صف‌کشیده‌اند اولیاء و انبیاء از عرش تا گهواره مولود مبارک یازدهم ذی‌قعده را ببینند و تا ولادت فرزندی از سلاله پاک بنی‌هاشم را به بانو نجمه خاتون و حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام تبریک و شادباش عرض کنند. هشتمین شعبه نور است و با ولادتش خیر و خوبی وسعت می‌گیرد و محبت و کرامت ترجمه می‌شود. به ذکر «یا رضا(ع)»، شب تاریک زمین روشن و نورانی است.

حال و هوای حرم رضوی در شب میلاد حضرت شمس الشموس(ع)

به گزارش قدس آنلاین، روزهای پیش از رسیدن تاریخ ولادت خورشید بی غروب خراسان، خادمان بارگاه دست‌به‌کار شده‌اند و به سنت هرساله، آذین‌بندی و گل‌آرایی حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) را هم‌زمان با سالروز ولادت امام رئوف سامان می‌دهند. گل‌هایی از سراسر کشور که هدیه جمعی از واقفان و ناذران دلداده است. هزاران شاخه و سبد گل در جای‌جای صحن‌ها و رواق‌های حرم نورانی امام هشتم جا خوش کرده‌اند و جلوه‌ای دوچندان به این بهشت زمینی بخشیده‌اند. کم‌کم سازوبرگ جشن آماده می‌شود تا دل‌های عالم در این شب و روز مبارک و مهنا، ذکر یا رضا رضا بگیرد.

نوای نقاره‌های حرم

فرارسیدن شب میلاد هشتمین حجت حق را پیش از همه، نوای ملکوتی نقاره‌های حرم مطهر رضوی به گوش جان شیعیان و شیفتگان رسانند. در این شب نورانی و آیین معنوی، خادمان بارگاه منور رضوی در نقاره‌خانه حرم مطهر امام رضا(ع) حضور یافتند و رو به‌سوی گنبد طلایی بانوای روحانی طبل و نقاره میلاد با سر سعادت امام رضا(ع) را به محضر امام عصر حضرت مهدی(عج) تبریک گفتند.

 

مناجات عاشقانه

دقایقی پس از نقاره نوازی خادمان این آستان ملک پاسبان، رأس ساعت ۸ عاشقی، حاج مهدی سماواتی در مسیر بهشت، رو به روضه منوره صلوات خاصه حضرت رضا(ع) را به نوایی خوش قرائت و دلها را آسمانی می کند. دلها که از مسیر امواج سوی حرم گرفت و سیم ارتباط متصل شد؛ دوباره رو به مضجع نورانی مولا ابالحسن، مناجات امین الله را سر می دهد و سلام بلند آدم تا خاتم را بر این امام همام هدیه می دارد.    

گل باران روضه منوره

در شامگاه میلاد حضرت امام رضا علیه آلاف  التحیه و الثناء با حضور جمعی از خدام بارگاه رضوی مراسم گل‌باران حریم نورانی امام رئوف برگزار شد. در این مراسم خدام آستان قدس رضوی شاخه گل‌هایی را به نیابت از تمامی عاشقان خاندان عصمت و طهارت در آستانه روضه منوره به رسم ادب تقدیم کردند.

تعویض پوش و پرچم

طی آئینی با شکوه و جلال، با حضور مسئولان استانی و مدیران عالی و تولیت آستان قدس رضوی، خادمان و مجاوران بارگاه منور رضوی در این شب پر خیر و برکت در صحن جامع حرم مطهر رضوی، پوش و پرچم قبه منوره به خادمان رضوی برای تعویض تحویل داده شد. فرخنده شبی که در ساعتی، دو بار نقاره های حرم سرود میلاد سر دادند و خبر از سرور و شادی مومنین دادند.

مدح مولود

پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، حاج محمود کریمی مداح و ذاکر اهل‌ بیت(ع) پشت منبر برنامه «بر بال ملائک» منقبت مولود منیر این شب را سر می دهد. چه زیبا تمنای دعبل شدنش را به ابیاتی بلند تقدیم پیشگاه حضرت نور می کند. دعبل شدن پیشکش؛ او به نوکری زائران رضا(ع) هم افتخار می کند. شعرش بوی پنجره فولاد و حاجت روایی و کرم می دهد. در فاصله هر دو بیتی کریمی، ذکر صلوات زائران دم می گیرد و فضای منور و معطر حرم را غرق نور و عطر معنوی می سازد. مدح ولی نعمت می خواند و دلِ هوایی عاشقان دور و نزدیک آقای کرم را به گنبد و گلدسته های مطلای این صحن و سرا پیوند می زند.   

یک لباس برازنده

داریوش ارجمند، بازیگر نام آشنای نقش ماندگار مالک اشتر نخعی در این شب آسمانی مفتخر به لباس برازنده خادمی حرم امام رئوف شده است. در پوست خود نمی گنجد و کلمات حس و حال او را وصف نمی کنند. می گوید: از دوره جوانی، از قبولی در دانشگاه و همسر و فرزند و نوه دار شدن، همه را از ته دل از حضرت رضا(ع) خواستم و از درگاه با کرامت حضرت رضا(ع) گرفتم. با بغض می گوید: این لباس کفن من است. آن قدر از حضرت شان محبت و هدیه گرفته ام که شرمسارم. بخش زیادی از جوانی و عمرم را در بست بالا خیابان گذرانده ام و دست به سینه به آقا سلام داده ام.

او اضافه می کند: در سفری به شهر مقدس مشهد، رو به گنبد آقا از ذهن و زبانم گذشت که چرا تا این سن و سال هنوز نباید خادم باشم. نسل اندر نسل پدرم خادم این بارگاه بوده اند. و حالا توفیق بزرگی برای ملبس شدن نصیبم شده و امشب مقابل حضرت رضا(ع) نشسته ام. خیلی نمی توانم زبان به وصف حالم بگشایم و اینجا هنر بازیگری به کارم نمی آید.

این هنرمند صاحب نام با ذکر دعایی ادامه می دهد: به حکم ۳۰ سال عشقم به ساحت حضرت شان، از ایشان می خواهم این ویروس منحوس از این جهان رخت بربندد. باید تاکید کنم که توفیق خراسانیان بوده و بر ما منت گذاشته اند که در این بخش از عالم میهمان خاک خراسان باشند. باید بدانیم که صاحب هر چه هستیم، به صاحب این خانه تعلق دارد. تا قبل از آمدن این قدوم مبارک، علم و دانش معنی نداشت؛ او عالم آل محمد(ص) است. نیمی از سرافرازی ما در جهان، مرهون این امام رئوف است. وجود این امام همام سراسر نور و برکت است. نعمت حضرت رضا(ع) شگفت انگیز است و امید که قدردان این نعمت باشیم.

او به حال و روز این ماه های اخیر کشورمان اشاره می کند و می گوید: در این روزهای دشوار شیوع بیماری کرونا، توصیه ام به همه بیماران این است که امشب را دریابید و سیم دل تان را به این حرم نورانی وصل کنید. اینجا باید یادی از سردار دل ها، شهید حاج قاسم سلیمانی کنیم. امیدوارم شهید سلیمانی در عالم تکثیر شود.

زینت بخش اهل زمین

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهاب مرادی نیز در ویژه‌برنامه «شکوه رضوان» در صحن جامع رضوی حرم مطهر، یکی از وصیت‌های امام رضا(ع) به شیعیان را این‌طور معرفی می‌کند: «ای شیعیان ما مایه آبرو و زینت ما باشید».

وی اضافه می‌کند: هرچند مایه زینت اهل‌بیت(ع) بودن در زندگی فردی از اهمیت بسیاری برخوردار است ولی این موضوع در اجتماع و به‌ویژه درزمانی که با افراد غیرمسلمان رو به روی می‌شویم از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

این کارشناس دینی بیان می‌کند: شیعه واقعی وقتی در میان جمع قرار می‌گیرد باید رفتار، منش و برخوردش به‌گونه‌ای باشد که اهل‌بیت(ع) به او افتخار کنند و مایه زینت و آبروی آن‌ها باشد.

او با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادی در این روزها به خاطر شیوع ویروس کرونا و از رونق افتادن فعالیت‌های اقتصادی، می‌گوید: در این روزها یک شیعه واقعی باید بیشتر هوای اطرافیان خود را داشته باشد چراکه اسلام دین مواسات و همدلی است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها