۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 710801

دومین قسمت «+چرخ» ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه ۱۶ تیر، با بررسی نسبت سیستم‌های پیچیده و کرونا روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

سیستم‌های پیچیده و کرونا در «+چرخ»




قدس آنلاین: به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این قسمت از برنامه «+چرخ»، حافظ آهی به‌عنوان مجری-کارشناس با دکتر غلامرضا جعفری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت‌وگو خواهد کرد.
سیستم‌های پیچیده نگاهی نو به پدیده‌هایی است که به‌علت ارتباط بین اجزای آن و همچنین ارتباط با دیگر پدیده‌ها، از پیچیدگی بالایی برخوردارند و رفتار جمعی متفاوتی بروز می‌دهند. به این معنا که با مطالعه‌ی تک‌تک اجزای یک سیستم پیچیده نمی‌توان به رفتار جمعی آن دست پیدا کرد. به عبارت دیگر، سیستم پیچیده معرف پارادایم پیچیده‌ای است که عناصر سازنده‌ی آن تشکیل شبکه‌ای را می‌دهند که اجزای شبکه دارای برهم کنش هستند و از اندیشه‌ی کل‌نگر استفاده می‌کنند. پارادایم کلاسیک که بخش نگر است، بر این فرض استوار است که اگر اجزای سیستمی را دقیقا شناسایی کنیم و از عملکرد آن اطلاع پیدا کنیم، قادر خواهیم بود به خواص کلی پدیده و سیستم دست یابیم. مطالعات کیهان‌شناسی، ساختارهای بی‌نظم در مواد، زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی و اقتصاد محدودیت کاربرد این مساله در مقالات و کتاب‌های متعدد را به نمایش گذاشته‌اند.شناخت این سیستم‌های پیچیده در موضوعی مانند شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن اهمیت فراوانی دارد چون مدیریت و کاهش آن وابسته به این شناخت است.

مجله‌ تصویری «+چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با تمرکز بر تحولات علمی درباره‌ ویروس کرونا و با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و باحضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«+چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، ازساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «+چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «+چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها