به نظر می‌رسد مجلس یازدهم سعی دارد با سؤال از رئیس‌جمهور یا وزرا و نیز به کار بردن دیگر ابزارهای نظارتی خود به‌نوعی مرزبندی آشکارتری با دولت داشته باشد تا هم از یک‌سو با انجام این اقدام‌ها بر انقلابی بودن نمایندگان و پیگیری‌های مطالبات مردم صحه گذاشته باشد و هم خود را از عملکرد این روزهای دولت و ناکامی‌های آن مبرا بداند.

 دو روی سکه «سؤال از رئیس جمهور»

قدس آنلاین: طرح سؤال از رئیس‌جمهور که حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی طراح اصلی آن است، روز یکشنبه هفته جاری در جلسه علنی مجلس به جریان افتاد و با بیش از ۱۳۰ امضا به هیئت‌رئیسه تحویل داده شد.

گرچه دلایلی مانند نوسان‌های بازار مسکن، نابسامانی بازار خودرو، عملکرد دولت در توافق برجام، افزایش قیمت سکه و ارز و نیز اقلام ضروری مردم، از جمله علل کلید زدن طرح سؤال از رئیس‌جمهور بود، اما دراین‌بین جدای از موضع‌گیری مشخص برخی اصلاح‌طلبان و نیز حامیان دولت، تعدادی از سیاسیون یا نمایندگان طیف مخالف دولت نیز طرح سؤال را در شرایط کنونی اقدامی نادرست می‌دانند و در این راه خودشان را با امضاکنندگان طرح همراه نکرده‌اند.

کشور نیاز به سؤال فنی اقتصادی و روبه‌جلو دارد

همان‌طور که سخنگوی کمیسیون اقتصادی که قاعدتاً بیش از دیگر نمایندگان غیر کمیسیون مربوط خود بر موضوعات اقتصادی و نیز مسائل پیرامونی آن اشراف و تسلط دارد، در پیامی توییتری به صراحت عنوان کرد سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکرده و برهمین اساس معتقد است نه اینکه سؤالی نداشته باشم، بلکه به نظرم بیشتر از جنجال سیاسی، کشور نیاز به سؤال فنی اقتصادی و روبه‌جلو برای حل مسائل و مشکلات مردم دارد.

اما جدای از معدود اظهارات اینچنینی برخی نمایندگان، باید گفت اکثریت نمایندگان با سؤال از رئیس‌جمهور موافق بوده و آن را امضا کردند.

در همین رابطه، ابوالفضل ابوترابی که جزو امضاکنندگان سؤال از رئیس‌جمهور است، چند روز پیش در مصاحبه‌ای با قدس تصریح کرد: سؤال‌کنندگان از رئیس‌جمهور انتظار دارند آقای روحانی به مجلس بیاید و به سؤالات نمایندگان را پاسخ و توضیح دهد که چرا دولت رسیدگی به شرایط نابسامان جامعه را رها کرده و در حل مشکلات مردم منفعل است.

بر پایه اظهارات وی، گرچه برخی مدعی‌اند در شرایط کنونی، پرسش از رئیس‌جمهور و توضیح خواستن از وی به‌نوعی بستن دست و پای دولت است، اما باید بدانند که مردم بر عدم‌کفایت رئیس‌جمهور اذعان دارند و از وکلای خود در مجلس خواستار رسیدگی به بی‌کفایتی دولت در این زمینه هستند؛ بنابراین سؤال از رئیس‌جمهور و پیگیری و به سرانجام رساندن آن جزو حداقل خواسته‌های مردم از نمایندگان است.

دولت عنان اقتصاد را رها کرده

یا حتی حسین میرزایی، دیگر نماینده موافق سؤال از روحانی بر این باور است که دولت نیز عنان اقتصاد را رها کرده و طرح سؤال مجلس از رئیس‌جمهور اقدامی سیاسی نیست؛ زیرا نمایندگان در ابتدا تعامل با دولت را آغاز کردند، اما دولت رفتار نادرستی را در حوزه اقتصادی دنبال می‌کند که باید جلو آن را گرفت.

به نظر می‌رسد، مجلس یازدهم سعی دارد با سؤال از رئیس‌جمهور یا وزرا و نیز به کار بردن دیگر ابزارهای نظارتی خود به‌نوعی مرزبندی آشکارتری با دولت داشته باشد تا هم از یک‌سو با انجام این اقدام‌ها بر انقلابی بودن نمایندگان و پیگیری‌های مطالبات مردم صحه گذاشته باشد و هم خود را از عملکرد این روزهای دولت و ناکامی‌های آن مبرا بداند.

استفاده از گزینه استیضاح در صورت قانع نشدن از پاسخ‌

حتی در این بین برخی از نمایندگان موافق طرح سؤال نیز به صراحت عنوان کردند امکان دارد در مرحله بعدی استیضاح رئیس‌جمهور را نیز به جریان بیندازند. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در همین باره عنوان کرده اگر آقای روحانی پاسخ قابل قبولی برای پنج سؤال اقتصادی مجلس ارائه نکرده و افکار عمومی و مجلس را قانع نکند، به‌طور قطع از گزینه طرح استیضاح وی استفاده خواهیم کرد؛ چون ما وکیل مردم هستیم و باید پاسخگوی خواست مردم باشیم.

در طیف مقابل چنین موضع‌گیری‌هایی، مخالفان سؤال از رئیس‌جمهور معتقدند طرح سؤال از روحانی بیشتر از اینکه به دنبال گره‌گشایی از مسائل فعلی جامعه باشد، جنبه نمایشی و سیاسی دارد.

صادق زیباکلام در همین باره گفته است: از اول هم مشخص بود مخالفان سرسخت روحانی پس از کسب اکثریت کرسی‌های مجلس تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا به رأی‌دهندگان خود بگویند: ببینید ما چقدر به آنچه گفتیم وفادار هستیم.

این تحلیلگر اصلاح طلب، طرح سؤال از رئیس‌جمهور را تبلیغاتی می‌داند که نمایندگان از طریق آن درصددند تا به طرفدارانشان نشان دهند که چقدر انقلابی عمل می‌کنند و طرح سؤال نتیجه دیگری نخواهد داشت.

سؤال‌کنندگان به دنبال گرفتن انتقام شکست‌

یا حتی برخی از آنان مانند اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور که از نزدیکان و وابستگان به دولت نیز محسوب می‌شوند، پا را از این هم فراتر گذاشته و مدعی‌اند مجلس با طرح سؤال از رئیس‌جمهور به‌نوعی به دنبال گرفتن انتقام شکست جناح خود در انتخابات ریاست جمهوری از روحانی است.

ترکان در یادداشتی در همین باره نوشته است: مجلس یازدهم با حذف اصلاح‌طلبان از گردونه انتخابات توسط شورای نگهبان و در انتخاباتی درون‌جناحی میان اصول‌گرایان روی کار آمد و در گام نخست در اقدامی عجیب در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری تمام نارسایی‌ها و مشکلات را متوجه دولت دوازدهم کرد و چنان رفتار کرد که گویی نه آمریکایی وجود دارد و نه دشمنی و تحریم و تخاصمی.

وی افزوده است: ریشه مشکلات در فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه‌ای نهفته که نمایندگان مجلس متأسفانه به آن بی‌اعتنایی می‌کنند. نمایندگان باید بدانند این قبیل اقدام‌ها در سال پایانی دولت دوازدهم که سال برداشت کاشته‌ها محسوب می‌شود، نتیجه‌ای درپی ندارد، مگر مشغول کردن دولت به حاشیه‌ها.

بدین ترتیب، به نظر می‌رسد مجلس برای ایفای صحیح نقش نظارتی و نیز کارساز بودن ابزارهای موجود در دست خود، باید هم‌راستا با طرح سؤال و پیگیری مطالبات، به همراهی با دولت نیز بپردازد تا در مسیر رفع مشکلات بتواند گره‌گشایی کند، نه افزودن مانعی بر موانع دیگر.

انتهای پیام/

برچسب‌ها