دبیر کل خانه پرستار گفت: براساس آخرین پژوهش‌ها نزدیک به ۳۰ درصد ناقلین علامتی ندارند لذا در طول زمان انتقال تعداد زیادی را مبتلا می‌کنند.۵۰ درصد دیگر ضمن اینکه سه هفته منتقل می‌کنند، فقط علائم ضعیفی چون خستگی یا سرفه دارند یعنی ۸۰ درصد مردم ضمن اینکه خود ناقل هستند اما علامتی ندارند لذا خطر در همین نزدیکی‌های ماست.

دولت جامعه پرستاری را در مبارزه با کرونا تنها گذاشت/ افزایش خستگی و فشار بر روی کادر درمانی، ضریب اشتباهات آنها را بالا می‌برد

خبرهای افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی بسیار نگران کننده شده است، به طوری که رئیس شورای شهر تهران خواستار تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت شده است. از سوی دیگر مسؤولان مردم را به زدن ماسک تشویق یا مجبور کرده‌اند. قدس آنلاین در گفت و گو با محمد شریفی‌مقدم  دبیر کل جامعه پرستاری درباره وضعیت فعلی مبارزه با این بیماری مهلک و  اهمیت زدن ماسک سؤالاتی را مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت ویروس کرونا به گفته مسؤولین بدتر از فروردین ماه سال جاری شده است. بیماری در حال حاضر تا چه میزان شیوع یافته و شدت خطر آن تا چه حدی افزایش یافته است؟

ویروس کرونا در شش ماه گذشته با نوسان های مختلفی به شدت تاخته است. افزایش آمارهای نگران کننده از ابتلا و مرگ و میر در کشور علامت هایی به ما می‌دهد که کوچکترین غفلتی از انجام و اهتمام به آن می‌تواند تأثیرات منفی و غیر قابل جبرانی بر کشور و به تبع آن بر مردم و کادر بهداشت و درمان کشور بخصوص جامعه پرستاران وارد کند. موضوع مهمی که لازم است دولت و رسانه ها آن را دائماً به گوش مردم برسانند این است که ویروس کرونا درمان ندارد لذا فقط و فقط مراقبت می‌تواند مردم و کادر درمانی را از انبوه مرگ و میر و فشارها نجات دهد. 


مسأله مهم دیگر در مراقبت از بیماران و تلاش برای افزایش بهبود یافتگان با تلاش‌های کادر درمانی مرتبط است آیا دولت از پرستاران به خوبی در این مسیر حمایت کرده است؟

مسأله‌ای که اگر در این بحث نادیده گرفته شود خیانت به حقوق پرستاران است، قشر زحمت کشی که بعد از کاهش نرخ ابتلا و مرگ و میر در اوایل سال جاری به ویروس کرونا، دولت به گمان اینکه مشکل حل شده لذا نیازی به پرستاران ندارد، برخوردهای بسیار نامناسبی را با پرستاران رقم زد، رفتارهایی چون قرارداد های ۸۹ روزه برای بیمه نکردن و پایمال کردن حق و حقوق پرستاران،تا جایی که در برخی موارد حقوق دو سه ماه آخر بدانها داده نشد. به عبارتی می‌توان گفت عدم حمایت دولت و رها کردن کادر پرستاری که یکی از اعضای مهم مبارزه با بیماری کرونا به شمار می‌روند نشان داد دولت برنامه‌ای حتی برای سه ماه آینده در راستای کنترل کرونا نداشته است. دولت کادر بهداشت و درمان را به حال خود رها کرد بخصوص تعهدی به پرداخت معوقات پرستاران از خود نشان نداد، این موضوع به شدت منجر به کاهش انگیزه جامعه پرستاری کشور شد، ضمن اینکه دولت توجهی به فداکاری پرستاران در مدت زمان طولانی شده خدمت دهی به مردم نداشت. شش ماه زمان کمی برای درگیری و خدمت رسانی بیست و چهار ساعته به چنین موضوعی نیست لذا کادر پرستاری از دو جانب بی مهری دولت و فشار خدمت رسانی به بیماران آزرده خاطر شدند در حالی که دولت به خوبی واقف به تعداد محدود پرستاران در برابر حجم بالای بیماران بود، ضمن اینکه کادر درمانی مبتلا به ویروس نیز به مدت ٢ تا ٣ هفته برای قرنطینه ماندن از رده کاری خارج می‌شدند لذا فشار زیادی که بر پرستاران بود از چند جهت منجر به افزایش خطای پرستاران شد.

یعنی معتقدید نیروی کم و فشار زیاد با بی مهری های دولت منجر به افزایش خطا در بخش پرستاری شده است؟

 شاید به نوعی این موضوع را نباید بی ربط یا نادیده گرفت که افزایش آمار مرگ و میر در جامعه می‌تواند ناشی از کمبود نیروی پرستاری و فشار و خستگی است که موجب افزایش خطا در انجام مراحل درمانی می شود. قطعاً این وضعیت در حالت بحران به مراتب بیشتر می شود لذا یکی از دلایل افزایش مرگ و میر کمبود نیروی پرستاری و  خستگی مفرطی است که با از دست رفتن انرژی خود و مردم در شرایط سخت تری قرار می‌گیرند. حذف کادر بهداشت به ویژه پرستاران از دایره حمایت‌های دولت و برخوردهای نادرستی که با آنها صورت گرفته است باید به  سرعت از سوی دولت کنار گذاشته شود چرا که مردم و جامعه پرستاری در شرایط سخت و طاقت فرسایی به سر می‌برند. 

این روزها بر زدن ماسک خیلی تأکید می‌شود آیا با ماسک زدن مردم می‌توان تا حد زیادی مانع ابتلای همگانی به این ویروس شد؟

بی شک نقش مردم در کنترل و شکست ویروس کرونا بسیار مهم و حیاتی است چرا که امروز مهمترین و بهترین روش برای مهار کنترل کرونا مسئله پیشگیری است و بهترین راه پیشگیری از ابتلا زدن‌ماسک است چرا که ماسک تا ۸۵ درصد از ورود ویروس به بدن جلوگیری می‌کند. چند مدل ماسک در جامعه توزیع شده است که ساده ترین آنها  بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تومان قیمت دارد، اما بهترین ماسک همان ماسک‌های سه لایه کاغذی یک بار مصرف است، ضمن اینکه نیازی نیست که مردم عادی ماسک فیلتر دار بزنند، همچنین  ماسک های پارچه‌ای تنها از جهت شست و شو و عمر آنها قابل توجه است چرا که ماسک‌های پارچه ای نزدیک به ۵٠ درصد قابلیت جلوگیری از ورود ویروس به بدن را دارد. 

خبرهای متناقضی از رسیدن  واکسن شنیده می‌شود، مبنی بر اینکه کشورهایی چون چین و آمریکا واکسن ساخته‌اند و ممکن است در ماه‌های آینده توزیع شود هر چند مسؤولین رسیدن واکسن به ایران را بین یک تا یک و نیم سال آینده تخمین می‌زنند، آیا این قبیل خبرها قابل تایید است؟ 

هیچکدام از این خبرها قابل تأیید نیست هر چند که اثر گذاری کامل واکسن بر ویروس به دلیل ناشناخته بودن و مرموز و  وحشی بودن ویروس هنوز به درستی محرز نشده است لذا حتی ممکن است زمانی که به مرحله عملیاتی برسد و واکسن ساخته شود ویروس خود را به شکل دیگری نشان دهد، لذا ساخت واکسن به این راحتی نیست. از سوی دیگر قیمت تمام شده واکسن آنقدر بالا است که شاید فقط ثروتمندان جامعه امکان خرید داشته باشند لذا به آمدن واکسن نمی‌توان امیدی بست بنابراین دولت با اطلاع از این موضوع روش همه گیری گله ای را در پیش گرفته یعنی دولت جامعه را آگاهانه رها کرده است تا بیمارانی که به کرونا مبتلا می‌شوند به خودی خود در برابر این ویروس حداقل برای چندین ماه واکسینه شوند هر چند که با فوت پرستاری که بعد از دو هفته از ابتلا به ویروس کرونا برای مراقبت از خواهر خود پروتکل‌های لازم را به گمان عدم ابتلای مجدد رعایت نکرده بود، متأسفانه هر دو خواهر فوت شدند. این مساله نشان می‌دهد حتی بعد از واکسن کرونا نمی‌توان به عدم ابتلای دوباره به ویروس مطمئن بود. براساس آخرین پژوهش‌ها نزدیک به ۳۰ درصد ناقلین علامتی ندارند، لذا در  طول زمان انتقال تعداد زیادی را مبتلا می کنند،  ۵۰ درصد دیگر ضمن اینکه سه هفته منتقل می‌کنند، فقط علائم ضعیفی چون خستگی یا سرفه دارند، یعنی ۸۰ درصد مردم ضمن اینکه خود ناقل هستند اما علامتی ندارند لذا خطر در همین نزدیکی‌های ماست. 

آیا تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از ابتلا مثمر ثمر است؟

از سیستم ایمنی بدنی قوی تا ژن  خوب واقعا مشخص نیست چه کسی می‌گیرد چه کسی نمی‌گیرد، دیگر موضوع ابتلای افراد مسن مطرح نیست چرا که جوانان ورزشکار نیز متاسفانه با کرونا فوت کرده اند،  بدون اینکه بیماری زمینه ای داشته باشند، هر صورت با ویروس ناشناخته و مرموزی مواجه هستیم که در حال حاضر غیر از زدن ماسک راهکاری برای کاهش یا عدم ابتلا به ویروس نداریم، همچنین مصرف ویتامین C،ویتامین D، مکمل‌ها و  داروهای گیاهی و دمنوش‌ها می‌تواند در تقویت بدن موثر باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها