او متولد ۱۹۸۷ و چهار سال از برادرش کیم جونگ اون جوان‌تر است. آن‌ها همزمان در سوئیس زندگی و تحصیل می‌کردند. مسئولان مدرسه در سوئیس گفته‌اند که از او به شدت محافظت می‌شد. گف

کیم یو جونگ، قدرتمندترین زن کره شمالی کیست؟

کیم یو جونگ در چند سال گذشته به عنوان یکی از عناصر اصلی ساختار قدرت در کره شمالی ظهور کرده است.

به گزارش قدس آنلاین، کیم یو جونگ، خواهر کوچکتر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و تنها هم‌نیای اوست که متحد نزدیک و قدرتمندش محسوب می‌شود.

کیم یو جونگ در سال ۲۰۱۸ به عنوان اولین عضو خاندان کیم به خاک کره‌جنوبی قدم گذاشت و توجه جهانیان را به خود جلب کرد. دو کره در آن سال در قالب تیمی مشترک در المپیک زمستانی شرکت کردند و او عضو هیأت اعزامی بود. گرمی روابط در سال ۲۰۱۸ به همکاری او و برادرش در روابط بین‌المللی منجر شد که دیدار با مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماحصل آن بود.

رابطه نزدیک او با برادرش و محول شدن مناصب مهم حکومتی به او باعث شد تا بار دیگر در آوریل ۲۰۲۰، وقتی برادرش برای مدتی طولانی و غیرعادی در محافل عمومی حضور پیدا نکرد، در کانون توجه قرار بگیرد.

گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت جسمانی کیم جونگ اون و حتی احتمال مرگش، کیم یو جونگ را به یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی تبدیل کرده است.

کیم نخستین بار در اکتبر ۲۰۱۷ ترفیع رتبه پیدا کرد و عضو دایره سیاسی حزب حاکم شد. او تا پیش از آن به عنوان معاون دایره تبلیغات و تحریکات، ایفای نقش کرده بود؛ نقشی که به نظر می‌رسد همچنان ادامه دارد و وظیفه‌اش رسیدگی به وجهه عمومی برادرش در داخل کشور است.

او در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد؛ شهروندان آمریکایی حق معامله با او را ندارند و هرگونه املاک و دارایی وی در آمریکا توقیف خواهد شد.

درک درست روابط قدرت در کره‌شمالی کار سختی است و لذا نمی‌توان به جمع‌بندی دقیقی درباره نفوذ کیم یو جونگ رسید. شایعاتی مبنی بر ازدواج او با پسر چو ریونگ هی، دبیر قدرتمند حزب و نفر دوم حکومت بعد از کیم جونگ اون مطرح است. اگر این شایعه درست باشد، جایگاه او بسیار قدرتمندتر می‌شود. اگر روزی نیاز باشد تا جانشینی برای کیم جونگ اون پیدا شود، روابط خانوادگی قطعا تعیین‌کننده خواهد بود.

افسانه‌های حکومتی این کشور برای چندین دهه بر میراث پکتو که به کیم ایل سونگ، بنیان‌گذار کره شمالی، منتهی می‌شود، تاکید کرده‌اند. گمان می‌رود که کیم جونگ اون فرزندانی داشته باشد اما سن آنها کم است.

کیم به این خانواده تعلق دارد و برای همین رسانه‌های حکومتی کار سختی برای توجیه انتقال قدرت به او نخواهند داشت اما این رابطه خانوادگی می‌تواند در صورت عدم انتخابش او را در چشم رهبر بعدی به تهدیدی جدی تبدیل کند.

فیودور ترتیتسکی، استاد دانشگاه کوکمین سئول، می‌گوید: سرنوشت بسیار مشخصی در انتظار او است؛ مگر این که عضو دیگری از خاندان کیم پا به عرصه بگذارد. او یا جایگاه رهبری را تسخیر خواهد کرد یا همه چیز از جمله شاید جانش را از دست بدهد.

کیم یو جونگ کوچک‌ترین دختر کیم جونگ ایل، رهبر فقید کره شمالی است. او خواهر تنی کیم جونگ اون و کیم جونگ چول است؛ برادری که به نظر می‌رسد جایگاه مهمی در ساختار سیاسی ندارد.

او متولد ۱۹۸۷ و چهار سال از برادرش کیم جونگ اون جوان‌تر است. آن‌ها همزمان در سوئیس زندگی و تحصیل می‌کردند. مسئولان مدرسه در سوئیس گفته‌اند که از او به شدت محافظت می‌شد. گفته می‌شود که او یک بار به خاطر سرماخوردگی ساده از مدرسه به بیمارستان منتقل شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکثر اعضای خاندان کیم تماس چندانی با او نداشته‌اند.

از سال ۲۰۱۴، کار اصلی کیم یو جونگ مراقبت از وجهه برادرش بوده و به همین خاطر مسئولیت مهمی در دایره تبلیغات حزب به او محول شده است. ترفیع جایگاه او به عضو علی‌البدل دایره سیاسی حزب در سال ۲۰۱۷ به نظر می‌رسید که نوعی تغییر در ارشدیت سیاسی باشد اما وظیفه اصلی او در حیطه تبلیغات باقی ماند.

گفته می‌شود که او تمامی برنامه‌های عمومی برادرش را مدیریت می‌کند و در عین حال مشاور سیاسی او هم است. بعد از شکست اجلاس هانوی در سال ۲۰۱۹ و عدم توافق با آمریکا، به نظر می‌رسید که شاید از عضویت دایره سیاسی حزب کنار گذاشته شده باشد و تنها در اوایل سال ۲۰۲۰ بود که مجددا به عضویت این دایره منصوب شد.

او تا پیش از سال ۲۰۱۴ حضور عمومی چندانی نداشت و فقط در سال ۲۰۱۱ در تشییع جنازه پدرش شرکت کرده بود. کیم بعضا در برخی از تصاویر رسانه‌های حکومتی در کنار برادرش دیده شده است.

هر بار که وضعیت کیم جونگ اون نامشخص می‌شود نقش او نیز به عنوان جانشین احتمالی برادرش در کانون توجه قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۴ نیز وقتی کیم جونگ اون برای مدتی از دید عموم خارج شد، شایعات مشابهی بروز کرد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها