بازار مشهد در چند هفته اخیر شاهد افزایش بی‌رویه قیمت کالا و خدمات است و متاسفانه در این مدت تنها واکنشی که از مسؤولان مشاهده کرده‌ایم، بیان جملات کلی در خصوص وضعیت بازار و اشاره به وجود حباب قیمتی است!

گلایه مشهدی‌ها از نبود نظارت بر نرخ کالاها/ نوسان قیمت‌ها همچنان ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین، طی هفته‌های اخیر، روند افزایشی قیمت کالاهای مختلف از خودرو و لوازم خانگی گرفته تا حبوبات، مرغ و تخم مرغ، لبنیات و دیگر کالاها را شاهد هستیم. در این بین مسؤولین اگرچه در کنترل قیمت‌ها موفق نبوده‌اند، اما در بیان مطالب بسیار موفق و هماهنگ عمل کرده‌اند و جملات یکسانی از جمله «افزایش قیمت‌ها واقعی نیست، قیمت‌ها کنترل می‌شود و وجود حباب در بازار» را می‌توان بطور یکنواخت از زبان آنها شنید، اما این سخنان شیرین تاکنون اثری بر کاهش تلخی کام مردم نداشته است.

دوئل گرانی با کرونا بر سر جان مردم

در شرایطی که ویروس منحوس کرونا روزانه جان هموطنان مان را می‌گیرد و به همین دلیل با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بیشتر مراکز تعطیل و در نتیجه افراد زیادی به دلایلی همچون محدودیت‌هایی در بازگشایی مشاغل بیکار شده‌اند، شاهد تنزل درآمد خانوارها و در مقابل افزایش چشمگیر قیمت کالا و خدمات در سطح شهر مشهد هستیم که کام مردم را تلخ کرده است. مردم از یک سو دل نگران کووید ۱۹ و تبعات آن هستند و از سوی دیگر شیب پرشتاب قیمت‌ها، آن‌ها را در تامین مایحتاج روزانه خود مستاصل کرده است.

صحبت با مردم نشان می‌دهد که بسیاری خریدهای خود را اولویت‌بندی کرده تا شاید در آینده با فروکش کردن قیمت‌ها بتوانند، نیازهای خود را تأمین کنند. حال با این شرایط که باید بیش از پیش به فکر همدیگر باشیم، اما شاهد نابسامانی بازار و سوء استفاده عده‌ایی‌ سودجو و افزایش روزانه قیمت‌ها هستیم که این مهم جای بسی تفکر در چرایی عدم جلوگیری از این افسارگسیختگی‌ قیمت‌ها دارد.

گزارش مردمی از گرانی‌های بازار در چند روز اخیر نشان می‌دهد، گرانی لجام‌گسیخته در بازار و به‌ویژه در زمینه کالاهای بهداشتی و خوراکی باید مهار شود.

کالای فروخته شده را چند برابر قیمت خودمان خریداری می‌کنیم

سجاد محمدی، یک فروشنده پوشاک بچگانه است و در خصوص وضعیت بازار به خبرنگار ما گفت: قیمت اجناس در چند هفته اخیر بالا رفته و یک فروشنده مجبور است کالای جدید را چند برابر قیمتی که به مردم فروخته، تهیه کرده و این فقط ضرر و کوچکتر شدن سرمایه است. هر جنسی که بخواهیم جایگزین کنیم باید یک مقدار از جیب روی آن گذاشت و سپس آن را خریداری کرد.

محمدی بیان کرد: میزان فروش مغازه‌ام هر روز کمتر از روز قبل می‌شود و ممکن است در روز فروشی هم نداشته باشم.

وی اظهار کرد: شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها هستیم و این برای خریداران غیر قابل باور است.

کاهش عرضه باعث افزایش قیمت‌ها شده است

رئوف دیگر فروشنده مشهدی گفت: از وقتی که نوسان دلار در کشور شروع شد، قیمت اجناس حداقل ۳۰ درصد گران و علاوه بر آن، عرضه هم کم شد.

وی با بیان این‌که این افزایش هم در کالاهای داخلی و هم در کالای خارجی صدق می‌کند، افزود: برخی از شرکت‌ها اعلام می‌کنند که ما اکنون فروش نداریم تا اوضاع آرام‌تر شود. آن‌ها تولیدات خود را دپو کرده تا بعداً آن را براساس قیمت روز ارز و دلار عرضه کنند.

رئوف گفت: اوضاع در زمینه اجناس خارجی بدتر است. این اجناس به بهانه تحریم گران شده و اگر جنس ایرانی ۲۰ درصد افزایش یابد جنس خارجی ۵۰ درصد گران‌تر می‌شود. به عنوان مثال یخچالی که ۱۲ میلیون تومان قیمت آن بود اکنون به ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

بازار نیازمند نظارت است

زهرا نادری که به قصد خرید پوشاک به بازار آمده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: همیشه برای کودک خود، بهترین لباس‌ها را با قیمت‌های مناسب پیدا می‌کردم، اما حتی پوشاک مناسب هم چندین هفته در بازار کمیاب شد و هم اکنون به وفور در بازار وجود دارد و با افزایش قیمت عرضه می‌شود.

وی تأکید کرد: این امر نشان می‌دهد که عرضه کنندگان این محصول با توجه به افزایش نرخ دلار، این کالا را در انبارها احتکار کرده و سپس با چندین برابر قیمت آن را می‌فروشند؛ بازار نیازمند نظارت است.

عامل گرانی، نبود مدیریت است

علوی، پیرمرد سرد و گرم چشیده این روزگار است که برای خرید جهیزیه‌ دخترش به بازار آمده است، او در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: تولیدکنندگان می‌گویند «تحریم است» و فروشندگان می‌گویند «کالاها را با واسطه و چندین دست دریافت می‌کنیم»؛ ولی اینها بهانه است، کافی است قیمت دلار بالا برود و آنها قیمت‌ها را افزایش دهند، اما چرا وقتی دلار پایین می‌آید، قیمت را ارزان‌تر نمی‌کنند.

وی ادامه داد: واقعیت قیمت اجناس در بازار نه تحت تاثیر تحریم است نه نوسانات بازار. نظارت نیست، تا زمانی که نظارت نباشد هر کس قیمت خود را اعلام می‌کند.

علوی تنها عامل افزایش روزانه قیمت‌ها را بی‌مدیریتی مسؤولان عنوان کرد و گفت: متأسفانه مسؤولان ما عادت کرده‌اند هر جا کم آوردند پای تحریم را وسط بکشند درحالی‌که نوسانات بالای بازار ترکیبی از تحریم و بی‌مدیریتی است که نتیجه آن را در التهاب‌های موجود چند روز اخیر در بازار می‌توان مشاهده کرد.

وی که از نوسانات بالا در قیمت طلا نیز بسیار شوکه شده بود، ادامه داد: دیروز همراه خانواده برای خرید طلا به بازار آمدیم، اما آنچه موردنظرمان بود پیدا نشد برای همین امروز مجدد به بازار آمدیم اما از دیروز تا امروز قیمت طلا و سکه بسیار بالا رفته است. همه چیز گران شده است گویا گرانی بر سر تمام کالاها سایه افکنده است.

نبود مدیریت و تصمیم گیری مناسب عامل افسارگسیختگی بازار است

در ادامه به سراغ سید مهدی اصغریان، رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان خراسان رضوی رفته و با وی به گفت‌وگو نشستیم.

وی بیان کرد:  افزایش قیمت‌ها به دو عامل عدم مدیریت مسؤولین و عدم آگاهی مردم برمی‌گردد که این عوامل راه را برای سوء استفاده برخی باز می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان خراسان رضوی با اشاره به تاخیر در تصمیم‌گیری مسؤولین، گفت: ورود به موقع مسؤولین و برنامه‌ریزی دقیق آنها می‌تواند عامل تنظیم بازار باشد، اما تعویق افتادن این مباحث ارتباط مستقیم با سرنوشت مردم دارد. تاخیر در برگزاری جلسات این چنینی باعث سوء استفاده برخی از این آشفته بازار می‌شود.

اصغریان تصریح کرد: وجود دلالان و عدم ساماندهی چرخه تولید تا مصرف عامل افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها است.

وی مقصر بخش دیگر گرانی‌ها را خود مردم خواند و اظهار کرد: مردم به عنوان مصرف کننده نمی‌دانند از کجا و به چه قیمتی باید خرید کنند و عدم آگاهی آنان باعث سوء استفاده‌ها و ضرر شهروندان شده است.

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان خراسان رضوی ادامه داد: چون فضای رقابتی وجود ندارد ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، اما وقتی بین فروشندگان رقابت وجود داشته باشد تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت‌ها می‌کنند.

سخن آخر

مسئله مهمتر وضعیت این روزهای دنیا و ضرورت مقابله با بیماری کرونا است، اما با این وضعیت بازار مردم نمی‌دانند نگران کرونا باشند یا گرانی‌ها. نگرانی مردم به حق است. مردم در اقشار مختلف انتظار دارند که تصویر درست و صادقانه‌ای از آینده پیش‌ِرو به آنان ارائه شود و حداقل مسؤولان به‌روشنی و به‌نحو اعتمادبخشی به آنان اطمینان دهند که دغدغه‌های آنان را می‌دانند و برای آن تدبیری اندیشیده و یا خواهند اندیشید.

با توجه به شرایط سختی که کرونا در جامعه ایجاد کرده است، دستگاه‌های متولی باید با دقت بیش‌تر بازار را رصد و با متخلفان و سوء استفاده کنندگان، برخورد کنند تا فشار کمتری به اقشار آسیب پذیر جامعه وارد شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها