هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده کودک و نوجوان که آثار او در کمیته حافظه ملی ایران نیز به ثبت رسیده است؛ نسبت به اهمیت شیرین نویسی داستان درباره کودک در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تاکید کرد.

باید برای کودکان و نوجوانان، داستان‌های شیرین نوشت

قدس آنلاین: هوشنگ مرادی کرمانی به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به تشریح شیرین نویسی داستان برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و با تشویق خانواده‌ها برای خواندن کتاب برای کودکان در ایام کرونا گفت: مسلماً در ایام کرونا مطالعه کتاب به خصوص کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان از بیرون رفتن بسیار مفیدتر است.

مرادی کرمانی درباره شیرین نویسی ادبیات به‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان به مصادیق و آثار نویسندگانی چون زنده یاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی اشاره کرد و گفت: بنده همیشه گفته ام که زنده‌یاد باستانی پاریزی با شیرین نویسی ادبیات در حوزه تاریخ، توانست تاریخ را از مدارس و دانشگاه به خانه‌ها ببرد، کما اینکه برخی‌ها عنوان کنند که این نویسنده کرمانی در کتاب‌های تاریخ خود بیشتر به سبک رمان قلم زده، اما مهم این است که تاریخ را به شیرینی بیان کرده است.

نویسنده کتاب «قصه‌های مجید» گفت: در زمینه شیرین نویسی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز باید فرد نویسنده شرایط اجتماعی و جغرافیایی را زندگی و تجربه کرده باشد یعنی اینگونه نیست که شیرین‌نویسی براساس یک نوع تکنیک و فرمول خاصی صورت گیرد بلکه به شرایط زندگی فرد نویسنده نیز بستگی دارد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در دوران جنگ فردی در اردوگاه‌های آلمان نازی یک سمفونی نوشت و پس از مرگ او، موسیقیدان‌های دیگر نمی‌توانستند آن سمفونی را اجرا کنند. چراکه افراد دیگر شرایط اردوگاه زندان را درک نکرده بودند و نمی‌توانستند آن سمفونی را اجرا کنند بنابراین شرایط زندگی نویسنده در نوع قلم و شیرین نویسی او به خصوص در حوزه کودک و نوجوان اهمیت بسیار دارد.

مرادی کرمانی با اشاره به این مطلب که در نوشتن داستان‌های خود برای کودک و نوجوان عنصر شیرین نویسی، مفید و سرگرم کننده و شادی بخش بودن را درنظر گرفته است گفت: در نگارش کتاب برای کودکان و نوجوانان همواره سعی کرده‌ام شیرین نویسی را با در نظر گرفتن عنصر شادی رعایت کنم که می‌توان به داستان‌هایی چون «قصه‌های مجید»، «خمره» و «مربای شیرین» اشاره کرد.

این داستان نویس ادامه داد: اما برخی دیگر از آثارم مانند «بچه‌های قالی باف خانه» داستان سرگذشت کودکانی است که به خاطر وضع نابسامان زندگی خانواده مجبور بودند در سنین کودکی به قالیباف خانه‌ها بروند و در بدترین شرایط کار کنند و معتقدم که این داستان برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال مناسب نیست.

هوشنگ مرادی کرمانی درباره ثبت مجموعه آثار خود در کمیته حافظه ملی ایران، گفت: سال گذشته مجموع آثارم به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با حمایت و توجه اشرف بروجردی ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی به ثبت رسید که بسیار خوشحالم و برای بنده افتخاری است.

لازم به توضیح است پس از درگذشت مهدی آذری یزدی نویسنده شهیر کودک و نوجوان در تاریخ ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸، این روز به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی کشور نام گذاری شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها