زاهدان- کمبود امکانات بهداشتی درمانی در سیستان و بلوچستان یکی از واقعیت‌هایی است که به‌ویژه در مناطق روستایی غیرقابل‌انکار است و لذا با شیوع بیماری کرونا دغدغه نجات جان این افراد بیش از هر زمان دیگری برجسته است.

کرونا ۶۵ درصد تخت‌های سیستان و بلوچستان را اشغال کرد؛ کانون‌های روستایی با خدمات فاصله‌دارند

قدس آنلاین- گروه استان ها: مردم سیستان و بلوچستان به‌ویژه در بخش مرکزی و جنوبی این استان  با مشکلات جدی در حوزه سلامت مواجه هستند زیرا فاصله ۸۷۰۰ روستای موجود در این مناطق با هرکدام از شهر یا روستای بعدی حداقل ۵۰ کیلومتر است و تنها هلال‌احمر و اورژانس‌ها به مردم این مناطق خدمات ارائه می‌دهند.

متأسفانه مردم روستاهای این منطقه ازنظر امکانات بهداشتی و درمانی و تأمین دارو به‌شدت در مضیقه هستند، ضمن اینکه سطح آگاهی آن‌ها نسبت به حوزه سلامت بسیار پایین بوده که رفع این مشکل نیز در گروی برگزاری دوره‌های آموزشی است.

در استان سیستان و بلوچستان فاصله بین هر دو شهر یا روستا کیلومترها بوده و حداقل ۳ ساعت زمان می‌برد تا به شهر یا روستای بعدی برسند و همین موضوع از عوامل نبود رغبت در پزشکان برای ماندگاری در این مناطق است و در بسیاری از مواقع سال گروه‌های جهادی با حضور در این مناطق بخشی از نیازهای مردم را به‌صورت موردی برطرف می‌کنند و حال در این میان بیماری کرونا بر بار مشکلات  بهداشتی افزوده و بیم آن می‌رود که با همه‌گیری در روستاها جان بسیاری از مردمان این استان به خطر بیفتد.

درگیری مناطق جنوبی با کرونا

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بابیان اینکه شهرستان‌های زاهدان، ایرانشهر، چابهار و سراوان بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را در استان به خود اختصاص داده‌اند اظهار کرد: این موضوع به دلیل تراکم زیاد جمعیتی و عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و متأسفانه شرکت در مراسم عروسی و عزا است.

دکتر محمدهاشمی شهری  با اشاره به این موضوع که متأسفانه آمار فوتی در استان نیز رو به افزایش است افزود: ۳۰ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند و بافاصله و شرایطی که به لحاظ وسعت در استان وجود دارد اگر کانون‌های روستایی ما دچار بحران شوند خدمات‌رسانی به این آن‌ها بسیار دشوار خواهد شد چراکه انتقال بیماران به شهرها و مرکز استان کار دشواری است.

وی با اشاره به دو کانون درگیر در روستاهای نجف‌آباد خاش و هم‌چنین زنگیان سراوان بیان کرد: خوشبختانه با مداخلاتی که در محل انجام شد و با انتقال بیماران با آمبولانس به مراکز درمانی و همچنین کمک‌های معیشتی با همکاری ستاد فرمان اجرایی امام انتقال بیماری قطع شد و در حال حاضر نیز مشکلی وجود ندارد.

آمار مرگ‌ومیر رو به افزایش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بابیان اینکه بیماری و مرگ براثر کرونا در سیستان و بلوچستان رو به افزایش است ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر ۶۵ درصد تخت‌های بیمارستانی در سطح استان به بیماران کرونایی اختصاص‌یافته است.

وی ادامه داد: عدم رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم استان ازجمله برپایی جشن شادی، عزا، عیادت بیماران و استفاده نکردن از ماسک و فاصله اجتماعی بخصوص در دور همی‌های خانوادگی و دوستانه جوانان مهم‌ترین عامل شیوع است به‌طوری‌که در پایان هرکدام از این مراسم عروسی و جشن  بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند.

هاشمی شهری افزود: به دلیل افزایش روزافزون بیماران ما نیز ناچار به تعداد آزمایشگاه‌ها در استان افزوده‌ایم و در زاهدان سه آزمایشگاه، ایرانشهر و چابهار و زابل هرکدام یک مورد افزوده‌شده است و ظرف یکی دو روز آینده دو آزمایشگاه خصوصی نیز در شهر زاهدان به چرخه خدمات به مردم وارد می‌شود.

کاهش ۵۰ درصدی حضور کارمندان پابرجاست

در همین حال استاندار سیستان و بلوچستان در ستاد استانی مدیریت بحران کرونا تأکید کرد: با توجه به روند فزاینده ابتلا کرونا در سیستان و بلوچستان و افزایش موارد مثبت کرونا، تجمعات غیرضروری همانند عروسی‌ها و عزاداری‌ها حتماً باید حذف شوند.

عدم رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم استان ازجمله برپایی جشن شادی، عزا، عیادت بیماران و استفاده نکردن از ماسک و فاصله اجتماعی بخصوص در دور همی‌های خانوادگی و دوستانه جوانان مهم‌ترین عامل شیوع کرونا است

احمدعلی موهبتی تصریح کرد: به‌زودی دستورالعمل کاهش ساعت فعالیت پاساژها و مراکز خرید نیز ابلاغ می‌شود.

وی گفت:کاهش ۵۰ درصدی حضور کارکنان در ادارات شهرهای زاهدان، ایرانشهر و چابهار همچنان به قوت خود پابرجاست و دورکاری ۵۰ درصد از کارکنان به شهرهای خاش، سراوان و شهرستان‌های منطقه سیستان نیز تعمیم پیدا می‌کند. 

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: کارکنان در سایر شهرستان‌ها که وضعیت بهتری دارند همچنان به‌صورت یک‌سوم دورکاری و دوسوم حضور فیزیکی در محل کار خود حاضر شوند.

وی تصریح کرد:مسئولان دستگاه‌های اجرائی باید شرایط را به شکلی مدیریت کنند که هم فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی ضروری مردم استمرار یابد و خدمت‌رسانی به مردم معطل نشود و هم شرایط برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی فراهم باشد.

موهبتی بابیان اینکه استفاده از ماسک‌های تنفسی ساده در همه اماکن تجمعی ضرورت دارد،افزود: بااین‌وجود استفاده از ماسک‌های فیلتر دار که موجب حفاظت از فرد استفاده‌کننده می‌شود فقط مختص مراکز درمانی است و استفاده از آن در ادارات و جلسات ممنوع است. 

برچسب‌ها