۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 710500

امروز عکسی از رئیس جمهور در گفت‌وگوی خصوصی با اعضای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در شبکه‌های مجازی منتشر شد. عکسی که باید آن را به فال نیک گرفت و امید داشت تا از این پس تمامی مدیران و بویژه مسئولان اجرایی کشور پیش از امر به اجرای قانون، خود نخستین عاملان آن باشند.

آقای رئیس جمهور از فردا هم ماسک می‌زند؟

قدس آنلاین: آقای رئیس جمهور می‌گوید: "هیچ‌کس از قانون مستثی نیست و همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم." ۱

می‌گوید: "برای ما، همه افراد از لحاظ قانون و مقررات باید مساوی بوده و هیچ‌کس تفاوتی با دیگر افراد در جامعه نداشته باشد." ۲

حجت الاسلام روحانی باز هم در جایی دیگر می‌گوید: " همه باید تابع قانون باشیم و هیچ فرد و نهادی فرای قانون نمی‌شناسیم.۳

از آخرین روز خرداد یعنی روزی که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت طرح الزام استفاده از ماسک را در اماکن ضروری، تصویب و ابلاغ کند تا فردا یعنی پانزدهم تیرماه که قرار است این طرح در کشور الزامی و اجباری شود بارها و بارها رئیس جمهور و متخصصان و مسئولان بهداشت و درمان کشور بر ضرورت استفاده از ماسک به عنوان مهمترین ابزار پیشگیری از کرونا تأکید کرده‌اند .

 با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کنند، سفارش تبلیغ و ساخت کلیپ‌های آموزشی نحوه استفاده از ماسک را به رسانه ملی می‌دهند، معاونان وزارت بهداشت هم کمپین #من_ ماسک_ می‌زنم را راه می‌اندازند. خلاصه  ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم می‌دهند تا شاید با تدابیری اینچنینی تب مبتلایان به کرونا را کاهش دهند.

آن سوی سرحدات سرزمینی ما هم ؛ مسئولان و دولتمردان دیگر کشورها تمام هّم و غم شان را برای رهایی از قید این ویروس تاجدار به کار بسته‌اند.

تصاویر زوزانا چاپوتووا، رئیس جمهور اسلواکی؛ شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهور چین؛ سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه؛ زوران میلانویچ رئیس جمهور کرواسی و ده‌ها رئیس جمهور و مقام عالی رتبه دنیا در حالی که ماسک بر چهره دارند در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

جالب اینکه چندی پیش یک قاضی برزیلی ، ژایر بولسونارو ؛ رئیس‌جمهور جناح راست کشورش را که بدون استفاده از ماسک در راهپیمایی‌های سیاسی شرکت کرده بود تهدید کرده بود که اگر به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این کشور به منظور سرکوب پاندمی کرونا ادامه دهد، روزانه ۳۸۷ دلار جریمه می‌شود.

اما نکته تأمل برانگیز اینکه، اینجا حتی در بحرانی ترین شرایط، حسن روحانی ، رئیس جمهور کشورمان که توصیه‌های وی را به رعایت قانون در همین ابتدا مرور کردیم تا دیروز الزامی به پایبندی به قانون و استفاده از ماسک نمی‌دید.

ایشان نه در نشست‌هایی مثل هیئت دولت، نه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شورای عالی فضای مجازی و یا جلسات رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا و نه حتی در مراسمی همچون تقدیم استوارنامه سفرا یا مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی هم ماسک نمی‌زد.

تا اینکه بالاخره امروز عکسی از رئیس جمهور در گفت‌وگوی خصوصی با اعضای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در شبکه‌های مجازی منتشر شد. عکسی که باید آن را به فال نیک گرفت و امید داشت تا از این پس تمامی مدیران و بویژه مسئولان اجرایی کشور پیش از امر به اجرای قانون، خود نخستین عاملان آن باشند.

رهبر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای در ارتباط تصویری هفتم تیرماه ۹۹ خود با مسئولان قضایی نسبت به عدم استفاده از ماسک توسط برخی مسئولان که در اجتماعات حاضر می شوند، گلایه کردند و گفتند: اگر دو سه نفر دور من باشند، بنده هم حتماً ماسک می‌زنم، کما اینکه آدم می‌بیند این ماسک زده نمی‌شود؛ خب وقتی که شما که مسئول دولتی هستید، در یک اجتماع مردمی ماسک نمی‌زنید، این جوانی هم که در خیابان دارد راه می‌رود و حوصله‌ ماسک ندارد، تشویق می شود که نزند."

‌فراموش نکنیم همه افراد از لحاظ قانون و مقررات باید مساوی بوده و هیچ‌کس تفاوتی با دیگر افراد در جامعه نداشته باشد.

و خلاصه آنکه همه باید تابع قانون باشیم و هیچ فرد و نهادی فرای قانون نیست.

پی نوشت:

۱- همایش قانون اساسی و حقوق ملت؛ رونمایی از منشور حقوق شهروندی ایران ؛ ۲۹ آذر ۱۳۹۵

۲- نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت ؛  ۸ دی ۱۳۹۵

۳- نشست مطبوعاتی داخلی و بین المللی ؛ ۱ خرداد ۱۳۹۶

انتهای پیام/

برچسب‌ها