روزنامه «رأی‌الیوم» با اشاره به اظهارات سفیر آمریکا در لبنان علیه حزب‌الله، سخنان او را نقض عرف دیپلماتیک دانست و نوشت که او سزاوار اخراج است.

رأی‌الیوم: سفیر آمریکا در بیروت سزاوار اخراج است

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه «رأی‌الیوم» در سرمقاله خود نوشت که «دورتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان با دولت و ملت لبنان به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی آن‌ها تبعه یا برده دولت آمریکا هستند، به آن‌ها دستور می‌دهد و در امور خاص آن‌ها دخالت می‌کند و حتی خطرناک‌تر از این برای فتنه‌انگیزی بین لبنانی‌ها و تحریک آن‌ها علیه یکدیگر تلاش می‌کند لذا اعتقاد ما این است که احضار سفیر از سوی «نصیف حتی» وزیر خارجه لبنان اقدام بسیار ناچیزی بود.

این روزنامه با اشاره به اظهارات سفیر آمریکا علیه حزب‌الله لبنان و متهم کردن این حزب به خالی کردن خزانه دولت و ممانعت از اجرای اصلاحات اقتصادی در کشور، نوشت که سفیر آمریکا عرف دیپلماتیک را زیر پا گذاشت اما اگر او می‌دانست که واکنش دولت لبنان به چنین تعرضی بسیار شدید خواهد بود و تنها به احضار به مقر وزارت خارجه و اعتراض به این اظهارات اهانت‌آمیز علیه حزب‌الله به عنوان رکن اصلی بافت سیاسی و اجتماعی لبنان منحصر نمی‌شود، چنین اظهاراتی را به زبان نمی‌آورد.

رأی‌الیوم افزود که اگر حزب‌الله «تروریست» بود مانع از آن می‌شد که سفارت آمریکا هواپیمایی را به داخل محوطه سفارت فرستاده و «عامر الفاخوری» قاتل و جنایتکار را به قبرس منتقل کند در حالیکه می‌توانست به سادگی جلوی این هواپیما و فرود آن در محوطه سفارت بگیرد اما به خاطر اجتناب از آشوب در لبنان چنین کاری نکرد.

به نوشته این روزنامه آنچه سفیر آمریکا نمی‌داند یا اینکه سعی می‌کند آن را نادیده بگیرد این است که حزب‌الله ماهیانه حدود ۱۵۰ میلیون دلاری که به صورت کمک مالی دریافت می‌کند، به خزانه دولت واریز می‌کند حال آنکه اکثر مفسدانی که ده‌ها میلیون دلار از اموال دولت را غارت کرده و به حساب‌های خود در خارج از کشور واریز کرده‌اند از دشمنان سیاسی حزب‌الله و دوستان آمریکا هستند.

این روزنامه همچنین نوشت که با این سخن سفیر آمریکا موافق هستیم که فساد به منزله ویروسی کشنده در لبنان و اقتصاد آن است اما دخالت‌های آمریکا در امور داخلی این کشور، حمایت آن از افراد فاسد، ایجاد فتنه‌های داخلی و شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلی نیز دست کمی از این ویروس کشنده ندارد.

رأی الیوم همچنین نوشت: «اشتباه بزرگ حزب‌الله این است که قدرت و اراده‌ای دارد که با کمک متحدانش توانست رژیم اشغالگر اسرائیل را شکست دهد و اراضی لبنان را در سال ۲۰۰۰ آزاد و با تجاوزات این رژیم در سال ۲۰۰۶ مقابله کرده و با تحقق بازدارندگی استراتژیک تمامی فشارهای آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی و زمینی لبنان بر اساس شروط اسرائیلی و غارت بیشتر ثروت نفت و گاز و لبنان در دریای مدیترانه را ناکام گذاشت».

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها