یک چهره آکادمیک اسرائیلی با پرده برداشتن از سفر یک هیئت سعودی "عالی رتبه" به تل‌آویو جهت بررسی پرونده جمال خاشقجی، جنجال گسترده‌ای را به پا کرده است.

سفر هیئت عربستانی به تل‌آویو برای بستن پرونده خاشقجی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از سایت الدرر الشامیه، ایدی کوهن، یک شخصیت آکادمیک اسرائیلی در توییتی نوشت: یک هیئت سعودی به ریاست سعود القحطانی، مشاور بن سلمان در تل‌آویو حضور دارد. سفر این هیئت با هدف درخواست کمک از تل‌آویو جهت مطرح کردن همان رویکرد و گفته‌های دستگاه قضایی عربستان در پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در مقابل دولت آمریکا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این هیئت عربستانی همچنین با هدف خرید برنامه‌های مربوط به امنیت سایبری به تل‌آویو آمده است.

همکاری امنیتی میان تل‌آویو و ریاض طی سال‌های اخیر به ویژه بعد از به قدرت رسیدن بن سلمان، آشکار شد.

روزنامه هاآرتص اسرائیل گزارش داد که شرکت اسرائیلی NSO که در زمینه برنامه‌های جاسوسی فعالیت می‌کند، چند ماه قبل از بازداشت‌های گسترده صدها شاهزاده و بازرگان سعودی، به سازمان اطلاعات عربستان برنامه‌های هک کردن گوشی‌های موبایل را پیشنهاد داد.

اولین نشست میان مسؤولان این شرکت با افسران ارشد در سازمان اطلاعات عربستان در وین، پایتخت اتریش در اواسط سال ۲۰۱۷ انجام شد که طی آن، این شرکت به طرف سعودی برنامه‌هایPegasus ۳ را پیشنهاد داد. برای آنکه هیئت عربستانی نسبت به توانمندی‌های پیشرفته این برنامه قانع شود، طرف اسرائیلی از ناصر القحطانی، معاون رئیس دستگاه اطلاعات عربستان خواست تا به یک مرکز خرید نزدیک به مکان دیدار رفته و یک گوشی آیفون را خریداری کرده و شماره تلفن را به آنها بدهد. بعد از آن، هیئت سعودی دید که چگونه اسرائیلی‌ها توانسته‌اند گوشی را هک کرده و نشست را شنود کنند و از حاضران عکس بگیرند.

مساله کشته شدن خاشقجی بعد از آن مجدداً مطرح شد که یک کارمند در کنسولگری عربستان در استانبول فاش کرد که یک ساعت بعد از ورود جمال خاشقجی به کنسولگری عربستان در اکتبر ۲۰۱۸، عربستانی‌ها از او چه خواستند.

رویترز گزارش داد که زکی دمیر، کارمند کنسولگری عربستان در استانبول به یک دادگاه ترکیه‌ای گفت که از او خواسته شد تا کمتر از یک ساعت از ورود خاشقجی به این ساختمان، تنور را روشن کند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها