۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
کد خبر: 710560

در بحبوحه شیوع کرونا و موج اول این بیماری در کشور، اگرچه مشهد و خراسان رضوی، به خاطر همراهی مردم و اقدام‌ها و هماهنگی‌ خوب مسئولان، خیلی زود از وضعیت قرمز خارج و حتی به وضعیت سفید نزدیک شد، اما متأسفانه از چند روز پیش شاهد اوج گرفتن دوباره کرونا در مشهد هستیم.

قدس آنلاین: در بحبوحه شیوع کرونا و موج اول این بیماری در کشور، اگرچه مشهد و خراسان رضوی، به خاطر همراهی مردم و اقدام‌ها و هماهنگی‌ خوب مسئولان، خیلی زود از وضعیت قرمز خارج و حتی به وضعیت سفید نزدیک شد، اما متأسفانه از چند روز پیش شاهد اوج گرفتن دوباره کرونا در مشهد هستیم. برخی از مسئولان دلیل موج دوم کرونا در این کلانشهر را ناشی از تغییر رفتار مردم و بی‌توجهی آنان به رعایت مسائل بهداشتی عنوان می‌کنند و کارشناسان نیز علاوه بر این نکته، عوامل متعدد دیگری را زمینه‌ساز اوج‌گیری کرونا در مشهد دانسته و نسبت به ادامه این روند ابراز نگرانی می‌کنند.

به خصوص آنکه بنا به اظهارات مسئولان بهداشتی، در روزهای اخیر تعداد مبتلایان بستری‌ شده در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دو برابر افزایش ‌یافته؛ ظرفیت پذیرش و بستری بیماران کرونایی به‌ طور کامل پر شده و تعداد بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نیز ۵۰ درصد رشد داشته است.

آنچه مسلم است اینکه در وضعیت کنونی که شیوع بیماری کرونا در کلانشهر مشهد و خراسان رضوی همچنان بالا گرفته و حتی از وضعیت قرمز نیز عبور کرده است، اجرای جدی و دقیق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی می‌بایست کماکان ادامه داشته باشد. بدون تردید، بی‌توجهی برخی از شهروندان، تمام تلاش‌ها و خدمات شبانه‌روزی کادر درمانی را که طی این مدت برای مهار بیماری کرونا و قطع چرخه انتقال ویروس کووید۱۹ از جان مایه گذاشته‌اند به هدر خواهد داد.

اهمیت رعایت توصیه‌های بهداشتی زمانی آشکار می‌شود که بدانیم ویروس کووید۱۹ مدام در حال جهش و تغییر شکل است و نتایج تحقیقات گسترده محققان آزمایشگاه ملی لوس آلاموس در نیومکزیکو، دانشگاه دوک در کارولینای شمالی و دانشگاه شفیلد در انگلستان، بیانگر این واقعیت است که ویروس کرونا پس از آلودگی تعداد زیادی از افراد، در طول مسیر خود جهش‌های زیادی یافته و با یک‌ سویه خاص معروف به D614G نسبت به انواع جهش‌های قبلی برای آلوده کردن سلول‌های انسانی سازگاری بیشتری یافته و توانایی ویروس در عفونت افراد بیشتر شده است.

هرچند گفته می‌شود این جهش و سازگاری جدید ویروس کرونا به معنای تشدید بیماری مبتلایان نیست، اما با توجه به ناشناخته بودن بسیاری از ابعاد و تأثیرگذاری‌های ویروس در بدن، عاقلانه است تمام تلاش و مراقبت‌های لازم را برای پیشگیری از ابتلا و قطع زنجیره انتقال آن به کار بندیم؛ کما اینکه به استناد آمار رسمی، روزانه حدود 2هزار و 500 نفر به این بیماری مبتلا و حدود 150 نفر از هموطنانمان نیز قربانی این ویروس می‌شوند.

در عین ‌حال بر اساس آخرین تصمیم ستاد ملی کرونا، به دنبال شروع موج  دوم بیماری، برخی محدودیت‌ها از جمله برای فعالیت صنوف و مشاغل گروه 3 و 4 به اجرا گذاشته شده و دستورالعمل‌های تازه‌ای نیز برای اقشار مختلف مردم ابلاغ‌ شده است که امید می‌رود با همراهی و هماهنگی مردم و مسئولان، آن چنان که در موج اول کرونا در مشهد و خراسان شاهدش بودیم، هرچه زودتر از وضعیت هشدار بالا و قرمز خارج شده و در زمره مناطق سفید کشور قرار بگیریم.

در این راستا مؤثرترین و البته آسان‌ترین راهکار، همان‌ گونه که بارها گفته شده، رعایت بهداشت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از سفرهای غیرضروری از سوی مردم است. مسئولان نیز باید ضمن رعایت دقیق پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و نظارت مستمر بر اجرای آیین‌نامه‌های مربوطه در سطح جامعه، ادارات و اماکن عمومی مستعد شیوع بیماری، سفرهای غیرضروری دیگر هموطنان و اتباع بیگانه به مقصد مشهد را به‌ شدت کنترل کرده و با کسانی که به‌ عمد یا سهوی موجب به‌ خطر افتادن سلامت مردم می‌شوند، قاطعانه برخورد کنند.

برچسب‌ها