در حالی که رسانه‌های بیگانه مدعی کشف یک محموله بزرگ مواد مخدر ایرانی در ایتالیا شده‌اند که بررسی‌ها حاکی از کذب بودن این ادعا و نیز آلمانی بودن این مواد دارد.

مالک واقعی محموله بزرگ موادمخدر کشف شده در ایتالیا کیست؟!

در روزهای اخیر، خبری در رسانه های غربی و صفحات مجازی منتسب به ضدانقلاب منتشر شده است که طی آن، با استناد به خبری در خبرگزاری دویچه وله آلمان به نقل از هفته نامه اشپیگل، مدعی شدند محموله مواد مخدری که اخیرا در ایتالیا کشف شده است، متعلق به ایران بوده و از بندر «لاذقیه» سوریه ارسال شده است. این رسانه ها در ادامه ادعای خود بیان کردند که داعش نیز توان تولید این مواد مخدر را نداشته و این محموله توسط حزب الله لبنان تولید شده است.

با بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید این که ادعا کذب بوده و منبع اولیه اشپیگل برای تولید و نشر شایعه یک روزنامه محلی بی نام و نشان به نام IL FOGLIO بوده که نخستین بار ادعای ارسال این محموله موادمخدر از بندر لاذقیه را به نقل از پلیس ایتالیا منتشر کرده است. این در حالیست که با بررسی گزارش های منتشره توسط پلیس ایتالیا در این رابطه، هیچگونه اظهارنظری درباره مبدا ارسال محموله مشاهده نمی شود.

همچنین در بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید که Gaurdia di finanza (پلیس مبارزه با قاچاق مواد مخدر و فساد اقتصاد در ایتالیا) صراحتا اعلام کرده است محموله مواد مخدر کشف شده که شامل ۸۴ میلیون قرص مخدر آمفتامین بوده است و در رول های کاغذی مخفی سازی شده، ساخت کشور آلمان بوده و هیچ ارتباطی با سوریه ندارد.

علاوه بر کذب بودن ادعای رسانه های آلمانی درباره مبدا این محموله مواد مخدر، در بررسی های به عمل آمده همچنین مشخص گردید که پیش از این، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا گزارشی را منتشر کرده که طی آن اعلام کرده است داعش در تمام مناطق تحت نفوذ خود از مواد مخدر استفاده میکند و پس از راه اندازی آزمایشگاه های شیمیایی تولید مواد مخدر، به راحتی میتواند مقادیر زیادی از این مواد را تولید و به صورت گسترده ای به بازار های جهانی عرضه کند.

بنابه گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری، طبق بررسی های صورت گرفته توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر ایتالیا، گروه تروریستی داعش در حال حاضر به یکی از تولیدکنندگان مطرح آمفتامین در سطح جهانی تبدیل شده و محصولات خود را با برند تجاری  captagon (کاپتاگون) به بازارهای جهانی عرضه می کند که این موضوع به ویژه پس از اعمال قرنطینه کرونا در بعضی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و کاهش تولید و توزیع آمفتامین در اروپا، شدت یافته و کارتل های مواد مخدر اروپایی را به سمت تأمین این موارد از مبدأ داعش، هدایت کرده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها