یک قاعده کلی در فوتبال ایران وجود دارد که هر کسی می‌تواند در ارتباط با هر موضوعی اظهارنظر کند حتی اگر کوچک‌ترین اطلاعات و دانشی در ارتباط با آن داشته باشد، در حالی که در هیچ کجا چنین اتفاقی مرسوم نیست اما در فوتبال ایران همه درباره مسائلی که به آن‌ها ارتباط ندارد صحبت می‌کنند مگر اینکه خلافش ثابت شود.

قدس آنلاین: نمونه بارز این اتفاق را می‌توان در ماجرای مثبت شدن آزمایش کرونا بازیکنان فولاد خوزستان و استقلال تهران مشاهده کرد. در شرایطی که مدیران دو تیم و مسئولان سازمان در حال چالش بر سر تعویق بازی‌های خود به دلیل رعایت مسائل بهداشتی هستند، مدیران سایر تیم‌های لیگ برتر هریک به نوعی در این ارتباط به اظهارنظر می‌پردازند و با به کار بردن جملات عجیب و غریب این واقعیت را به اثبات می‌رسانند که در فوتبال ایران همه خود را در قامت کارشناس می‌دانند و بر این باورند چون مسئولیتی در فوتبال دارند می‌توانند در هر زمینه ای اظهارنظر کنند.

*هرج و مرج بی‌پایان

در این چالش به وجود آمده که هنوز مشخص نیست واقعیت دارد یا بزرگنمایی صورت گرفته است مدیران، مربیان، بازیکنان و حتی اعضای هیئت مدیره باشگاه‌ها هم صحبت می‌کنند در حالی که بر اساس روال قانونی تنها مرجعی که حق اظهارنظر دارد تنها سازمان لیگ و ستاد مبارزه با کرونا در وزارت ورزش و جوانان است!

مرور تنها بخشی از این اظهارنظرهای غیر مسئولانه نشان می‌دهد چه اوضاع آشفته ای در فوتبال ایران حاکم است. به عنوان مثال عضو هیئت مدیره شهرخودرو در اظهارنظری تأمل برانگیز اعلام کرده است: با اینکه با اتکا به پشتوانه حرف آقای بهاروند و مهدی مبنی بر اجرای قانون در سیرجان هستیم، اگر تصمیمی به بازی نکردن دو تیم فولاد و استقلال است و فدراسیون می‌خواهد از حرفش برگردد همین الان به ما بگویند تا با وجود صرف هزینه زیادی که برای سفر تیم با پرواز اختصاصی به سیرجان شده، همین حالا شهرخودرو را به مشهد برگردانیم و با یکسان شدن شرایط، همزمان با رقبا ما هم به میدان برویم.

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس پس از اتمام بازی تیمش مقابل شاهین شهرداری بوشهر در این ارتباط می‌گوید: خوب نیست که هر باشگاهی مدعی شود که بازیکن من کرونا دارد، ما هم می‌توانیم این کار را انجام بدهیم!

یا جایی که سیف الله پور قائم مقام نساجی می‌گوید: اگر من فردا بگویم تست چند نفر از بازیکنانم مثبت اعلام شد از ما می‌پذیرند؟ چه کسی می‌خواهد نظارت کند؟ این کار خوبی نیست که برای سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تصمیم بگیریم. وقتی فدراسیون به من گفته است بازی برگزار می‌شود و من تمکین کردم و تیم را برای بازی آماده کردم و سر ساعت داخل زمین می‌روم و باید داور بیاید و نتیجه را مشخص کند.

برخی‌ها هم در کنار ادعاهای رنگارنگ مبنی بر پیگیری حقوقی ماجرا از طریق نهادهای بین المللی دستگاه بیانیه نویسی خود را روشن کردند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند تا شاید در این کشمکش توانستند سه امتیاز ناقابل را به حساب خود واریز کنند در حالی که بسیاری از کارشناسان پزشکی تأکید دارند این فضای ملتهب تنها آرامش روانی جامعه را دچار اختلال می‌کند و بهتر است مسئولان ومربیان و بازیکنان تیم‌های دیگر از انجام اظهارنظرهای احساسی و حساسیت برانگیز پرهیز کنند.

*نبود سازوکار

اما علت به وجود آمدن این فضا چیست؟ بدون تردید اگر ساز و کار اصولی و قانونمند در فوتبال ایران حاکم بود، در صورت بروز مشکلی به این شکل هیچ کسی به خود جرئت نمی‌داد درباره آن اظهارنظر کند اما شلختگی و بی‌قانونی در فوتبال ایران فضا را به سمتی پیش برده که نه تنها برخوردی قانونمند و اصولی با این رفتارها نمی‌شود بلکه با سکوت به نوعی از این فضا استقبال نیز می‌شود تا هرج و مرج و بی‌قانونی به شکل فزاینده ای رشد پیدا کند تا هر کسی با خود تصور کند اگر بیشتر صحبت کند و در هر مسئله‌ای دخالت کند می‌تواند قدرت نفوذ بیشتری در تصمیم گیری‌های سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایفا کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها