سنندج- در طی سه ماه گذشته بازار مرغ در کردستان فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است که این‌همه التهابات و نوسان قیمتی برای مصرف‌کنندگانی که استانشان یکی از قطب های تولید مرغ محسوب می شود غیرقابل‌باور است.

قیمت مرغ در کردستان پر کشید؛ جای نظارت خالی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: با شیوع بیماری کرونا تقاضا برای خرید مرغ بسیاری کاهش یافت و لذا مرغداران به‌واسطه اینکه تمایلی برای تولید نداشتند بازنده به گور کردن جوجه‌های یک‌روزه خاطره ناخوشایندی را در ذهن مردم بر جای گذاشتند.

دیری نپائید که با افزایش نرخ ارز پای گرانی نهاده‌های دامی و طیور در قیمت‌گذاری مرغ باز شد و قیمت هر کیلو مرغ از بهای ۱۰۰ هزار ریال به ۱۵۰ هزار ریال سوق پیدا کرد.

با کاهش قیمت به ازای هر کیلو ۱۱۰ هزار ریال تا ۱۳۰ هزار ریال بسیاری مردم تصور کردند که شاید نظارت‌ها و اقدامات دولتی بر این مشکل فائق آمده است اما افزایش دوباره و یک‌باره قیمت باری دیگ مردم این استان را به شوک فروبرده است.

درحالی‌که کردستان یکی از قطب‌های اصلی تولید و عرضه مرغ در کشور به شمار می‌رود لذا این قیمت برای بسیاری مصرف‌کنندگان قابل‌باور نیست چه برسد که این روزها با نایاب شدن مرغ و رسیدن قیمت آن به کیلویی ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار ریال صدای مردم را هم درآورده است.

نظارت کجاست؟

در همین راستا شهروندان سنندجی بابیان اینکه تا همین هفته گذشته مرغ گرم را به کیلویی ۱۳۰ هزار تومان خریداری می‌کردند عنوان می‌کنند: در حال حاضر مرغ منجمد و یخ‌زده به کیلویی ۱۳۵ هزار ریال رسیده است.

ارسلان کلماسی یکی از خریدان مرغ بیان می‌کند: در حال حاضر دولت مرغ‌های یخ‌زده را کیلویی ۱۳۵ هزار ریال در بازار عرضه می‌کند خوب طبیعی است که مرغدار حاضر به فروش مرغ گرم به این قیمت نیست.

وی بابیان اینکه مرغ تولیدی این مرغداری با مرغداری دیگر نباید تفاوت قیمتی داشته باشد می‌افزاید: این در حالی است که هر مغازه‌ای یک قیمتی بر روی مرغ گذاشته است و در بازار قیمت مرغ از ۱۷۰ هزار ریال تا ۲۰۰ هزار ریال متفاوت است.

وی بابیان اینکه در استان‌های دیگر قیمت مرغ از ۱۶۰ هزار ریال تجاوز نمی‌کند می‌افزاید: چگونه استانی که خودش تولیدکننده مرغ است اما مردمش مرغ را گران‌تر باید خریداری کنند؟

در همین رابطه یکی از فروشندگان مرغ نیز بابیان اینکه متأسفانه توزیع مرغ نسبت به گذشته با حجم کمتری صورت می پذیرد به خبرنگار ما گفت: تولیدات استان کردستان به سایر استان‌ها منتقل می‌شود و بی‌توجهی مسئولان نبست به این موضوع موجب شده تا مرغ تولیدی این استان گران به دست مردم برسد.

مردم منتظر قیمت نزولی باشند

در همین راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بابیان این‌ که افزایش نرخ ارز و هم‌چنین تاخیردرتأمین نهاده‌های دامی و طیور موجب ایجاد التهاب در بازار شده است افزود: تولیدکنندگان مرغ افزایش قیمت نهادهای دامی را یکی از مشکلات خود عنوان کرده‌اند که انتظار داریم در راستای هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی و رفع مشکلات به وجود آمده، روند نزولی قیمت مرغ گوشتی آغاز شود.

محمد دره‌وزمی اظهار کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید و کاهش میزان عرضه قیمت گوشت مرغ به‌یک‌باره افزایش یافت ولی بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته اقدامات مختلفی در راستای کاهش قیمت مرغ در بازار استان کردستان صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از عرضه مرغ منجمد در بازار خبر داد و افزود: هم‌زمان با دیگر نقاط کشور طی روزهای گذشته عرضه مرغ منجمد باقیمت ۱۳ هزار ۵۰۰ تومان آغازشده است و این روند همچنان برای تثبیت در قیمت‌ها دنبال می‌شود.

برچسب‌ها