مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه همانند موج نخست شیوع کرونا، دورکاری در این مرحله از شیوع نخواهیم داشت، گفت: اگر پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به خوبی رعایت نشود، امکان اعمال مجدد برخی از محدودیت‌ها وجود دارد، اما در تلاشیم تا در حد امکان محدودتی اعمال نکنیم تا به وضعیت معیشتی و اقتصاد مردم خللی وارد نشود.

دورکاری در پیک دوم کرونا نداریم/ احتمال اعمال مجدد برخی از محدودیت‌ها

به گزارش قدس آنلاین، سید حمید موسوی در خصوص وضعیت کرونا در مشهد و خراسان رضوی، اظهار کرد: نه تنها در خراسان رضوی بلکه در تمام کشور کرونا روندی صعودی داشته است. از دو هفته گذشته این روند آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تداوم داشته و افزایش یابد. علت اصلی افزایش کرونا، عادی گرفتن شرایط شیوع، کم خطر دانستن آن و کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی بود.

 ۱۷  شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز

وی افزود: ظرف دو هفته گذشته ۱۷ شهرستان در خراسان رضوی به وضعیت قرمز رسیده است. پیش از این که شاهد افزایش ناگهانی توسعه شیوع بیماری باشیم، تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز به سه یا چهار شهرستان کاهش پیدا کرده بود که در حال حاضر به این تعداد رسیده است. اگر از هم اکنون نکات بهداشتی به خوبی رعایت شود، دو هفته آینده شاهد آثار آن خواهیم بود.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در خصوص رویکرد ستاد کرونای استان برای وضعیت جدید شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: سیاست اصلی را ستاد ملی کرونا برای تمام کشور و برای هر وضعیتی که هر شهرستان به آن دچار شود، تعریف کرده است. چهار وضعیت سفید، زرد، نارنجی و قرمز داریم و برای هر وضعیت، فعالیت‌هایی که باید شکل گیرد نیز تعریف شده است. ستاد ملی کرونا نگاهش شهرستانی است و نمی‌توان اعمال محدودیت را برای تمام استان در نظر گرفت. از سوی دیگر ضرورت دارد تا فعالیت‌های جاری و روزمره مردم نیز انجام شود و نمی‌توان نیازهای آنان را نادیده گرفت. پس به یک برنامه‌ریزی و اجرای دقیقی نیاز است.

وی ادامه داد: بر اساس پروتکلی که از سوی ستاد ملی کرونا ابلاغ شده است، میزان محدودیت‌ها برای شهرستان‌های با وضعیت قرمز خیلی بیشتر است. هرچند برخی از محدودیت‌ها شامل شهرستان‌های با وضعیت سفید و زرد نمی‌شود، اما توصیه کرده‌ایم که در این شهرستان‌ها پروتکل‌ها و محدودیت‌ها رعایت شود. تنها راه خارج شدن کشور از بحران موجود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت فردی و اجتماعی به شکل سخت‌گیرانه‌تری است. در مرحله نخست شیوع کرونا با توجه به افزایش حساسیت‌ها نسبت به سلامت مردم، رویکرد ستاد ملی کرونا تعطیلی کشور بود، اما با توجه به شرایط جدید اقتصادی کشور، حساسیت‌ها به سمت فعالیت‌های اقتصادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تغییر رویکرد داشته است.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات اقتصادی در اولویت بالاتری قرار گرفته است یا خیر، گفت: مردم نمی‌توانند فعالیت‌های اقتصادی خود را کنار بگذارند. توصیه می‌کنیم مردم به پروتکل‌های بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند تا مجبور به ایجاد محدودیت نشویم، اما اگر در جایی شاهد بی‌توجهی به پروتکل‌ها باشیم، چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌ها نداریم. البته اعمال محدودیت‌ها نیز اولویت‌بندی دارد و به یک باره کلیه فعالیت‌ها ممنوع و مختل نخواهد شد. همانطور که چاره‌ای جز الزام برای استفاده از ماسک را نداشتیم. در حد امکان سعی داریم فعالیت‌های جاری استمرار داشته باشد.

توجه به استمرار فعالیت‌های اقتصادی، الزاما به معنای افزایش تلفات نیست

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در خصوص پیش‌بینی‌اش از افزایش تلفات شیوع کرونا در صورت توجه به استمرار فعالیت‌های اقتصادی، خاطرنشان کرد: توجه به استمرار در فعالیت‌های اقتصادی، الزاما به معنای افزایش تلفات نخواهد بود. در تمام دنیا سیاست‌های مختلفی را برای مقابله با این بیماری اتخاذ کرده‌اند. برخی از کشورها به کل محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا را رها کرده و به دنبال همه‌گیری تجمعی هستند. در حال حاضر دنیا به این نتیجه رسیده است که باید با بیماری کرونا سازگاری پیدا کرد. زمان این که بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم مشخص نیست. بنابراین چاره‌ای جز فعالیت‌های روزمره و ضروری با رعایت پروتکل‌ها، نداریم. این یک سیاست کلان است و باید در همین مسیر جلو برویم. نقطه کلیدی و حساس این تصمیم، مردم هستند. اگر همکاری از سوی مردم شکل نگیرد، شاهد شرایط خوبی نخواهیم بود. امیدوارم همانند مرحله نخست مردم نهایت همکاری را داشته باشند.

موسوی اضافه کرد: تا جایی که امکان ایجاد محدودیت‌ها وجود داشته باشد، این اتفاق رخ خواهد داد. از سوی ستاد کرونای کشور ابلاغ شد که در شرایط جدید برخی از محدودیت‌های گذشته مجددا اعمال شوند. برخی از آموزشگاه‌ها تعطیل شده و برگزاری آزمون‌های حضوری لغو شود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی قطعا در کاهش تلفات و روند صعودی بیماری موثر است. اگر پروتکل‌ها به خوبی رعایت شود، فعالیت‌های ضروری را می‌توان انجام داد.

آغاز فعالیت کمیته نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی از امروز

وی در خصوص نحوه ابلاغیه برخی از محدودیت‌ها و شیوه نظارت ستاد کرونای استان، عنوان کرد: شرایط جدید را دو روز گذشته ابلاغ کردیم. نظارت موضوع مهم و فراگیری است و نمی‌توان از یک دستگاه خاص انتظار داشته باشیم که کلیه مراکز و جامعه را بتواند نظارت کند. کمیته‌ نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی ذیل ستاد کرونای استان تشکیل شده و ساختارش شکل گرفته است. نماینده دادستان، مجمع استانداری و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این کمیته حضور دارند. تیم‌های نظارتی این کمیته از امروز فعالیت خود را در استان آغاز خواهد کرد. این نظارت هم فراگیر خواهد بود و شامل دستگاه‌های اجرایی و اداری خواهد شد. مردم نیز در صورت مشاهده مکانی که پروتکل‌ها را به خوبی رعایت نمی‌کند، می‌توانند گزارش دهند.

در موج دوم شیوع کرونا دورکاری نداریم

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در رابطه با این که آیا احتمال اعمال مجدد  دورکاری در اداره‌های دولتی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: همانند موج نخست شیوع کرونا، دورکاری در این مرحله از شیوع نخواهیم داشت. رعایت پروتکل‌ها توسط اداره‌ها مورد تاکید قرار گرفته و از آنان نظارت به عمل می‌آید. کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و شرایطی که در دستورالعمل قید شده، همچنان می‌توانند دورکاری انجام دهند، اما دورکاری در این مرحله نخواهیم داشت.

لغو تمامی کلاس‌های حضوری مراکز آموزشی در مشهد

موسوی در خصوص برگزاری کلاس‌های مراکز آموزشی، اظهار کرد: در شهرستان‌های با وضعیت قرمز از جمله مشهد، کلاس‌های حضوری تمام مراکز آموزشی از جمله دانشگاه‌ها، آموزش زبان، موسیقی و... باید لغو شود. این مراکز نیز در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها، توسط تیم‌های نظارتی در ابتدا مورد تذکر واقع شده و در صورت بی‌توجهی از مسیر قانونی برخوردهای لازم شکل خواهد گرفت.

وی در مورد محدودیت‌ها در ورود مسافران به مشهد تاکید کرد: محدودیتی‌هایی جهت ورود مسافر به مشهد اعمال نخواهیم کرد، اما توصیه می‌کنم که مردم علاوه بر مسافرت‌های برون‌شهری، از مسافرت‌های دورن‌شهری نیز خودداری کنند. تا جایی که امکان پذیر است و ضرورتی وجود ندارد شهروندان از خانه خارج نشوند. مراکز درمانی در شهرستان‌ها ظرفیت مخصوصی دارند و پرسنل کادر درمان تا یک سطحی می‌تواند جوابگو باشد. اگر شرایط موجود کنترل نشود، ممکن است مردم آسیب بیشتری ببینند. مردم رعایت تمام اصول بهداشتی و حفاظتی در هرجایی که هستند را داشته باشند. کمترین ارتباطات اجتماعی و حضور در خارج از خانه باید در این دوران رخ دهد. امیدوارم این شرایط را با مدد الهی و کمک مردم مدیریت کنیم.

برنامه‌ای برای محدودیت در حرم مطهر وجود ندارد

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در مورد شرایط فعالیت حرم مطهر، خاطرنشان کرد: برنامه خاصی برای حرم مطهر وجود ندارد. از مسئولان آستان قدس رضوی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز تشکر می‌کنم. تلاش داریم محدودیتی ایجاد نشود و تا جایی که امکان رعایت پروتکل‌ها امکان‌پذیر است، زندگی عادی و جاری را مختل نکنیم.

سعی داریم محدودیت‌های گذشته تکرار نشود

موسوی در خصوص حمایت از کسب و کارها، کارگران و کسانی که از شرایط کرونا آسیب دیده‌اند، افزود: در این خصوص تصمیمات کلان ملی گرفته شده است. تلاش شده آسیبی که متوجه اقشار آسیب‌پذیر است به حداقل برسد. استمرار این وضعیت، استمرار شرایط سخت برای اقشار آسیب‌پذیر را هم خواهد داشت. از همین رو سعی داریم به محدودیت‌های گذشته بازنگردیم تا مردم به لحاظ معیشتی و اقتصادی دچار مشکلات جدی‌تر نشوند.

کمیته‌ ستاد پشتیبانی مردمی در استان دوباره تشکیل شده است

وی یادآور شد: در پیک نخست شیوع کرونا، کمیته‌ای تحت عنوان ستاد پشتیبانی مردمی در استان تشکیل شد که در توزیع بسته‌های حمایتی میان اقشار آسیب‌پذیر و برخی کمک‌های جانبی دیگر نقش داشت. برای شرایط جدید، جلسات این ستاد مجددا تشکیل شده است. با مدیریت امام جمعه مشهد در ماه رمضان، حمایت‌های خوبی از اقشار آسیب‌پذیر شکل گرفت. دولت در حال حاضر تصمیماتی گرفته که بتواند کمک کند. از ظرفیت‌های خیرین نیز امیدوارم نهایت استفاده را ببریم.

وی در خصوص شرایط بیمارستان‌ها عنوان کرد: از ۱۰ روز گذشته که پیش‌بینی می‌شد پیک دوم کرونا رخ دهد، دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان نشست‌هایی ترتیب داده و پیش‌بینی‌هایی برای افزایش تخت‌های بیمارستانی انجام داده‌اند. در پیک نخست کرونا سه بیمارستان در مشهد برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده بود. پس از رعایت پروتکل‌ها و کاهش آمار مبتلایان پس از پیک نخست کرونا، به یک بیمارستان با نیمی از ظرفیت رسیدیم. متاسفانه با افزایش آمار مبتلایان و تکمیل ظرفیت این بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان دیگری را برای پذیرش بیماران کرونایی آماده کرده است. امیداورم این میزان افزایش نیابد و به خوبی مدیریت شود، اما دانشگاه علوم پزشکی پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها