط استریل آشپزخانه مسجد از دیگر کارویژه های این گروه جهادی بود؛ که با فراهم کردن دستگاه های صنعتی آبمیوه گیری که با همکاری برخی مغازه داران نیز همراه بود اقدام به تهیه  آب هویج می‌کردیم و آب هویج ها را در ظروف شیشه ای یک لیتری پر می‌کردیم و با برچسب مخصوص در اختیار بیمارستان های هاشمی نژاد و شهدای یافت آباد قرار می‌دادیم. لازم به ذکر است که همین تهیه شیشه‌های یک لیتری که در آن ایام به سختی در دسترس بودند و کمیاب توسط برخی دوستان گروه صورت می‌پذیرفت که این ظروف را با همکاری دوستان بازاری تهیه و در اختیار دیگر همکاران قرار می‌دادند.

تهیه چند وعده غذای گرم برای پرسنل بیمارستان نیز از دیگر اقدامات این گروه جهادی در ایام ابتدایی شیوع کرونا بود؛ درواقع غذایی که معمولا در مسجد پخت می‌شد با کیفیت بالاتری در اختیار پرسنل بیمارستان‌های فوق الذکر قرار می‌گرفت تا دوستان خط مقدم مبارزه با کرونا دستکم برای چند وعده هم که شده از غذای بیمارتان فاصله بگیرند و از طرفی هم تنوعی در وضعیت خوراک آنها ایجاد شود.

* مطلع شدیم که گروه جهادی شهدای رسانه اقداماتی را هم در سیل اخیر سیتان و بلوچستان اناجام دادهاند در این رابطه نیز توضیح بدهید

** بله این گروه جهادی در سیل اخیر سیستان و بلوچستان نیز به ارائه خدمات مشغول بوده است؛ همان طور که می دانید دو منطقه در سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیل قرار گرفتند. نقطه اول «دشتیاری» به سمت چابهار در شرق استان و نقطه دیگر غرب سیستان یعنی مرز بین این استان و هرمزگان یعنی منطقه «فنوج». در این سفر جهادی یک گروه خیریه مردمی نیز با ما همراه بودند.

ما در منطقه فنوج مستقر شدیم و اقداماتی را در چند محور انجام دادیم؛ نخست اینکه برخی اقدامات که اصطلاحا به ان واکنش سریع گفته می شود همچون تهیه وسایل گرمایشی  مثل پتو و بخاری و دیگر وسایل گرمایشی و خوراک و اب اشامیدنی بود؛ مسئله دوم مربوط به خانه های مردم این منطقه بود که بواسطه نوع ساخت سقف این خانه ها پر از اب شده و به این دلیل تخریب شده بودند که تعمیر سقف این خانه ها از دیگر اقدامات گروه جهادی شهدای رسانه بود. بخش دیگر اقدامات گروه مربوط به پیگیری زیرساخت ها بود. به عنوان مثال فنوج بیمارستانی داشت که با وجود تجهیزات مناسب و اینکه دو سال از افتتاح ان می‌گذشت به مرحله خدمات دهی نرسیده بود. درواقع مردم این منطقه از نعمت این بیمارستان به دلیل عدم نظارت و پیگیری مسائل پیش پا افتاده محروم مانده بودند.

 توجه داشته باشید که فاصله بین فنوج تا شهر زاهدان که مرکز استان است حدود ۶۰۰ کیلومتر است و فاصله فنوج تا ایران شهر  که نخستین مرکزی است که بتوان در آن به عکس رادیولوژی دسترسی داشت حدود ۲ ساعت است یعنی عملا مردم این منطقه باید برای یک شکستگی ساده رنج طی کردن این مسافت را بر خود هموار می‌کردند تا بتوانند به یک عکس ساده رادیولوژی دسترسی داشته باشند. موردی سراغ داشتیم که فردی به دلیل همین مسافت طولانی و بی توجهی دچار شکستگی استخوان جمجمه شده بود که منجر به مرگ وی نیز شد.

اما مسئله ای که جای تأسف دارد این بود که بیمارستان منطقه که مجهز به دستگاه رادیولوژی است صرفاً به دلایل پیش پا افتاده و اهمال کاری مسئولان بلااستفاده مانده بود.اقدامی که گروه جهادی ما انجام داد فقط پیگیری وضعیت این بیمارستان بود که از طریق مقامات منطقه‌ای و مسئولین بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی سیستان و دفتر رهبری بیمارستان ظرف ۴-۵ روز آغاز به کار کرد.

این منطقه با مشکلات مشابه دیگری نیز مواجه بود؛ مشکلاتی نظیر کمبود گاز، همان طور که می‌دانید منطقه به لوله کشی گاز مجهز نیست و گاز به صورت کپسول در اختیار مردم منطقه قرار می‌گیرد. با پیگیری هایی که در این رابطه انجام دادیم متوجه شدیم که قیمت یک کپسول گاز ۴۵ هزار تومان است یعنی کپسولی که قیمت آن باید ۸ هزار تومان باشد؛ با پیگیری‌هایی که با مسئولان انجام دادیم متوجه شدیم که به دلایل خیلی ساده از جمله کمبود گازوئیل یا در اختیار نگذاشتن سوخت موجود برای تانکر حمل گاز به مشکل بزرگی برای مردم تبدیل شده است. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و با همراهی مسئولان در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.

معضل دیگر منطقه وجود فقط یک جایگاه سوخت بود؛ در همین یک جایگاه سوخت آن هم در منطقه‌ای به وسعت فنوج با جمعیت ۴۵ هزار نفری هم فقط یک پمپ کار به درستی فعالیت می کرد. و همین مسئله منجر به تشکیل صف های بلند در جایگاه سوخت شده بود.با پیگیری های گروه جهادی از شخض و پالایش جایگاه سوخت فنوج امروز به ۸ پمپ فعال تجهیز شده است.

*هدف گروه‌های جهادی از جمله گروه شهدای رسانه از چنین اقداماتی چه بوده است؟

در رابطه با اهداف گروه های جهادی بسیار صحبت شده است اما باید بگویم که هدف این گروه های جهادی از ارائه این خدمات، جدا از جلب رضای خدا، رسیدن به یک حال خوب است که فقط از خدمت کردن به مردم در نفرات این گروه جهادی ایجاد می‌شود. بسیاری از اعضای گروه جهادی شهدای رسانه بی هیچ چشم داشتی و با مرخصی گرفتن از محل کار اصلی، ایامی را که می توانستند در کنار خانواده و زیر باد خنک کولر سپری کنند با زبان روزه با ما همراه شده بودند. ویژگی  مهم همکاران ما در گروه  جهادی مسابقه گذاشتن برای خدمت به مردم است؛ کارویژه گروه های جهادی فقط ساختن و ساز نیست بلکه پیگیری مطالبات و نظارت بر انجام آن مطالبه خاص حتی مهم تر از ساخت و ساز است؛ چراکه بسیاری از مشکلات موجود در کشورهمچنان که در رابطه با «فنوج» به آن اشاره شد به راحتی و با یک پیگیری ساده قابل حل هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها