روزهای اولی که کرونا در کشورمان تاخت و تاز می‌کرد، شاید دغدغه اصلی بسیاری از نوجوانان یک موضوع مشترک بود: کنکور.

مرغ سازمان سنجش یک پا دارد!

قدس آنلاین: این غول بی‌شاخ و دم، حالا و در روزهای اوج کرونا در کشورمان، بیشتر از همیشه تبدیل به یک معضل برای کنکوری‌ها شده بود. سؤال اصلی دانش‌آموزانی که آخرین سال تحصیلشان در مدرسه را می‌گذراندند این بود که کرونا جلو برگزاری کنکور را می‌گیرد یا خیر.

در روزهای اول هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که کسی بتواند حریف کنکور شود و بخواهد آن را لغو کند یا حتی به تعویق بیندازد، اما پس از بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا و همچنین آمار مرگ و میر ناشی از این همه‌گیری، مسئولان خیلی زود اعلام کردند برگزاری کنکور در تمام مقاطع تا اطلاع ثانوی لغو و به زمان دیگری موکول شده است.

تاریخ‌ برگزاری تغییر نمی‌کند

آن روزها فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش خیال همه داوطلبان را راحت کرد و گفت: «به منظور مساعدت و همراهی با داوطلبان کنکور سراسری و بر اساس جلسه ۱۴ اردیبهشت ستاد ملی مبارزه با کرونا، تاریخ برگزاری آزمون‌های سراسری تغییر کرد. کنکور دکترای ناپیوسته سال ۱۳۹۹ در تاریخ ۲۶ تیر، کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته در ۲ و ۳ مرداد برگزار می‌شود».

خانم سخنگو همچنین اضافه کرده بود:«کنکور سراسری در تاریخ ۳۰ و ۳۱ مرداد، کارشناسی ناپیوسته ۱۴ شهریور و کنکور فنی و حرفه‌ای در تاریخ ۱۴ شهریور برگزار خواهد شد».

این تعویق تاریخ، خیال داوطلبان را راحت کرد و تمام اعتراض‌ها درباره زمان برگزاری کنکورهای سراسری پایان یافت. مسئولان هم اعلام کردند تاریخ‌های اعلام شده نظر ستاد ملی مبارزه با کروناست و تغییر نمی‌کند.

کنکور لغو نمی‌شود

مدتی پس از این موضوع، موج دوم شیوع کرونا در کشورمان آغاز شد و کمی بعد، میزان فوتی‌های بیماران کرونا حتی از بالاترین میزان فوتی‌ها در روزهای ابتدایی سال هم بالاتر رفت. دقیقاً از همین زمان هم بود که موج جدید اعتراض‌های کنکوری‌ها در فضای مجازی آغاز شد.

کنکوری‌ها به طور پراکنده توییت‌هایی را درباره کنکور سراسری ۹۹ در فضای مجازی منتشر می‌کردند و خواستار تعویق دوباره آن بودند.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم درباره تجدید نظر در زمان برگزاری کنکورهای سراسری به دلیل شیوع مجدد کرونا همان زمان اعلام کرد: در خصوص زمان برگزاری کنکور هیچ تجدیدنظری صورت نخواهد گرفت.

وزیر علوم در توضیح این اظهارنظرش گفته بود: «به دلیل اینکه داوطلبان کنکور قرار است زمان محدودی در حوزه‌های امتحانی باشند مشکلی به وجود نمی‌آید و توجه به مسائلی همچون تهویه سالن‌ها، در اختیار گذاشتن ماسک، رعایت مسائل بهداشتی در هنگام ورود به حوزه‌های امتحانی، کنترل سلامت داوطلبان در هنگام ورود و تب سنجی داوطلبان از جمله اقداماتی است که برای برگزاری کنکور و حفظ سلامت دانشجویان پیش بینی شده است».

وزیر برای آنکه ثابت کند تا چه اندازه جدی است، پس از آن هم اعلام کرد:«کنکور حتی در شهرهای قرمز در زمان اعلام شده برگزار خواهد شد».

مسئولان با کرونا شوخی دارند!

کنکوری‌ها پس از اظهارات آقای وزیر به طور هماهنگ شروع به انتشار هشتگ‌های از پیش تعیین شده در توییتر کردند. در مدت زمان کوتاهی هشتگ‌های #سلامت_دانشجو، #تعویق_تمام_کنکورهای_سراسری و #پذیرش_جدیدالورودها_از_ بهمن در توییتر فارسی تبدیل به ترند شد.

در ادامه چند نمونه از توییت‌های منتشر شده توسط کنکوری‌ها را می‌خوانید.

•       ما هیچی اما از کادر درمان خجالت نمی‌کشید؟ دیگه نای خدمت‌رسانی ندارن. شما مسئول زندگی کادر درمان و دانشجوها هستید و اگر بلایی سر این عزیزان بیاد باید پاسخگوی خانواده‌هاشون باشید.

•       درخواست ما مشخصه: ریشه کن کردن مافیای کنکور و برگزاری کنکور در زمان مناسب که سلامت کسی به خطر نیفته.

•       آقایان مسئول طبق ماده ۲۹۰ جزای اسلامی در صورت عدم تعویق آزمون‌های ملی شما متهمان ردیف اول در شکایت دیوان عالی کشور خواهید بود.

•       ولی جدی اگه کنکور رو به تعویق نندازید زمانی که نتایج رو اعلام می‌کنید زبونم لال باید قبل اسم بعضیا مرحوم و مرحومه بنویسید.

•       ظاهراً کرونا با کسی شوخی نداره ولی مسئولان با کرونا و ما شوخی دارن.

نامه به وزیر بهداشت

کنکوری‌ها پس از آنکه پاسخی از مسئولان نگرفتند، نامه‌ای بلند و بالا خطاب به وزیر بهداشت ارسال کرده و متن آن را هم همزمان در اختیار رسانه‌های کشور قرار دادند. در بخشی از نامه کنکوری‌ها به وزیر آمده است:

۱)ایجاد تجمعات بزرگی مثل کنکور با ۳ میلیون جمعیت سبب افزایش هرچه بیشتر آمار مبتلایان به ویروس کرونا خواهد شد. تا فصل پاییز فرصت مناسبی برای اعمال سیاست درست در بازگشایی‌هاست تا به وضعیت سفید برسیم و کنکورها را در بهترین شرایط ممکن برگزار کنیم.

۲) استفاده از وسایل سرمایشی و تهویه در تابستان ذرات معلق کرونا را در فضای سالن‌های آزمون جابه‌جا می‌کند و به واسطه فرصت چهار ساعته کنکور فرصت کافی برای ابتلای همه افراد حاضر در سالن را خواهد داشت، چرا که به خاطر جابه‌جایی ذرات، عملاً رعایت فاصله گذاری اجتماعی بی اثر می‌شود و ذرات در همه جای سالن گردش خواهند داشت. اما با تعویق آزمون‌ها به فصل پاییز نیازی به وسایل سرمایشی نیست و خطر ابتلا از طریق جابه‌جایی ذرات معلق کرونا بسیار کاهش می‌یابد.

۳) ۴۵ درصد افراد ناقل ویروس کرونا فاقد علامت هستند و امکان تشخیص این افراد به کمک تب سنجش میسر نیست و با لحظه‌ای غفلت در استفاده از ماسک به راحتی دیگران را مبتلا می‌کنند، بنابراین نمی‌توان صرفاً با در نظر گرفتن فضای مجزا برای افراد مبتلا به ویروس کرونا در حوزه‌های امتحانی، از انتشار ویروس توسط این افراد جلوگیری کرد.

۴) اولین واکسن رسمی کرونا توسط کشور چین معرفی شده است، بنابراین با تعویق آزمون‌ها احتمال واکسیناسیون داوطلبان کنکوری پیش از آزمون در فصل پاییز امری دور از ذهن نیست.

۵) با شروع سال تحصیلی از بهمن ماه برای جدیدالورودها دیگر نیازی به برگزاری کلاس‌های حضوری عملی برای بسیاری از دانشجویان جدیدالورود نخواهد بود چراکه بسیاری از رشته‌ها در ترم نخست واحدهای عملی دارند که پیش نیاز واحدهای آن‌ها در ترم‌های آینده است و نمی‌توان این دروس را به صورت مجازی تدریس کرد.

با این‌حال مسئولان همچنان واکنشی به اعتراض‌های جنجالی کنکوری‌ها نشان نداده‌اند و به نظر می‌رسد مرغشان یک پا دارد و قصد ندارند کنکور را یک‌بار دیگر به تعویق بیندازند. با وجود این همچنان باید منتظر بمانیم تا ببینیم در صورت ادامه‌دار شدن موج دوم شیوع کرونا در کشورمان، تصمیمی برای تعویق آزمون سراسری در نظر گرفته می‌شود یا کنکوری‌ها باید خطر ابتلا به کرونا را به جانشان بخرند و در این آزمون حاضر شوند؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها