مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر هیچ مرکز درمانی در مشهد تأییدیه ایمنی ندارد.

خطر در کمین بیمارستان‌های ناایمن

قدس آنلاین: چند روز پیش و در یک حادثه تلخ ۱۹ نفر از هموطنان ما به دنبال وقوع آتش‌سوزی انفجار کپسول‌های اکسیژن در یک مرکز درمانی جان باختند و همین تلنگر غم‌انگیز بار دیگر مسئله ایمنی در مراکز درمانی را به یاد همه آورد.

با نگاهی به اخبار منتشر شده در این حوزه می‌بینیم در سال‌های اخیر مدیران آتش‌نشانی مشهد بارها بر این موضوع تأکید داشتند و در آخرین اظهار نظر صورت گرفته اواخر سال گذشته بود که مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد اعلام کرد از ۳۳ بیمارستان این شهر تنها دو بیمارستان برای دریافت تأییدیه ایمنی مراجعه کرده‌اند و بقیه این مراکز تأییدیه ندارند.

اکنون و با گذشت چندین ماه از آن زمان و به دنبال حادثه رخ داده در تهران، رئیس شورای شهر مشهد با صدور دستوری فوری سازمان آتش‌نشانی را موظف به بررسی وضعیت ایمنی مراکز درمانی شهر و ارائه گزارش کرده است.

بر همین اساس و به منظور اطلاع از آخرین اقدام‌های صورت گرفته در این بخش با آتشپاد دوم امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت‌وگویی انجام دادیم که به استناد گفته‌های او باید بیشتر از گذشته نگران ایمنی مراکز تجمعی و از جمله بیمارستان‌های شهر باشیم.

عزیزی در ابتدا و در پاسخ به پرسشی در خصوص تعداد تأییدیه‌های ایمنی صادر شده برای مراکز درمانی مشهد می‌گوید: در حال حاضر هیچ بیمارستان یا مرکز درمانی در مشهد پرونده ایمنی در آتش‌نشانی مشهد ندارد.

وی می‌افزاید: همچنان که سال گذشته اعلام شد تنها دو بیمارستان از مجموع ۳۳بیمارستان مشهد برای تشکیل پرونده ایمنی به این سازمان مراجعه کرده و مجوز لازم را گرفته‌اند ولی اعتبار این مجوزها در انتهای سال ۹۸ منقضی شده و برای تمدید مراجعه نکرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: هم اکنون تنها بیمارستان‌های در حال ساخت مشهد پرونده ایمنی در آتش‌نشانی دارند و بر اساس ضوابط تعریف شده در مبحث۳ مقررات ملی ساختمان پروژه خود را پیش می‌برند اما به محض بهره‌برداری از این مراکز مسئولیت نظارت بعدی به عهده سازمان نظام مهندسی است با این حال آتش‌نشانی همچنان به منظور اجرای الزام‌های ایمنی درگیر این مسئله بوده و هست و با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان فرمانداری و نظام مهندسی و دادستانی و نماینده صنوف مختلف با توجه به موضوع مأموریت کارگروه که هر بار نماینده یکی از صنوف است از طریق مکاتبات یا بازدیدهای میدانی در حال تهیه گزارش و صدور اخطاریه رفع نقایص است.

صدور اخطار

عزیزی می‌گوید: بر همین اساس آتش‌نشانی مشهد از سه ماه پیش به موضوع ایمنی اماکن تجمعی شامل بازارها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها ورود دوباره داشته و به تناسب بازدیدهای انجام شده اخطاریه‌هایی به برخی از صنوف داده شده تا نسبت به ارتقای ایمنی مجموعه خود اقدام کنند.

با این حال و به دنبال تصمیم ابلاغی شورای شهر با صدور اخطاریه برای مراکز درمانی به آن‌ها تا پایان شهریور مهلت داده می‌شود تا نسبت به دریافت مجوزهای ایمنی خود اقدام‌های لازم را انجام دهند همچنین مراکز تجمعی دیگر هم مشمول این موضوع هستند و اگر پس از اتمام این مدت اقدامی صورت ندهند با هماهنگی مراجع قانونی فهرست اماکن ناایمن شهر مشهد در بخش‌های مختلف منتشر خواهد شد.

آتش‌نشانی مشاور امین ندارد

وی با انتقاد از همکاری ضعیف برخی از صنوف با آتش‌نشانی می‌گوید: شهروندان به ویژه سرمایه‌گذاران توجه داشته باشند آتش‌نشانی مشهد هیچ شخص حقیقی یا حقوقی تحت عناوین مشاور امین ایمنی آتش‌نشانی ندارد و افرادی که تحت این عناوین خود را معرفی می‌کنند و در خصوص ضوابط ایمنی ساختمان‌ها مشاوره می‌دهند هیچ ارتباطی با سازمان آتش‌نشانی ندارند و متأسفانه در بیشتر موارد اقدام‌هایی که به توصیه آن‌ها انجام می‌شود بر خلاف ضوابط فنی حوزه ایمنی است.

عزیزی می‌افزاید: به شهروندان توصیه می‌شود از زمان صدور پروانه ساختمانی تا زمان صدور پروانه پایان کار می‌توانند به صورت کاملاً رایگان از خدمات فنی و مشاوره‌های کارشناسان آتش‌نشانی بهره‌مند شوند.

وی در پایان با انتقاد از رشد قارچ‌گونه مراکز درمانی تحت عناوین مختلف بر این نکته تأکید می‌کند که هیچ یک از این مراکز منطبق با ضوابط ایمنی دایر نشده‌اند و حادثه رخ داده در تهران هم تنها به دلیل بی‌توجهی به همین ضوابط نگهداری کپسول‌های اکسیژن رخ داده بر همین اساس با همکاری شهرداری‌های مناطق فهرست این مراکز نیز تهیه خواهد شد و اطلاعات دقیق فنی آن‌ها در اختیار مراجع نظارتی قرار می‌گیرد تا تصمیم‌های لازم گرفته شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها