تبریز- طرح انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از محدوده شهر ازجمله مطالبات جدی و به‌حق شهروندان این کلان‌شهر است که باوجود قول‌های متعدد اما بیش از دو ده است که همچنان بی‌پاسخ باقی‌مانده است.

زندان تبریز دربند نقل‌وانتقال

قدس آنلاین-گروه استان ها: در طی سال‌های گذشته استانداران و شهرداران بسیاری در مصاحبه‌های خود طرح انتقال زندان تبریز را در اولویت کاری خود دانسته و ابراز کرده‌اند که به این خواسته مردم جامه عمل خواهند پوشاند اما مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که این پروژه از پیشرفت بسیار اندکی روبرو بوده است و به نظر می‌رسد این داستان ادامه خواهد داشت.

باوجوداینکه محلی در روستای «باباباغی» در شمال غربی تبریز برای اجرای عملیات ساخت و تجهیز زندان جدید تبریز مشخص‌شده است، اما بنا به اظهار مسئولان امر به دلیل کمبود اعتبار، هنوز این طرح ملی به سرانجام مشخصی نرسیده و هرسال انتقال زندان به خارج از شهر و محل جدید با تعویق‌های چندین ماهه مواجه می‌شود.

درحالی‌که مکان‌یابی ساختمان جدید زندان تبریز در محل یادشده حدود ۲۰ سال قبل به انجام رسید و عملیات ساخت آن از سال ۱۳۹۱ و با ۱۵ سال تأخیر شروع شد، اما به دلیل کمبود اعتبارات اختصاصی تاکنون تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شنیده‌ها

در این راستا بسیاری از افراد می‌گویند ازآنجاکه زندان مرکزی تبریز به یکی از نقاط مرغوب و گران‌قیمت شهر تبدیل‌شده است به نظر می‌رسد اختلاف بر سر مبادله اسناد و تغییر کاربری بین اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز یکی از دلایل طولانی‌تر شدن فرآیند انتقال زندان تبریز باشد.

هم‌چنین گفته می‌شود که این زندان برای پذیرش ۶۰۰ زندانی طراحی‌شده  و با  و با افزایش ظرفیت به حداکثر دو هزار و ۵۰۰ نفر رسیده اما در حال حاضر افزون بر پنج هزار نفر زندانی را میزبانی می‌کند.

تغییر کاربری عامل اختلاف

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز مهم‌ترین مشکل در نهایی شدن طرح انتقال زندان مرکزی تبریز به خارج از شهر را اختلاف بین سازمان زندان‌ها و شهرداری تبریز عنوان و اضافه کرد: درباره تغییر کاربری و نحوه بهره‌برداری از مکان زندان اختلافاتی بروز کرده است که مانع از تسریع در انتقال به خارج از شهر می‌شود.

موسی خلیل‌اللهی پیش‌ازاین در شورای قضایی استان افزود: اگر مسئولان استانی و ملی بتوانند اختلافات فی‌مابین را در نحوه تعیین تکلیف مکان کنونی زندان تبریز رفع کنند، طرح انتقال سرعت گرفته و می‌توان با تخصیص اعتبارات به‌موقع و مناسب نسبت به  این مطالبه به‌حق شهروندان جامه عمل پوشاند.

اعتبارات قطره‌چکانی

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات قطره‌چکانی برای طرح انتقال زندان تبریز طی سال‌های گذشته، یادآوری کرد: بدون تعارف باید اذعان کرد که با چنین بودجه‌هایی امکان اجرایی شدن این طرح در مدت‌زمان کوتاه وجود ندارد و نباید در این خصوص به مردم امیدواری کاذب داد.

خلیل‌اللهی ادامه داد: این در حالی است که می‌توان باقیمت گذاری مناسب مکان کنونی و تعیین تکلیف زمین‌های بسیار مرغوب آن نسبت به ساخت محل جدید زندان در خارج از شهر اقدام کرد تا موضوع انتقال زندان د اسرع وقت به انجام برسد.

وی با تأکید بر اینکه مکان کنونی زندان تبریز به‌هیچ‌عنوان برازنده مردم این شهر نیست، گفت: درحالی‌که در دهه‌های گذشته این مکان خارج از شهر محسوب می‌شد اما هم‌اکنون جزو محدوده‌های  داخلی و حتی مرکزی شهر به شمار می‌رود.

خلیل‌اللهی ادامه داد: در حال حاضر زندان مرکزی تبریز به لحاظ امنیتی نیز دارای اشکالات فراوانی است که ازجمله آن می‌توان به برج‌سازی و بلندمرتبه‌سازی‌های اطراف این مجموعه اشاره کرد که به‌طور کامل به درون زندان اشرافیت پیداکرده‌اند و این برای یک مکان امنیتی نگران‌کننده است.

برچسب‌ها