یک منبع آگاه اعلام کرد، سناتور ایالت ورمونت به جمع چهار نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا پیوست و از دولت واشنگتن خواست تا در صورتی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی برنامه‌اش برای الحاق مناطق کرانه باختری به اراضی اشغالی را اجرایی کرده یا سیاست‌هایی را برای تسهیل این روند اتخاذ کند، کمک خود به اسرائیل را قطع یا متوقف کند.

سندرز به جمع درخواست‌کنندگان توقف کمک به اسرائیل پیوست

به گزارش قدس آنلاین، به نوشته روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل، در این نامه جدید خطاب به مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درخواست شده که اگر بیت المقدس به صورت یک‌جانبه حاکمیت خود بر مناطق کرانه باختری را گسترش داد، کمک ۳.۸ میلیارد دلاری سالانه آمریکا به اسرائیل کاهش یابد.

این نامه توسط آلکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده دموکرات و مترقی نیویورک تهیه شده و توسط رشیده طلیب، پرامیلا جایاپال و بتی مک‌کالوم نیز امضا شده است.

همزمان با تلاش اوکازیو کورتز برای توزیع این نامه در بین قانون‌گذاران لیبرال در کنگره و جلب حمایت‌های بیشتر از آن، امضای برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت اهمیت این نامه رسمی را افزایش می‌دهد و به قدرت آن می‌افزاید.

در پیش‌نویس این نامه آمده است: اگر دولت اسرائیل برنامه خود برای الحاق مناطق کرانه باختری را پیش ببرد، ما برای تضمین عدم به رسمیت شناختن این اقدام و همچنین اتخاذ شروطی بر کمک نظامی ۳.۸ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل از جمله شروط حقوق بشری و قطع بودجه برای خرید تسلیحات اسرائیلی برابر یا بیشتر از میزان بودجه‌های سالانه دولت اسرائیل برای شهرک‌سازی‌ها و همچنین اتخاذ سیاست‌ها و اقداماتی که آنها را فعال می‌کند، تلاش خواهیم کرد.   

میزان کنونی کمک نظامی آمریکا به تل‌آویو در یکی از تفاهم‌نامه‌های سال ۲۰۱۶ میلادی میان دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا و دولت بنیامین نتانیاهو تایید شده که برای ۱۰ سال حدود ۳۸ میلیارد دلار اعلام شده است.

دورنمای الحاق مناطق کرانه باختری به اراضی اشغالی محکومیت‌های و هشدارهای بین‌المللی را به همراه داشته است.

تعدادی از رهبران اروپایی وکشورهای عربی هشدار داده‌اند که الحاق مناطق کرانه باختری می‌تواند احتمال یک راه‌حل دو کشوری را شدیدا فلج کند.

اکثر دموکرات‌های آمریکا مخالفت خود را با الحاق مناطق کرانه باختری به اراضی اشغالی ابراز کرده‌اند اما تعداد بسیار کمی خواستار قطع کمک‌های آمریکا به اسرائیل در صورت عملی شدن این برنامه‌ شده‌اند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها