مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مسجد جامع دوره تیموری نیشابور نیاز به مرمت دارد که با مشارکت مردم انجام خواهد شد.

مسجد جامع نیشابور نیاز به مرمت دارد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر  در دیدار با امام جمعه و رییس هیات امنای مسجد جامع نیشابور افزود: براساس بررسی‌های کارشناسی، در بخشی از پایه‌ها و دیوارهای شبستان و ایوانی شمالی و جنوبی این مسجد، رطوبت شدید به قسمت‌های بالایی نفوذ کرده که برای جلوگیری از آسیب به این بنای تاریخی ارزشمند باید عایق کاری در بخشی از پشت بام انجام شود و کانال دفع رطوبت و زه‌کشی در صحن حیاط و پای دیوار ایجاد گردد.

وی ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای این عملیات مرمتی چهار میلیارد ریال است که حدود ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی و  ۲ میلیارد ریال با مشارکت هیات امنای مسجد هزینه خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی با اشاره به مرمت‌های قبلی این اثر تاریخی گفت: پیش از این در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نیز هفت میلیارد ریال برای مرمت و استحکام بخشی این مسجد جامع توسط میراث فرهنگی تخصیص و هزینه شده است.

وی با اشاره به اهمیت مسجد جامع نیشابور افزود: این مسجد متعلق به دوره تیموری است و در سال ۸۹۹ هجری به همت پهلوان علی کرخی فرزند بایزید ساخته شده است.

مکرمی‌فر ادامه داد: مسجد جامع نیشابور از جمله مساجد دو ایوانی با حیاط مرکزی است که چهار شبستان بزرگ در پیرامون حیاط مرکزی دارد.

وی به کاربری فعلی مسجد جامع و پویایی این اثر تاریخی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارگیری ستاد اقامه نماز استان، بیشترین تعداد نمازگزار به نسبت جمعیت شهرها در مسجد جامع نیشابور به اقامه نماز می‌پردازند.‌

نیشابور در ۱۴۰ کیلومتری مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها