در حالی که آمریکا بر حضور نظامی در محیط پیرامونی چین و تهدید منافع امنیتی پکن اصرار دارد ، برخی تحلیلگران آمریکایی اعتراف می‌کنند که سرخوردگی کشورهای عرب خلیج فارس ممکن است آنها را از آمریکا گریزان و به اتخاذ راهبرد به سمت چین ترغیب کند.

کشورهای عرب خلیج فارس به چین گرایش پیدا کرده‌اند

قدس آنلاین: به گزارش ایرنا، مایکل روبین کارشناس آمریکایی مؤسسه "امریکن اینترپرایز" طی گزارشی در وبسایت نشنال اینترست نوشت: "چین حضور اقتصادی خود را در خاورمیانه گسترش داده اما به لحاظ دیپلماتیک بی‌طرف و از حیث نظامی غایب بوده و روابط دوستانه‌ای با ایران و عربستان سعودی داشته است."

وی افزود: "مواضع کنشگرانه و قاطع شی جین پینگ رئیس جمهوری چین ممکن است به حوزه پیرامونی این کشور محدود نباشد. چین به عنوان مثال نه تنها پایگاهی نظامی در جیبوتی به فاصله چند مایلی از مقر نیروهای آمریکایی تاسیس کرده بلکه در همین منطقه نیز شروع به برنامه های پروازی کرده است."

در این گزارش آمده است: آمریکا در نیم قرن گذشته ادعای سیطره بر آبراه‌های بین‌المللی در خلیج فارس را داشته اما همانند دریای جنوبی چین و تنگه باب‌المندب ممکن است چین قصد به چالش کشیدن آمریکا را داشته باشد."

این رسانه آمریکایی می‌افزاید: "جرات و جسارت نظامی فزاینده چین پیامدهای مختلفی دارد. وزارت امور خارجه آمریکا بارها فرض را بر این قرار داده که هر جا به عنوان پیشرو حرکت کند، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز دنباله‌روی خواهند کرد. چون این کشورها همواره این سیاست را در پیش می گرفتند اما بعد از تقویت قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی چین در سطح جهان آنها به تدریج می روند به نوعی یاس و سرخوردگی از آمریکا دچار شوند و لذا برای حفظ توازن در منطقه به نوعی به چین گرایش پیدا کنند. یعنی اینکه کشورهای عربی خلیج فارس ممکن است از واشنگتن سرخورده شده باشند و حتی خصومت‌های فزاینده کنگره آمریکا علیه عربستان نیز رهبران این کشور و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را متوجه توازنی در ورای منطقه کند.

نویسنده تصریح می کند که "واشنگتن باید برای رقابت در سطح منطقه آماده شود و دیگر نمی‌تواند همراهی کشورهایی مانند امارت ، عربستان و بحرین – چه رسد به کویت و قطر و عمان – را تضمین شده بداند. همچنین درصورتی که چین بخواهد حضور خودش را در خاورمیانه قوی تر کند توهم دوستی اسرائیل با چین هم باید به پایان برسد."

انتهای پیام/

برچسب‌ها