مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: با توجه به کمبود آب در کشور از آنجا که کاشت محصولات جالیزی مانند خربزه و هندوانه نیاز به آب بیشتری دارند، این مدیریت با اجرای برنامه‌های آموزشی سطح زیر کشت آن‌ها را کاهش داده است.

کاهش کشت خربزه و هندوانه در تایباد و جایگزین کردن محصولات کم آب‌طلب

به گزارش قدس آنلاین، محمد میری دیسفانی اظهار کرد: سال گذشته سطح زیر کشت خربزه در این شهرستان ۷۰۰۰ هکتار بوده که در سال جاری با توجه به جلوگیری از هدر رفت آب و جایگزین کردن محصولات کم آب طلب این وسعت به ۵۶۰۰ هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از مالچ پلاستیک و کشت‌های نشایی باعث صرفه‌جویی در مصرف آب شده که کشاورزان با گذراندن دوره‌های آموزشی و رعایت این نکات مصرف آب را به حداقل رسانده‌اند.

میری با اعلام اینکه امسال ۵۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در تایباد به کشت خربزه اختصاص دارد، بیان کرد: ۵۰ درصد این‌ محصول به صورت کشت نشایی انجام شده و ۱۰۰ درصد مزارع با استفاده از مالچ پلاستیک بوده که باعث حفظ رطوبت و مبارزه با علف‌های هرز می‌شود.

وی مطرح کرد: در سال جاری میانگین تولید خربزه ۲۰ تن در هکتار است که پیش‌بینی می‌شود ۱۱۲ هزار تن از مزارع تایباد برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: از زمان کاشت تا برداشت این محصول به ازای هر هکتار ۳۰ نفر روز به صورت مستقیم اشتغال دارند.

وی اظهار کرد: کار برداشت خربزه در تایباد از اواسط تیر ماه آغاز شده و حدود یک ماه ادامه دارد.

شهرستان تایباد بیش از ۴۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و سالانه بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها