۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 709986

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم به جرم افساد فی‌الارض در ۱۳ مورد اتهامی وی خبر داد.

صدور حکم اعدام برای روح‌الله زم

قدس آنلاین» غلامحسین اسماعیلی از صدور حکم اولیه روح‌الله زم مدیر کانال آمد نیوز خبر داد

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده زم به پایان رسیده و  حکم بدوی این متهم صادر شده، گفت: چون این پرونده از جمله مواردی بوده که در راستای ماده ۳۵۵ قانون مجازات کیفری مجوز انتشار محتوای دادگاه از قبل اخذ شده است می‌توانیم انرا اعلام کنیم.

وی با اشاره به اینکه روح الله زم مدیر کانال آمد نیوز موارد اتهامی متعددی  داشته است، اظهار داشت:  دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامی وی را توام با هم از مصادیق افساد ‌فی‌الارض دانسته و بر این مبنا برای وی  حکم اعدام صادر کرده است.

اسماعیلی افزود: در چندم ورد اتهامی دیگر هم متهم به حبس محکوم شده که این حکم غیر قطعی و قابل تجدیدنظرخواهی است  و اگر فرجام خواهی شود پرونده به دیوانعالی کشور ارسال خواهد شد دیوان عالی سرنوشت پایانی پرونده را رقم خواهد زد.

تایید حکم فریبا عادل خواه در دادگاه تجدید نظر

سخنگوی دستگاه قضا در مورد پرونده فریبا عادل خواه نیز با اشاره به اعتراض وی به حکم اولیه از بررسی این پرونده در دادگاه تجدید نظر و تایید حکم اولیه خبر داد و گفت:ـ بر این اساس وی به دلیل جرایم امنیتی و اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس و برای اتهام دیگری به یک سال و نیم زندان محکوم شده است که طبق قانون مجازات سنگین تر با لحاظ مدت بازداشت وی اعمال خواهد شد.

 تسریع در رسیدگی پرونده های تحقیق و تفحص

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه علت به نتیجه نرسیدن اغلب تحقیق و تفحص‌ها از دستگاه های مرتبط با قوه قضائیه چیست با اشاره به اینکه در دوره جدید، ریاست قوه به دادسرای تهران که محل ارجاع تحقیق و تفحص ها است ابلاغ کردند که اولا رسیدگی به این پرونده ها با سرعت، دوم با دقت و سوم هر کجا تحقیق ناقص است بجای تعجیل و اینکه گفته شود دلایل کافی نیست، از مجلس بخواهند اگر دلایل و مستندات بیشتری دارند ارسال کنند تا شاهد نتایج ملموس تری از تقیق و تفحص ها باشیم.

وی گفت: تا کنون ۲۹ مورد تحقیق و تفحص و گزارش به دادسرای تهران ارجاع شده که ۱۲ مورد در حال رسیدگی است که اینها شامل همین دستور ریاست قوه است که با سرعت و دقت و تعامل با مجلس رسیدگی خواهد شد. دو مورد به کیفر خواست و محکومیت منجر شده و احکامش در حال اجراست و بعضا محکومیت ناشی از رسیدگی به تحقیق و تفحص مجلس نیز اجرایی شده، از جمله در مورد آقای سعید مرتضوی در زمان تصدی ایشان در تامین اجتماعی. ۱۵ مورد نیز منتهی به قرار منع تعقیب شد و ما با رویکرد همکاری دو قوه شاهد نتایج ملموس تری خواهیم بود.

صدور حکم برائت برای کارگران آذرآب

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری از آخرین وضعیت  پرونده کارگران آذرآب هم با بیان اینکه ما در حوزه مسائل کارگری چند سیاست را اعلام کردیم؛ از جمله اینکه اعتراض کارگران را به رسمیت می شناسیم اما این موضوع باید در چارچوب ضوابط و مقررات و به دور با اعمال مجرمانه باشد، گفت: در برخی موضوعات شاهد رفتارهایی بودیم که در مسیر اعتراضات و مطالبات نظم عمومی دچار خدشه شد اما تاکید کردیم سیاست قوه قضاییه در این زمینه سیاست ارفاقی است.
وی  افزود: در مورد کارگران آذرآب این دادنامه قطعی نبود؛ مجازات‌ها تعریف شده بود و بعد از ابلاغ دادنامه تعدادی گفتند رأی را قبول داریم و عده‌ای اظهار ندامت و پشیمانی داشتند و این رویکرد باعث شد دادگاه تجدید نظر رأی دادگاه بدوی را نقض و حکم برائت صادر شد.

کسانی که در اغتشاشات تخریب کردند و آدم کشتند باید مجازات شوند

اسماعیلی درباره دستگیری افرادی از مجموعه جمعیت امام علی نیز گفت: اینکه  افرادی بازداشت شده‌اند را تایید می‌کنیم و سه نفر بازداشتی داریم اما اینها ربطی به سازمان و تشکل مردم نهاد شأن ندارد. این افراد در مظان اتهامی قرار گرفته‌اند که مرتبط با شخص آنهاست. دارد.

وی در مورد تایید حکم اعدام برای سه نفر از معترضین آبان ماه هم گفت: هنوز این پرونده اعاده نشده است و تاییدی مبنی بر صدور رای از سوی دیوان عالی کشور به دست ما نرسیده است.

البته این را هم می‌گوییم که ما تفاوت بین اعتراض و اغتشاش قائلیم و تقاضا می‌کنیم اصحاب رسانه این سیاست ما را مد نظر قرار دهند .  کسانی که اعتراض داشتند اکثریت آزاد شدند اما معدودی از افراد هستند که اغتشاش به پا کرده و اموال عمومی را به آتش کشیدند.شما دیدید که یک سری از اینها فروشگاه مردم را آتش زدند. بالاتر از اینها برخی از این افراد انسان کشتند. اینها حتما باید مجازات شوند زیرا به حقوق مردم تعدی کردند. چه در این پرونده و چه در پرونده های دیگر اتهام این افراد فقط اغتشاش نبوده است بلکه برخی سرقت مسلحانه و آدم ربایی و مزاحمت برای نوامیس مردمی داشتند.

نام ۲۱ متهم اقتصادی مطرح در پرونده طبری

اسماعیلی  درباره آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت و همچنین متهمان اقتصادی که در پرونده طبری از انا نام برده می‌شود نیز اظهار داشت:  فردی که نام بردید در بازداشت است و در مرحله پایانی رسیدگی در دادسرا است و تاکید کردیم تسریع شود.
وی افزود: : متهمان اقتصادی هم که در پرونده طبری از آنها نام برده شده ۲۱ نفر هستند که این مسئله فارغ از پرونده های دیگر آنهاست و البته بخش هایی از پرونده هنوز در دادسرا مفتوح است.

مرگ قاضی منصوری مبهم است
سخنگوی دستگاه قضا درباره ابهامات موجود در ماجرای مرگ قاضی منصوری و پیگیریهای این قوه برای روشن شدن این ماجرا هم با تاکید بر اینکه قوه قضائیه به جد پیگیر ابهام زدایی و شفافیت حادثه‌ای است که در رومانی اتفاق افتاده، گفت» این موضوع به لحاظ ابعاد مختلف برای ما اهمیت دارد هم از جهت اینکه شهروند ما جان باخته، هم اینکه وی پرونده اتهامی دار و هم از طریق اینترپل و دولت رومانی ما تقاضای استرداد او را داشتیم و او تحت نظارت پلیس بود.

وی افزود: اینها موجباتی است ما را موظف می‌کند موضوع را تعقیب کنیم تا شفاف شود. ما خودمان هنوز قضاوتی نداریم. روایت پلیس رومانی اینست که وی کشته شده. مستنداتی هم فرستادند از جمله تصویر گذرنامه و جسد وی که حسب ظاهر مربوط خود فرد است ولی ما قاضی هستیم و بر مبنای ظواهر قضاوت نمی کنیم. باید نمونه DNA او بیاید. پیگیری جدی انجام دادیم که خواست خانواده وی نیز هست , به دولت رومانی گفتیم شما که معتقدید شکی در جسد نیست آنرا به ایران بفرستید.

اسماعیلی گفت: در مورد خودکشی یا قتل خواستیم مستندات ارسال شود و هیئتی از پلیس بین‌الملل، پلیس جنایی جنایی و پزشکی قانونی اعزام و اسناد را ببینند تا ما بتوانیم در مورد اصل فوت و دلیل آن قضاوت کنیم.

از خون سردار  سلیمانی نمی‌گذریم

سخنگو قوه قضائیه در واکنش به اینکه مقامات اینترپل اعلان قرمز ایران در مورد متهمان ترور سردار سلیمانی از جمله در مورد ترامپ را موضوعی سیاسی خوانده و گفته ان آنرا اجرا نخواهند کرد گفت: بارها گفته ایم که از خون حاج قاسم نمی‌گذریم و باید مجرمان در این رابطه محاکمه شوند.
وی با اشاره به اینکه هر کجا از این رسیدگی نیاز باشد دادگاه در داخل کشور برگزار شده و هر کجا هم نیاز باشد در کشور عراق محاکمات انجام می شود و هر جایی هم نیاز باشد از نهادهای بین‌المللی کمک خواهیم گرفت، اظهارداشت: از همان روزهای اول اقدامات لازم صورت گرفت و تشکیل پرونده داده‌ایم و هیات قضایی و مستشاری در نظر گرفته شده است و با سیستم قضایی عراق هم تعامل داریم.
وی تاکید کرد: تعدادی از عناصر موثر در این اقدام تروریستی و کشتن انسانهای بی‌گناه را شناسایی کرده‌ایم افرادی که رسماً این اقدام را به گردن گرفته‌اند و کسانی که ما براساس اشراف اطلاعاتی متوجه شدیم در این اتفاق تروریستی نقش داشته‌اند.
وی گفت: فهرست افراد تکمیل شد و نام و سمت آنها مشخص شد و برای این افراد اعلان قرمز صادر شده است و پیگیر هستیم در هر زمانی که به این افراد دسترسی پیدا شود محاکمه شده و مجازات شوند.
اسماعیلی افزود: گوش ما به این حرفهای خارجی ها بدهکار نیست زیرا آنها تحت نفوذ کشورهای زورگو هستند. این حادثه یک اقدام تروریستی بود، قتل انجام شده و انسانی کشته شده است. کجای این حادثه سیاسی است. مهمان کشور عراق را که نماد مبارزه با تروریسم بین المللی بوده است کشته‌اند و ما تا آخرین لحظه پیگیر این موضوع خواهیم بود.

ادامه دارد...

برچسب‌ها