گیلان- سال گذشته با پیدا شدن لاشه دو فک خزری در سواحل خزر بسیاری از کاربران فضای مجازی و دوستداران محیط زیست با سر و صدا راه انداختن پیرامون این موضوع تلاش کردند تا نظر مسئولان را به خظر انقراض این حیوان کمیاب جلب کنند.

 تور های صیادان بلای جان فک های خزری شده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: پیش‌ازاین پیدا شدن لاشه دو نوزاد فک خزری در تور صیادان رودسری از موضوعاتی است که در فروردین‌ماه سال گذشته به نقل فضای مجازی تبدیل شد.

همزمان با پیدا شدن اجساد دو فک خزری سال گذشته علت مرگ این جانوار در حال انقراض پره های صیادان عنوان شد و لذا بسیاری از دوستداران محیط زیست که بر این باور بودند که با اندیشیدن تدابیر لازم دیگر به این حوادث تلخ پایان داده شده اما با پیدا شدن یک لاشه دیگر در روز گذشته مشخص شد که هنوز این حیوان در سواحل خزر مورد تهدید قرار دارد.

علت مرگ نامشخص است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر در همین رابطه گفت: لاشه یک فک خزری در سواحل دریای خزر در محدوده شهرستان رودسر پیدا شد و شاهد مثال روشنی برای به مخاطره افتادن این گونه منحصر به‌فرد با سوء مدیریت‌های موجود است

به گزارش  روابط عمومی محیط زیست گیلان، علی محمد پور در تشریح بیشتر این موضوع و پیدا شدن لاشه فک خزری عنوان کرد: این لاشه که متعلق به یک قلاده فک خزری است چند روز پیش تلف شده بود.

وی فک خزری را تنها پستاندار دریای خزر اعلام کرد و ابراز داشت: فک خزری از جمله گونه‌های جانوری محسوب می‌شود که در معرض انقراض بوده و حمایت شده هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر از جمله عوامل مهم در تلف شدن فک‌های خزری را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد:  یکی از دلایل مهم تلف شدن فک‌های خزری گیرکردن این جانوران در تور صیادان است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر با بیان اینکه فک‌خزری از گونه‌های جانوری در معرض انقراض و حمایت شده است در خصوص پیدا شدن یک جسد جدید در طی روز های گذشته در سواحل رودسر اعلام کرد: دلیل مرگ این حیوان نامشخص است و پس از بررسی ها نتیجه قطعی اطلاع رسانی خواهد شد.  

علی محمدپور در همین راستا گفت: یکی از دلایل مهم تلف‌شدن فک خزری گیرکردن این جانور در تور صیادان است.

وی یادآور شد: سال گذشته دو لاشه فک خزری در سال جاری رودسر پیدا شد و لاشه‌ای که امروز کشف شد، اولین لاشه فک خزری ساحل رودسر در سال‌جاری است.

وی افزود: همواره به صیادان توصه کرده‌ایم هنگام صید مراقب فک‌های خزری باشند و اداره کل شیلات نیز همکاری خوبی با ما برای حفاظت از فک‌های خزری دارد

مرگ فک‌های خزری

تور های ماهی گیری رها شده در آب و یا تور هایی که توسط صیادان با هدف صید در دریا گسترانیده می شود تنها دلیل مرگ فک های خزری نیست.

افزایش آلودگی دریای خزر، ورود فاضلاب صنعتی و خانگی، آلودگی نفتی، سموم کشاورزی، برداشت و صید بی‌رویه منابع آبزیان ازجمله صید بی‌رویه ماهی کیلکا و کاهش ذخایر ازجمله عوامل مؤثر در کاهش جمعیت فک‌های خزر و سایر آبزیان است.

این‌گونه جانوری در لیست جانوران به‌شدت در معرض انقراض قرار دارد افزود: گیرافتادن در تورهای ماهیگیری، برخورد با قایق‌ها و کشتی‌ها و کشتار عمدی ماهیگیران و شکارچیان، آلودگی‌های زیست‌محیطی، کاهش ذخایر غذایی دریای خزر از عوامل تأثیرگذار در کاهش جمعیت فک خزری است.

زباله بلای جان آبزیان

طبق نظر کارشناسان علوم دریایی زباله‌های پلاستیکی دردریاها حیات دست‌کم ۲۶۷ گونه جانوری ازجمله مرغ‌های دریایی، لاک‌پشت‌ها، فک‌ها و انواع ماهی‌ها را که در پی خوردن مواد غذایی همراه با زباله‌های پلاستیکی هستند به خطر می‌اندازد.

برخی از جانداران دریایی مانند انواعی از صدف‌ها می‌توانند به این زباله‌ها بچسبند و همراه جریان آب هزاران کیلومتر جابجا شوند که ورود این جانداران به محیط‌زیست جدید می‌تواند جانداران بومی را با مشکل روبرو کند.

برخی گونه‌های آبزی نیز این زباله‌های پلاستیک را با طعمه اشتباه می‌گیرند مانند مرغ‌های دریایی که معده آن‌ها از پلاستیک انباشته‌شده و لذا به علت نرسیدن مواد غذایی به بدنشان از گرسنگی می‌میرند.

برچسب‌ها