۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 710926

قطع بدون مجوز درختان خیابان فلسطین به برکناری شهردار متخلف ختم شد.

درخت‌ها قطع شد، شهردار برکنار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  ایلنا، در اهمیت حفظ درختان پایتخت"ریه‌های تنفسی شهر" کم گفته نشده است. درختانی که منبع اکسیژن هستند و با زیبایی بصری به شهرها جان می‌بخشند. اگر به چنارهای تهران رجوع کنی ابتدا نام خیابان ولیعصر را می‌شنوی، اما خیابان‌های متعدد دیگری نیز هستند که پایتخت‌نشینان آن را با درختانش به خاطر می‌آورند. 

خیابان فلسطین یکی از خیابان‌های قدیمی تهران است که تهرانی‌ها آن را با جوی‌های عریض و درختان چنار سربه آسمان کشیده‌اش می‌شناسند. در بهار سبزی روشن برگ‌هایش چشم‌ها را محصور می‌کند و در پاییز خزان برگ‌های زرد و نارنجی! اما در ماه‌های اخیر قطع درختان بلای جان این خیابان نیز شده است.  ۷ تیرماه بود که خبر قطع چندین اصله درخت در خیابان فلسطین شمالی به سمت انقلاب از سوی ساکنان محله به خبرگزاری ایلنا اطلاع داده شد؛ قطع یکباره این درختان که به دلایل نامعلومی خشک شده بودند، با واکنش‌های منفی و نگران‌کننده‌ای از سوی ساکنان محدوده همراه شد. آنها طی تماس‌هایی خواستار رسیدگی و برخورد با علت وقوع این حادثه شدند. 

درخت‌ها را برای رفع خطر قطع کردیم

مساله را از رئیس فضای سبز شهرداری منطقه ۶ پیگیری کردیم. مهدی کاوه در توضیح این اتفاق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا رفع خطر درختان در خیابان فلسطین را به عنوان اولویت کاری شهرداری منطقه دانست و گفت: فلسطین خیابانی با عرض ۵ متر و درختان مرتفع است که اگر درختی در آنجا سقوط کند،‌ ساختمان‌های مقابل هم آسیب خواهند دید. 

کاوه با استناد به برگه‌های کمیسیون ماده ۷ درخصوص ضرورت قطع درختان خطرساز توضیحاتی را ارائه کرد و برگه‌هایی که امضای نمایندگان کمیسیون بر روی آن هنوز خشک نشده بود!

از نظر کاوه اگر درخت سبز خطرساز باشد، یک قانون دارد و اگر خشک باشد، یک شیوه‌نامه قانونی دیگری برای آن در نظر گرفته شده است. 

او اظهار داشت:  در کمیسیون به این موارد که وضعیت استقرار درخت چگونه است و پشت آن چه ملکی قرار دارد و یا اینکه آیا خشک شدن درخت واقعا در اثر آسیب ناشی از ساخت‌وساز بوده و یا براثر عوامل طبیعی رسیدگی و بررسی می‌شود.

رئیس فضای سبز شهرداری منطقه ۶ که حذف درختان خشک را یکی از راه‌های موثر در جلوگیری از انتقال آفات و بیماری‌ها به دیگر درختان می‌داند، در خصوص درختان خیابان فلسطین این گونه توضیح  داد: در خیابان فلسطین یک زمانی تعدادی درخت کاشته شده است،‌ بعد در آنجا ساخت و ساز و پیاده‌رو سازی شده و بعضا نصف درخت داخل پیاده رو افتاده است که این اصولی نیست. 

کاوه با بیان اینکه گرما و آلودگی هوا باعث شده است که امکان حفظ چنار تا حد زیاد در شهر تهران وجود نداشته باشد، ادامه داد: حذف درختان خشک در شهر تهران باید انجام شود، حالا اینکه عمدی یا طبیعی خشک شده است، در کمیسیون‌ها بررسی و رای صادر می‌شود و در آن رای نیز ذکر می‌شود که درخت حذف شود و همچنین اشاره می‌شود که مالک، پیمانکار و ... مقصر است یا نه، از طرفی بعد از صدور دستور حذف اعلام می‌شود به جای آن دوبرابر بن محیط درخت، فضای سبز گسترش یابد و درخت کاشته شود. 

20200628_165646

او درباره قطع درختان این قسمت از خیابان فلسطین گفت: در سال ۹۸ کمیسیون داخلی منطقه تشکیل شد و شهردار ناحیه خشک شدن درختان را تائید کرده است و معاون فضای سبز و مسئولان وقت نیز اعلام کردند که باید رفع خطر صورت گیرد. 

کاوه در پاسخ به این سوال که چطور فقط چند درخت آن هم به صورت همزمان خطرآفرین می‌شوند؟ گفت: این درخت‌ها از سنوات قبل سربرداری شده و نیم تنه درختان باقی مانده بود و رای صادره در کمیته‌ای که تشکیل شد، مالک ملک پشت درخت‌ها را با ضریب یک ملزم به پرداخت عوارض کرد. این ملک در سال ۹۰ پایان کار گرفت و زمانی که برای این ملک پایان کار گرفته می‌شود، شهرداری از محل بازدید می‌کند و به مالک می‌گوید؛ متعهد به حفظ درخت بودی که این به معنای آن است که در سال ۹۰ درختان جلوی ملک سبز بوده است‌، اما ممکن است در اثر ساخت و سازی که از قبل داشته، به صورت خواسته یا ناخواسته آسیبی وارد شده بوده که یا مالک موضوع را می‌دانسته و یا اطلاعی از آسیب وارد شده نداشته است. کارشناس کمیسیون پرونده را بررسی می‌کند و می گوید؛ این ملک به خسارت مشکوک است و به دلیل مشکوک بودن به مالک اعلام می‌کند که باید با حداقل ضریب عوارض پرداخت کند. 

20200628_163928

او افزود: یا مالک اعتراض می‌کند و می‌گوید، در خشک شدن دخالتی نداشته و یا نمی‌تواند موضوع را اثبات کند و عوارض از او اخذ می‌شود. تمامی این مراتب در خصوص درختان خیابان فلسطین انجام شده و بعد از آن به حذف درختان اقدام شده است و بعد از ابلاغ رای، اجازه نگهداری درختان را نداریم. 

کاوه ادامه داد: شاید باید درختان به طور موردی قطع می‌شد، چون از لحاظ دید بصری و نگاه مردم حذف یکباره درختان درست نبود. 

او در پاسخ به این سوال که برخی ساکنان منطقه می‌گویند، مالک ساختمان‌ها سیمان‌ریزی کرده‌اند تا درختان را خشک کنند و خشک شدن درختان این خیابان عمدی بوده است، اظهار کرد: رای کمیسیون ماده ۷ سازمان پارک‌ها صادر شده و تشخیص داده است که علت خشک شدن درختان طبیعی نیست و در عوارض جریمه‌ها ذکر شده است که مالک باید با ضریب یک جریمه پرداخت کند. 

کاوه درباره جریمه‌ای که به ازای هر درخت قطع شده باید پرداخت شود، اظهار داشت: حداقل بین ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان باید جریمه پرداخت شود. 

او در واکنش به اینکه مراودات شهرداری با مالک در نهایت منجر به خشک شدن و قطع درختان شده، گفت: در هر جای شهر تهران هر اقدامی در موضوعات شهری انجام شود، مورد انتقاد شهروندان است و این موضوع را پذیرفتیم که باید پاسخگوی شهروندان باشیم و درباره مساله درختان خشک نیز باید اطلاع‌رسانی به شهروندان انجام شود، چرا که اگر خودرویی زیر درخت باشد و سقوط کند، خسارت وارده قابل تامل است. 

رمضانی

رییس فضای سبز منطقه ۶ افزود: اگر کسی مراوداتی داشته است و یا این موضوع به نوع دیگری مدیریت شده است، باید مورد بررسی قرار گیرد و دستگاه نظارتی درباره آن نظر دهد. وظیفه من جلوگیری از خطر است و نمی‌توانم درخت خشک و پوسیده را در خیابان نگه دارم و نگران باشم کسی بگوید چرا اتفاقی رخ داده است. 

 او در پاسخ به این سوال که تکلیف جایگزین درخت‌های قطع شده چه می‌شود، گفت: درختان جدیدی جایگزین می‌شود که بن آن بالای ۳۰ سانتی متر است. 

کاوه در پاسخ به این سوال که چرا نظر کارشناس منطقه مبنی بر طبیعی خشک شدن درختان بوده، در حالی که کمیسون ماده ۷ رای به خشک شدن غیرطبیعی داده است، اظهار داشت: کارشناس ما نظر کارشناسی خود را که براساس آنچه نگاه می‌کند و پرونده ملک می‌دهد. وقتی ملکی در سال ۹۰ پایان کار گرفته است، ۸۰ درصد ذهن به این سمت می‌رود که این موضوع طبیعی بوده است، چرا که ۹ سال است پایان کار دریافت کرده، از طرفی تعدادی از کنده درخت‌ها در سالیان قبل حذف شده‌اند و با درخت‌هایی که به تازگی قطع شده‌اند در یک راستا قرار دارند. تشخیص این موضوع که به یک درخت خسارت وارد شده مشکل است و باید مقصر بودن مالک اثبات شود، ما حدس و نظر خود را می‌گوییم که آیا به درخت خسارت وارد شده است، یا نه. اما وقتی حدس و آثار و نشانه‌ای نیست کارشناس می‌گوید، خشکیدگی طبیعی است مگر آنکه عکس آن ثابت شود. 

20200628_163941

کاوه به اختیاری که شهرداری مناطق در سبک‌سازی تنه درختان به دلیل طولانی بودن فرایند صدور رای کمیسیون ماده هفت برخوردار هستند اشاره می‌کند، این در حالی است که براساس قانون مناطق شهرداری  باید پیش از قطع درخت از کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز منطقه استعلام بگیرند، اما قطع درختان دو روز پیش از تایید نماینده شورا در کمیسیون ماده ۷ منطقه صورت گرفته است.

قطع درختان خیابان فلسطین بدون مجوز از کمیسیون ماده ۷

9

مساله را از رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات ایمنی شورای شهر تهران پیگیری شدیم. «زهرا صدراعظم نوری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص قطع درختان خیابان فلسطین اظهار داشت: طی سال جاری در منطقه ۶ و در محدوده خیابان فلسطین بدون مجوز از کمیسیون ماده ۷، ۱۶ اصله درخت خشک کسر شده است که ۷ اصله آن طی هفته گذشته با نظر ناظر و پیمانکار کسر می‌شود. 

او با بیان اینکه بعد از کسر درختان مجوز قطع از کمیسیون ماده ۷ دریافت می‌شود، تصریح کرد: اگرچه که درختان قطع شده خشک بودند، ‌اما به لحاظ قانونی این اقدام درست نیست و شهرداری حتما باید قبل از قطع درختان نظر کمیسیون ماده ۷ را اخذ کند، چرا که باید علت خشک شدن درخت و اتخاذ و یا عدم اتخاذ جریمه نیز مشخص شود.

شهردار متخلف برکنار شد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و شورای شهر تهران با بیان اینکه سیاست مدیریت شهری دوره پنجم  حفظ درختان و صیانت از باغات است، تصریح کرد: در پی این اتفاق شهردار ناحیه دو منطقه ۶ و ناظر ناحیه از سمت خود برکنار شدند، چرا که سیاست دوره پنجم مدیریت شهری حفظ درختان موجود در پایتخت است و با کسانی که در این زمینه کوتاهی داشته باشند، برخورد خواهد کرد.

«زهرا نژادبهرام» عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره ابعاد قانونی این قطع درختان خیابان فلسطین گفت: مساله دو بخش است؛ باید مشخص شود که چرا درختان خشک شده‌اند و چرا مجوز را قبل از قطع درخت دریافت نکرده‌اند؟

سازمان بوستان‌ها علت خشک شدن درختان خیابان فلسطین را بررسی کند

او با بیان اینکه خشک شدن درختان دلایل متعددی دارد و سازمان بوستان‌ها باید این مساله را بررسی کند، افزود: حتما از سازمان بوستان‌ها می‌خواهم که علت خشک شدن درختان خیابان فلسطین را بررسی کند و گزارش دهد.

نژادبهرام در ادامه گفت: از طرفی همه کارها باید برمبنای قانون انجام شود، اینکه شهرداری قبل از دریافت رای کمیسیون ماده ۷ مبنی بر خشک بودن درختان اقدام به قطع درختان کرده، باید علتش مشخص شود، چرا که حتما باید مجوز کمیسیون ماده ۷ را دریافت می‌کرده است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه قطع درختان خشک درست است به الزام طی کردن مراحل قانونی در این باره اشاره کرد و افزود: اگر بدون دریافت مجوز به قطع درختان اقدام شده است، حتما اشکالی است که باید مراجع مربوطه آن را بررسی کنند، اگرچه که قطع درختان خشک درست است و باید نسبت به قطع آنها اقدام کنند، اما اینکه قبل از طی مراحل قانونی این اقدام انجام شود، درست نیست.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: علت خشک شدن و قطع درختان را بررسی و این مورد خاص را حتما پیگیری خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که در رای کمیسیون ماده ۷ قطع تنه مشروط به جایگزینی درخت شده، در حالی که زمان کاشت درخت در تابستان نیست، اظهار داشت: الان وقت کاشت درخت نیست و درخت جدید در اسفندماه معمولا کاشته می‌شود.

نژادبهرام در پاسخ به این سوال که نظارت شورای شهر برای جلوگیری از اقداماتی از این دست چگونه خواهد بود، با تاکید بر اینکه رویکرد مدیریت شهری در دوره پنجم حفظ درختان است، تصریح کرد: حساسیت لازم در کمیسیون ماده ۷ و کمیسیون تجدیدنظر باغات وجود دارد، ‌اما اگر موارد اینچنینی رخ دهد،‌ با توجه به وسعت شهر تهران وقوع چنین اشتباهاتی گاها طبیعی است، ‌اما در همه کارها نظارت وجود دارد و باید مسیر قانونی طی شود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در خصوص گزارش‌های مردمی به این قبیل اتفاقات گفت: مردم به مساله قطع درختان حساس هستند و این از افتخارات مدیریت شهری و سرمایه شهر تهران است که مردم خود ناظر شهر هستند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها