۱۴ تیرماه اختتامیه جایزه قلم زرین در سالن اجتماعات انجمن قلم ایران و با حضور علاقه‌مندان به ادبیات برگزار شد. مجموعه شعر «هزار ‌و ششصد و پانصد» اثر طیبه شامانی از انتشارات «به‌نشر» به همراه مجموعه شعر «باران در خودم می‌بارد» سروده حسین تولایی از انتشارات علمی فرهنگی به طور مشترک در بخش شعر کودک و نوجوان برگزیده این جایزه شدند.

ناشران دوست دارند کتاب‌های ما را رایگان چاپ کنند

قدس آنلاین: در این گفت و گو همزمان با روز ادبیات کودکان و نوجوانان در خصوص اثر «هزار و ششصد و پانصد» و شعر کودک و نوجوان با طیبه شامانی به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید.

شامانی در خصوص مجموعه‌اش گفت: «هزار و ششصد و پانصد» در سال ۹۸ چاپ شده، اما توزیع آن در سال ۹۹ اتفاق افتاده است و از نظر سنی هم در رده سنی هفت تا دوازده سال و مناسب کودک و نوآموز است. در واقع پیش از اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دسته‌بندی آثار کودک و نوجوان را تغییر دهد، این کتاب در دسته‌بندی «ب» قرار می‌گرفت، اما در دسته‌بندی جدید هنوز مطلع نیستم. در این کتاب ۱۰ شعر با موضوعات خدا، مسائل مذهبی، طبیعت و ایران سروده شده که البته همه به طور غیرمستقیم درباره این موضوعات با کودک گفت‌وگو می‌کنند. مثل این موضوع که چه کسی تار بستن را به عنکبوت یاد داده است، یا اینکه چه کسی این درخت را با این برگ‌های زیبا و منظم آفریده است.

توجه داوران به بکر بودن موضوع‌ها

این شاعر در پاسخ به اینکه به نظر او دلیل برگزیده شدن این کتاب از نظر هیئت‌داوران چه بوده است، بیان کرد: فکر می‌کنم بکر بودن بعضی از موضوع‌ها، دلیل برگزیده شدن این کتاب توسط هیئت داوران باشد. همان‌طور که یکی از اعضای هیئت داوران درباره کتاب اعتقاد داشت که شعرهای کتاب از نظر وزن و زبان بسیار روان است و موضوع‌های آن مناسب این رده سنی بوده است.

شاعر «پیرزن غرغرو» با بیان اینکه اوضاع شعر کودک و نوجوان در کشور ما بحرانی است، در خصوص وضعیت فعلی این ژانر ادبی توضیح داد: متأسفانه شعر کودک و نوجوان خیلی مظلوم واقع شده است. مثلاً اگر آمار همین جشنواره را ببینید متوجه می‌شوید تعداد شرکت‌کنندگان در بخش داستان کودک و نوجوان چهار برابر تعداد شرکت‌کنندگان در بخش شعر کودک و نوجوان است. در بخش بزرگسال هم آمار همین‌طور است. یعنی تعداد شرکت‌کنندگان شعر در رده بزرگسال چهار برابر تعداد شرکت‌کنندگان شعر در رده کودک و نوجوان بود. در صورتی که آثار ادبیات کودک و نوجوان باید چند برابر آثار بزرگسال باشد.

وی افزود: البته آثار چاپ نشده فراوانی وجود دارد که ناشر انگیزه‌ای برای انتشار آن ندارد. از سال پیش تا امروز بیشتر مجلات کودک و نوجوان بسته شده‌اند و شاید ۱۰درصد مجلات کودک و نوجوان باقی مانده‌اند.

بی‌انگیزگی ناشران از چاپ آثار باکیفیت

به باور شامانی، عدم‌انتشار و حمایت از آثار کودک و نوجوان برای آینده کشور معضل بزرگی است. بچه‌های ما باید با شعرها و داستان‌های خوب بزرگ شوند. البته بگویم کارهای بازاری در این حوزه هنوز به خوبی منتشر و حمایت می‌شوند، اما آثار خوب در این رده پشت در ناشران مانده‌اند. من خودم بالای ۲۰ مجموعه شعر آماده چاپ دارم، ولی هیچ ناشری برای حمایت وجود ندارد. یعنی در این بخش با کمبود ناشر مواجه هستیم و ناشرانی که حمایت کنند و کتاب را با شرایط خوب و حمایت حرفه‌ای چاپ کنند، وجود ندارند، وگرنه ناشران زیادی هستند که دوست دارند رایگان و بدون حق‌التألیف آثار ما را چاپ کنند. به هر حال شاعران کودک و نوجوان هم زندگی دارند و زندگی‌شان از همین راه می‌گذرد.

این شاعر با تأکید بر اینکه آثار کودک و نوجوان هنوز به خوبی به فروش می‌روند، اضافه کرد: خیلی از آثار خود من در عرض دو ماه به چاپ چندم رسیده‌اند. پس دلیل چاپ نشدن این آثار عدم‌فروش نیست. این عدم‌انتشار دلایلی دارد که باید درباره‌اش صحبت شود. مثلاً خود ناشران گران شدن کاغذ و حمایت نکردن دولت را دلیل می‌آورند و می‌گویند در شرایط فعلی نمی‌توانیم حق‌التألیف نویسنده، هزینه تصویرگر و هزینه‌های چاپ و توزیع را با هم پرداخت کنیم. ولی در همین شرایط نشری مانند «به‌نشر» و یا «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» به خوبی فعالیت می‌کنند.

شادمانی در پایان با بیان اینکه جایزه قلم زرین از حرفه‌ای‌ترین جوایز ادبی است، گفت: جوایزی مانند جایزه قلم زرین موجب تشویق شدن نویسنده می‌شود. این جشنواره با اینکه خصوصی است و همه هزینه‌ها با بودجه خودش و بدون حمایت دولت پرداخت می‌کند، اما جشنواره را باکیفیت برگزار می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها