تحلیلگر ارشد مسائل عراق گفت: برخی اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که انتقادها از نخست‌وزیر عراق بر سر ماجراهای اخیر بالا گرفته و اگر جناح شیعیان یک‌صدا نشوند ممکن است مشکلاتی برای آنها در عراق به وجود بیاید.

پشت‌پرده بازداشت عناصر کتائب حزب‌الله و سکوت الکاظمی

قدس آنلاین: «محمدصالح صدقیان» تحلیلگر ارشد مسائل عراق در تشریح ابعاد و دلایل موج جدید اقدام‌های آمریکا علیه حشدالشعبی اظهار کرد: حکومت جدید عراق به رهبری مصطفی الکاظمی اولیت‌هایی در راهبردهای کلی خود دارد که بخشی از آنها هماهنگ با ایالات متحده است. از سوی دیگر آمریکایی‌ها هم برای خودشان در منطقه غرب آسیا منافعی دارند. در این میان یکی از منافع مهم واشنگتن که در عراق خلاصه می‌شود، بحث معاهدات امنیتی با بغداد است. از زمان نوری المالکی شاهد آن بودیم که پیمانی میان بغداد و واشنگتن با درون‌مایه نظامی - امنیتی به امضاء رسید و قرار بود در زمان نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی هم این پیمان نظامی مجدداً میان دو کشور منعقد شود که این اتفاق رخ نداد. در این میان باید متوجه باشیم که ترامپ به دنبال آن است تا تمام توافق‌های امنیتی و حتی غیرامنیتی توسط وی و در دوران ریاست جمهوری او به امضاء برسد تا بتواند این پیمان‌ها را به نفع خود مصادره کند.

وی ادامه داد: اینکه دیده می‌شود چندی پیش مذاکرات استراتژیک میان عراق و آمریکا با حضور تیم‌های مختلف در حوزه بهداشت، امنیت، سیاست و اقتصاد برگزار می‌شود، دقیقاً در همین راستا قابلیت تحلیل دارد. ترامپ به دنبال آن است تا بتواند در آستانه ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا یک برگ برنده به نفع خود رو کند که به نظر می‌رسد بخشی از آن مربوط به عراق است. مسئله اینجاست که از سال ۲۰۰۳ تاکنون تمام نخست‌وزیرهای عراق با دعوت آمریکا به کاخ سفید آمدند و با روسای جمهور این کشور دیدار کردند، اما عادل عبدالمهدی تنها نخست وزیر عراق است که از سوی واشنگتن دعوت نشد. دلیل این موضوع هم عدم همسویی وی با سیاست‌های آمریکا در عراق بود اما حالا که مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر انتخاب شده، شاهد آن هستیم که آمریکا از وی برای سفر به واشنگتن دعوت کرده است. طبیعی است که او به دنبال اثبات خود در همسویی با آمریکا است وگرنه این دعوت صورت نمی‌گرفت.

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: مسئله‌ای که در این میان نشان می‌دهد که الکاظمی تا حد زیادی با آمریکایی‌ها همسو شده، پرونده بازداشت اعضای کتائب حزب‌الله عراق است. باید بدانیم که این جریان وابسته به حشدالشعبی نیست و اساساً ساختار و سازمان جدایی از آن دارد و جزئی از نیروهای مسلح عراق به حساب نمی‌آید. اینکه می‌بینید اعضای این جریان توسط واحد ضدتروریسم عراق با همراهی نظامیان آمریکا دستگیر می‌شوند، حامل دو پیام است؛ نخست اینکه نخست وزیر عراق با این اقدام به دنبال قدرت‌نمایی در فضای داخلی عراق است و در این راستا به جریان‌های موافق و مخالف خود اعلام می‌کند که با هر نوع ناامنی و اقدامات خلاف قانون برخورد می‌کند. توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها معتقدند موشک‌هایی که به اطراف سفارتشان در بغداد اصابت می‌کند توسط کتائب حزب‌الله پرتاب می‌شود و به همین دلیل دولت الکاظمی نتوانست هیچ اعتراضی نسبت به دستگیری عناصر کتائب حزب‌الله داشته باشد. در نمایی دیگر باید متوجه باشیم که الکاظمی با سکوتش به دنبال آن است تا از زیر فشار آمریکا خارج شود.

صدقیان افزود: مسئله دوم این است که الکاظمی با این کار، یک پیام روشن به واشنگتن داد و به دولت آمریکا اعلام کرد که با تهدیدهای جاری علیه آمریکا مقابله خواهد کرد. او با این کار می‌خواهد به ترامپ و کابینه‌اش بگوید که همسو با ایالات متحده گام برمی‌دارد. طبیعی است که در این راستا جریان‌های سیاسی منتسب به شیعیان عراق هم نسبت به این اقدام و هجمه‌های جدید آمریکا علیه حشدالشعبی واکنش نشان داده و حتی خواستار تسریع در خروج آمریکایی‌ها از عراق شدند. مسئله اینجاست که وضعیت در اردوگاه شیعیان ضعیف است و مواضع آنها به گونه‌ای است که همه چیز به نفع کردها و اهل تسنن تمام می‌شود. مصداق بارز این ادعا را باید مصاحبه اخیر هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح دانست. او در مصاحبه خود اعلام کرده که ما در بحث تعیین نخست وزیر ریش و قیچی را به برهم صالح، رئیس جمهوری عراق دادیم و به او گفتیم که نخست‌وزیر را انتخاب کند و ما هم آنرا تایید خواهیم کرد. حاصل این مسئله انتخاب الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر بود اما موضوع اصلی این است که ما شاهد چندصدایی در اردوگاه شیعیان هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از جریان‌های شیعه و حتی کتائب حزب‌الله عراق پس از ماجرای اخیر و همچنین افزایش فشارهای آمریکا بر حشدالشعبی اعلام کردند که ما به شرط خروج آمریکایی‌ها از عراق به الکاظمی رأی دادیم. این اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که انتقادها از نخست‌وزیر فعلی بالا گرفته و اگر جناح شیعیان یک‌صدا نشوند ممکن است مشکلاتی برای آنها در عراق به وجود بیاید. شک نکنید که اگر این وضعیت اصلاح نشود، بدون تردید اختلاف‌ها و درگیری‌های سیاسی در عراق بالا می‌رود اما احتمال کنار زدن الکاظمی توسط شیعیان بسیار ضعیف است؛ چراکه او خودش از دل همین جریان انتخاب شده و عملاً نمی‌خواهند بحران در عراق ایجاد شود؛ به انضمام اینکه دیگر گزینه‌ مناسبی برای تصدی این پست وجود ندارد. مسئله دیگر این است که الکاظمی باید تمرکز خود را بر برگزاری انتخابات و استقرار دولت جدید در بغداد بگذارد اما همچنان مشخص نیست که آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها