بنا بر آمار رسمی ۵ درصد از نیروی فعال در سازمان حفاظت محیط زیست کشور را محیط بانان تشکیل می‌دهند که وظیفه حفاظت از ۵/۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور را در ۲۹۵ منطقه برعهده دارند.

گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست با افزایش مطالبه‌گری میسر است

قدس آنلاین: بنا بر آمار رسمی ۵ درصد از نیروی فعال در سازمان حفاظت محیط زیست کشور را محیط بانان تشکیل می‌دهند که وظیفه حفاظت از ۵/۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور را در ۲۹۵ منطقه برعهده دارند. همچنین در استان خراسان‌رضوی نیز ۴۱ منطقه تحت حفاظت با حدود ۲/۵ میلیون هکتار که معادل ۲۱درصد مساحت استان است؛ تحت حفاظت حدود ۳۰۰ محیط بان قرار دارد. چنانکه سرانه حفاظتی محیط بانان در این استان معادل ۱۷هزار هکتار است، در حالی که میانگین کشوری آن را ۶هزار و ۵۰۰هکتار می‌دانند. از همین رو محیط بانان استان ما همواره به دلیل انجام بهینه وظیفه خود در زمره محیط بانان شاخص کشور شناخته می‌شوند. چنانکه به‌تازگی غلامرضا یعقوبی، محیط بان ۴۳ساله خراسانی از حوزه استحفاظی شهرستان خواف، به عنوان محیط بان برتر ملی انتخاب شده است.

وی که در حال حاضر ساکن شهر سلامی است و۱۳ سال فعالیت در حوزه حفاظت از محیط زیست دارد، درباره نحوه انتخاب محیط بانان برتر کشور می‌گوید: هر ساله براساس جدول‌های خاصی که به صورت تخصصی و جداگانه ریز فعالیت‌های محیط بانان را دربرمی‌گیرد از تمامی محیط بانان کشور دعوت می‌شود تا فعالیت‌های یکساله خود و مستندات مربوط را به فرماندهی یگان استان ارسال کند. همچنین در ادامه همین روند، پس از بررسی نفراتی برگزیده و به سازمان حفاظت محیط زیست کشور معرفی شده و در مرحله آخر انتخاب توسط عالی‌ترین مراجع تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

یعقوبی با تأکید بر اینکه پنج محیط بان عهده‌دار صیانت از عرصه‌های طبیعی این شهرستان هستند که از تنوع زیستی چشمگیری برخوردارند، خاطرنشان می‌کند: عرصه‌های طبیعی این شهرستان نزدیک به یک‌میلیون هکتار وسعت دارد، چنانکه منطقه حفاظت شده «سیرخون» به مساحت تقریبی۵۴هزارهکتار و منطقه شکار و صید ممنوع «سده» به مساحت ۱۰۵هزار هکتار در این شهرستان قرار دارند. به طوری که  حدود ۴۵درصد این منطقه شکارممنوع در شهرستان خواف واقع شده است. همچنین در عرصه‌های طبیعی شهرستان گونه‌هایی همانند آهو، قوچ ومیش، پلنگ، انواع پرندگان وحشی همچون هوبره، زاغ بور و... وجود دارند.

*ضعف در فرهنگ حفاظت از محیط زیست

وی جدی‌ترین مسئله در حوزه صیانت از محیط زیست را، پایین بودن سطح آگاهی‌های عمومی نسبت به این مسئله دانسته و می‌افزاید: در حال حاضر برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی موجب تنویر افکار عمومی شده و سطح آگاهی‌ها رشد یافته است. البته امروزه دوستداران جدی و آگاه به مسائل محیط زیست در منطقه ما کم نیستند که همواره با اداره و یگان حفاظت تعامل سازنده‌ای دارند؛ اما تحقق این امر نیز همانند دیگر برنامه‌های فرهنگی  مقوله‌ای زمانبر است. ناگفته نماند با اجرای طرح‌های متعددی همانند طرح یک ساعت با محیط بانان و توجیه جوامع محلی با حضور در گشت‌ها و کنترل و دستگیری متخلفان و متجاوزان به طبیعت؛ خوشبختانه از کمیت و کیفیت تخلفات و تجاوزها در سال‌های اخیر کاسته شده است.

همین محیط بان در پاسخ به اینکه چالش‌های فرهنگی را در تخریب محیط زیست چگونه باید مرتفع کرد، اظهار می‌کند: بی‌تردید برای گسترش فرهنگ محیط زیست باید حس مطالبه‌گری در قضیه صیانت از محیط زیست در میان آحاد جامعه نهادینه شود؛ چراکه با این رویه متجاوزان به طبیعت، تخریبگران و شکارچیان غیرمجاز مورد شماتت و فشار افکار عمومی قرار گرفته و کلیه تحرکاتشان به محیط زیست گزارش می‌شود. به این ترتیب در عمل فضایی برای اعمال مخرب آن‌ها باقی نمی‌ماند. همچنین راهکارهایی همچون تغییر برخی باورهای خرافی عمومی و تدریس حفاظت محیط زیست در قالب کتاب درسی در مقاطع مختلف تحصیلی می‌تواند در این زمینه نقش مؤثری داشته باشد.

برچسب‌ها