شاید مهم‌ترین خبر منطقه غرب آسیا در یک ماه گذشته طرح موسوم به الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی است. طرحی که با شانتاژ و پروپاگاندای شدید صهیونیست‌ها و حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس همراه بوده و بنا بود روز گذشته اجرا شود، اما تاکنون اجرا نشده است.

 مهدی زارع/

شاید مهم‌ترین خبر منطقه غرب آسیا در یک ماه گذشته طرح موسوم به الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی است. طرحی که با شانتاژ و پروپاگاندای شدید صهیونیست‌ها و حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس همراه بوده و بنا بود روز گذشته اجرا شود، اما تاکنون اجرا نشده است. اصلی‌ترین دلیل توقف آن را هم باید در عملکرد دقیق گروه‌های مقاومت به‌ویژه حماس و جهاد دانست. این دو گروه تاکنون از انواع ظرفیت‌های خود استفاده کرده‌اند. رهبران آن‌ها سخنرانی‌های فراوانی کرده‌اند، به‌موقع تهدید کرده‌اند و حتی نسبت به دوستان مقاومت در کرانه باختری مانند ابومازن و تشکیلات خودگردان رویی باز داشته و همواره از آن‌ها خواسته‌اند با مقاومت در غزه تشریک مساعی کنند. یکی از همین اتفاق‌های مهم که حماس رقم زد برگزاری مانور موشکی روز گذشته بود.

ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس «القسام» هفته گذشته اعلام کرده بود اجرای طرح اشغال کرانه باختری را اعلام جنگ می‌داند. در این رزمایش که همزمان با روز ادعایی صهیونیست‌ها برای آغاز طرح الحاق بود، به صورت متوالی ۲۰ موشک به سمت دریا شلیک شد. رادیو رژیم صهیونیستی در همین زمینه گزارش داد شلیک موشک‌ها در کمتر از ۳۰ دقیقه پیامی واضح برای ارتش این رژیم است.

گفته می‌شود برد این موشک‌ها به ۲۵۰ کیلومتر می‌رسد و این یعنی چنانچه از غربی‌ترین نقطه در غزه شلیک شوند باز هم از همه اراضی اشغالی حتی در شمالی‌ترین نقطه عبور خواهند کرد.

اما برخورد قهری و نظامی تنها کاری نیست که مقاومت در طول این مدت انجام داده است. بسیج عمومی معترضان به سیاست‌های اشغالگران در غزه هم فعالیت مهم دیگری است که سبب شده مقام‌های صهیونیست نتوانند درست فکر کنند. از آنجا که مسئله فلسطین یک موضوع مهم برای جهان اسلام است، کشورهای اسلامی و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس سعی می‌کنند درزمینه سرنوشت فلسطینیان حساس باشند. در نتیجه تجمعات در غزه یا کرانه باختری خیلی زود به موجی رسانه‌ای و منطقه‌ای علیه اسرائیل تبدیل می‌شود.

حماس تاکنون توانسته چندین بار ساکنان نوار غزه را دعوت به تظاهرات کند. روز گذشته هم فلسطینیان در این باریکه در اعتراض به قصد رژیم صهیونیستی برای اشغال کرانه باختری به خیابان‌ها آمدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «صفا»، هزاران فلسطینی در نوار غزه با در دست گرفتن پرچم فلسطین در این تظاهرات شرکت کردند.

حتی یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه هم در این تظاهرات شرکت کرد. ۱۶ سازمان بین‌المللی و فلسطینی برای شرکت در تظاهرات روز خشم که در اعتراض به طرح اشغال برنامه‌ریزی شده است، فراخوان داده بودند. نقش اصلی در هماهنگی این ۱۶ گروه را حماس برعهده داشت.

شخصیت‌های مختلف فلسطینی هم در مصاحبه‌ و گفت‌وگوها با شبکه‌های رسانه‌ای منطقه‌ای دربرابر آنچه صهیونیست‌ها قصد انجامش را دارند موضع گرفته‌اند و این به مطرح شدن قضیه فلسطین بیش از پیش کمک کرده است؛ تا جایی که به طور قطع باید اعلام کرد آنچه اسرائیلی‌ها برنامه داشتند انجام دهند نه تنها اتفاق نخواهد افتاد بلکه برعکس سبب شد همگرایی عمیق‌تری در داخل گروه‌های مقاومت فلسطینی ایجاد شود.

برچسب‌ها