طرح بازرسی از اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کلیه اماکن عمومی خراسان رضوی از امروز آغاز شده است و فعالیت تیم‌های بازررسی به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود.

آغاز بازرسی‌ها از اجرای پروتکل‌های بهداشتی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حسین شرافتی، مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی خراسان رضوی امروز ۱۹ تیرماه در مراسم آغاز بازرسی‌ها از اجرای پروتکل‌های بهداشتی در خراسان رضوی که در شهرک سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در راستای مصوبه ستاد ملی کرونا به استان‌ها، از تاریخ ۱۵تیرماه زدن ماسک در مجامع عمومی و برای مردم در رفت‌وآمدها و ادارات اجباری ‌شده‌است. در این راستا طبق دستور استاندار کمیته نظارت و ارزیابی با محوریت دانشگاه، دادستان، استانداری تشکیل شده‌است. امروز تیم‌ها ابتدا وارد سطح مشهد و شاندیز و طرقبه خواهند شد و همزمان کار به صورت استانی در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی که مستقل هستند با همکاری فرمانداران انجام خواهد شد و همه دستگاه‌های دولتی مشارکت خواهند کرد.

وی در ارتباط با نحوه برخورد با خاطیان تصریح کرد: هدف در ابتدای امر پیشگیری و آموزش است و کمیته نظارت تشکیل‌شده با حمایت دستگاه قضایی پس از اخطارهای لازم برای مردم و مشاغلی که کمتر رعایت کنند، داده‌شده و پس از عدم توجه با هماهنگی مقام قضایی اقدام قانونی صورت می‌گیرد.

شرافتی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از تاریخ ۱۵تیرماه بیش از ۸۰ درصد مردم درسطح شهر رعایت می‌کنند و مردم فهیم وهمراهی داریم که امروز فهمیده‌اند که کرونا دیگر شوخی نیست و موج دوم کرونا با رفتارهای متفاوتی که نشان داده‌است، جوان و پیر و زن و مرد نمی‌شناسد و واقعا همه را گرفتار می‌کند.

وی در خصوص لزوم همراهی مردم و دستگاه‌ها گفت: برای حفاظت و امنیت از سلامت مردم، به عزم و اراده و همتی قوی نیاز داریم تا هم مسئولان استان و هم مردم و هم ادارات و هم اهل رسانه وارد شوند که خوشبختانه در خراسان رضوی اقدامات بسیار خوبی نسبت به سایر استان‌ها از ابتدای اسفندماه تاکنون انجام گرفته‌است، اما درحال حاضر باتوجه به شرایطی که وجود دارد، کار از دست مقداری خارج شده‌است.

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی در ارتباط با عدم ممنوعیت فعالیت‌های اقتصادی بیان کرد: اقتصاد، اشتغال و رونق اجتماعی برای ما مهم است و قرارنیست به محض این‌که مقداری این ویروس کار را دشوار کرد ممنوعیتی در این موارد صورت گیرد و لازم است تا با همت و اراده مردم و پشتیبانی دستگاه‌ها در بخش خصوصی و دولتی کاری کنیم تا تمام پروتکل‌های لازم در سطح جامعه علی‌الخصوص توسط مردم رعایت‌ شود و از سفرهای غیرضروری و ترددهای بی‌مورد حتی در داخل شهر خودداری شود که این موارد خود به کاهش شیوع کرونا کمک می‌کند و مردم راحت بتوانند به زندگیشان ادامه بدهند.

شرافتی ادامه داد: این طرح فعلا به مدت دوماه برنامه ریزی‌ شده‌است و همه روزه انجام خواهد شد و اگر نیاز باشد، برنامه‌ریزی بیش از دوماه را نیز خواهیم داشت؛ اما اگر اثر داشته‌باشد و همراهی مردم را داشته‌باشیم، در همین دوماه نتیجه خواهیم گرفت.

مسئول امنیتی اجتماعی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی گفت: وضعیت استان خراسان رضوی بجز این چند روز که موج دوم کرونا واردشده‌ و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرارگرفته‌است، در رعایت بسیاری از پروتکل‌ها از بسیاری از استان‌ها بهتر است. اما این موضوع نباید همه ما را در رعایت بیشتر نکات بهداشتی سست کند.

وی در خصوص لزوم پذیرایی از زائران در عین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصریح کرد: این سرزمین متعلق به حضرت رضاست ولطف و عنایت ایشان شامل حال همه مجاوران و زائران شده‌است. لازم است که ما مهمان‌نواز و مهمان‌پذیر نیز باشیم،  اما در عین حال نیاز است که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز برای آنان الگو باشیم.

شرافتی اضافه کرد: با وجود تعطیلی روز پنجشنبه تمام همکاران خصوصا در بخش بهداشت محیط پای کار هستند. نیاز است تا این توجه و رعایت دوطرفه باشد و مردم نیز رعایت کنند. برای این طرح هیچ بودجه‌ای در نطر گرفته نشده‌است و تمام این طرح با امکانات دستگاه‌های دولتی، استانداری و با ظرفیت موجود آنان انجام شده است. همچنین از آنجایی که برخی از شغل‌ها به صورت شبانه کار می‌کنند، فعالیت این تیم‌ها شبانه‌روزی می‌باشد و در سه شیفت کار انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی خراسان رضوی در خصوص جایگاه خراسان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به سایر استان‌ها گفت: باتوجه به این‌که مشهد یکی از شهرهای استراتژیک است و مشابه این شهر با توجه به همجواری با حضرت رضا وجود ندارد و باتوجه به جمعیت نزدیک به ۷ میلیونی که در این استان وجود دارد، نمی‌توان نسبت به سایر استان‌ها مقایسه درستی از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام داد، اما نسبت به موقعیت و شرایطی که استان دارد، خراسان رضوی از این نظر در رتبه اول قرار می‌گیرد. خوشبختانه ما در شهر مشهد همیشه تخت بیمارستانی خالی داشته‌ایم که انشالله همیشه خالی بماند. تعداد تخت‌های بیمارستانی تا ۲۵هزار عدد پیش‌بینی شده ‌بود که نیازی تاکنون به این تخت‌ها نداشته‌ایم.

 در ادامه مهدی قلیان اول، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در توضیح این طرح اظهار کرد: طرح بازرسی از اجرای پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، یک طرح مشترک از سوی استانداری و ستاد استانی کروناست که با ریاست استانداری و مدیریت امنیتی استانداری و همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.

وی افزود: این طرح در کلیه مراکز تفریحی، مراکز خرید، اماکن عمومی و کلیه مناطقی که تجمعات انسانی صورت می‌گیرد، با همکاری کلیه سازمان‌ها و اتحادیه‌های صنفی که در سطح استان وجود دارد، به کمک تیم‌های تشکیل‌شده و با سرپرستی کارشناسان بهداشت محیط در سراسر استان درحال اجراست که بر روند اجرایی و اهمیت پروتکل‌های بهداشتی براساس چک لیست‌های ابلاغی نظارت شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با لزوم آموزش مسئولان و متولیان، گفت: با توجه به ارزیابی اولیه‌ای که انجام شده‌است، درکنار این بازرسی آموزش‌های لازم نیز به افرادی که در این مکان هستند و کسانی که متولی امر رعایت پروتکل‌ها هستند، داده می‌شود.

قلیان افزود: از طرفی شکایت‌هایی که از طریق سامانه سجا و یا شماره ۱۹۰و ۱۹۱ به سیستم‌های دولتی واصل می‌شود، به صورت موردی در کنار این بازدیدها رصد می‌شود.

وی در خصوص نحوه برخورد با خاطیان، عنوان کرد: در ابتدای امر با خاطیان این طرح برخورد قهریه انجام نمی‌شود و هدف بیشتر آموزش آنان است، اما اگر این موضوع با توجه به بازدیدهای مکرری که انجام خواهدشد، ادامه پیدا کند از طریق دادستانی و احکام موجود برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با لزوم رعایت پروتکل‌ها در کنار ماسک زدن، تشریح کرد: ماسک‌زدن بسیار رفتارخوبی‌ست و رفتار اولیه لازم در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا است، اما امنیت۱۰۰درصدی در جلوگیری از انتشار بیماری را نخواهد داد و در کنار ماسک‌زدن، نیاز است تا مردم، علی‌الخصوص جوانان که با توجه به وضعیت جسمانی خوبی که دارند، تصور می‌کنند که مبتلا نمی‌شوند، هم به پروتکل‌های بهداشتی که در اماکن عمومی‌ست توجه کنند و هم از تعدد و تجمع بی‌مورد و از رفتن به مهمانی‌های بی‌مورد و پرسه‌زدن در مراکز تفریحی خودداری کنند.

قلیان در خصوص تعداد تیم‌هایی که در این طرح مشارکت می‌کنند بیان کرد: ۳۶۵ نفر مشترکا از کلیه سازمان‌ها در این طرح حضور دارند که ۳۲۰ نفر با همتی که از سوی ستاد استانی کرونا صورت گرفته‌است، از سایر استان‌ها و اتحادیه‌ها فراخوان شدند و مابقی این تعداد نیروهای بهداشت محیطی می‌باشند که جمعا در قالب ۱۶۵تیم فعالیت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون بیش از ۱۴۰ نانوایی در سطح استان پلمب شده‌است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها