هر سال با پایان یافتن سال تحصیلی و فرارسیدن فصل تابستان، بحث اوقات فراغت و پر کردن آن داغ می‌شود و مساجد یکی از مراکز اصلی برای برطرف شدن این دغدغه والدین است؛ اگر چه امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا شاید اوضاع کمی متفاوت از هر سال باشد.

برای لحظه ‌لحظه زندگی مخاطبان برنامه داریم

قدس آنلاین: هر سال با پایان یافتن سال تحصیلی و فرارسیدن فصل تابستان، بحث اوقات فراغت و پر کردن آن داغ می‌شود و مساجد یکی از مراکز اصلی برای برطرف شدن این دغدغه والدین است؛ اگر چه امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا شاید اوضاع کمی متفاوت از هر سال باشد.

یکی از رشته‌های نخستین رویداد ملی فهما (فرهنگی و هنری مساجد ایران) همین غنی‌سازی اوقات فراغت بود که کانون فرهنگی- هنری آرمانشهر مهدوی مسجد و مجتمع امام خامنه‌ای شیراز در آن برگزیده شد. در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام غلامرضا عبداللهی خوب، مدیر این کانون، عملکرد این کانون برتر را مورد بررسی قرار دادیم.

نگاه توحیدی، محور فعالیت‌های کانون

حجت‌الاسلام عبداللهی با بیان اینکه کانون آرمانشهر مهدوی، پایگاه فعالیت همه‌جانبه فکری، علمی، پژوهشی، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرایی در حوزه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است، توضیح می‌دهد: ایجاد تحول بنیادین فکری، رفتاری و وضعیتی در حوزه‌های سه‌گانه فوق به وسیله باور فلسفی اصیل و تحول‌ساز، دوستی‌آفرین و بهشت‌ساز توحیدی، از مهم‌ترین اهداف این کانون در این سال‌ها بوده است.

او اضافه می‌کند: کانون آرمانشهر اقدام‌های گسترده‌ای انجام داده و اقدام‌هایی نیز در دست اجرا دارد. این اقدام‌ها شامل تولید فکر، ارائه دانش‌ها و آموزش‌های متنوع و متفاوت مهدوی در چهار سطح مهدی‌شناسی، ظهور و زمینه‌سازی، مهدی‌یاری پیش و پس از ظهور و مهدی‌نگهداری پس از ظهور می‌شود؛ ضمن اینکه این کانون در بخش جامعه‌سازی توحیدی مهدوی نیز فعالیت‌های متعددی را در دست کار دارد.

برگزیده رویداد فهما از استان فارس به فعالیت‌های دیگر این کانون اشاره کرده و بیان می‌کند: هر چند این کانون در رشته غنی‌سازی اوقات فراغت برگزیده شد اما اقدام‌های اثرگذار دیگری برای تمامی رده‌ها و گروه‌های سنی تدارک دیده و انجام می‌دهد. برگزاری آموزش در قالب کلاس‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌ها برای تبیین نگاه توحیدی کاربردی و شناخت کاربردی ویژگی‌های فرد و خانواده آرمانی یکی از اقدام‌هایی است که با استقبال بسیار خوب اعضای کانون و اهالی مسجد و محله مواجه شده است.

غنی‌سازی اوقات فراغت با برنامه‌های توحیدمبنا

او ادامه می‌دهد: ایجاد مرکز مشاوره توحیدمبنا در مسجد برای مشاوره و حل معضلات و بحران‌های فردی، عقیدتی و خانوادگی در مشکلاتی مانند اعتیاد، طلاق، بحران‌های روحی و روانی، مشکلات اقتصادی و... از دیگر اقدام‌هایی است که در این کانون انجام شده و مردم منطقه از آن بهره می‌برند. علاوه بر آن تولید محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه در قالب کتاب و لوح‌های فشرده مانند کتاب‌های مهم گلبرگ‌های رحمت، روزنه‌های امید، تیشه‌ای بر ریشه جناح‌بندی‌ها، کتاب‌های کودک و... بخش دیگری از اقدام‌های این کانون مسجدی است و افزون بر این موارد، بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در دست اقدام برای چاپ است.

حجت‌الاسلام عبداللهی در پاسخ به این پرسش که طرح این کانون چه وجه تمایزی داشت که سبب شد در بین سایر کانون‌های مساجد کشور برگزیده شود، عنوان می‌کند: پرداختن به موضوعی اساسی که در همه اوقات فراغت و غیرفراغت باید به آن پرداخت یعنی «توحید» سبب غنی‌سازی اوقات فراغت می‌شود. مقام معظم رهبری در این زمینه بیان کردند اگر چه در مکتب‌خانه‌ها هم به بچه‌ها می‌آموزند که خدا یکی است و دو نیست، لکن غالباً از شناخت وجهه‌های گوناگون توحید در زندگی غفلت می‌شود. برای اصلاح روابط انسانی و پایان معضلات بشری، فقط یک راه وجود دارد؛ اینکه توحید را بفهمیم و توحید یعنی یک «من» بیشتر وجود ندارد و آن خداوند است. به قول امام خمینی(ره) ما هیچ‌ایم، هر چه هست اوست. نتیجه کاربردی این یگانگی، فرهنگ «تو خودمی» است. این همان حدیث امام علی(ع) است که فرمود دوست حقیقی تو کسی است که او، خود توست.

توحید من، یگانگی ما، تو خودمی!

مدیر کانون فرهنگی و هنری آرمانشهر مهدوی با اشاره به شعارهای این کانون توضیح می‌دهد: یکی از نقاط تمایز طرح کانون ما، این است که اوقات فراغت را فقط در تابستان یا آخر هفته‌ها نمی‌دانیم؛ بلکه برای مخاطبان در تمام طول روز که در حال کار و شغل، در حال امور خانه‌داری و تربیت فرزند، در حال درس خواندن و... هستند یک برنامه کلی داریم: «من نشو!» و همیشه به یاد داشته باش: «توحید من، یگانگی ما، تو خودمی» و این سبب تبدیل شدن کل زمین به مسجد می‌شود.

این فعال مسجدی در مورد جزئیات این طرح یادآور می‌شود: این طرح حدود ۱۰ سال است که آغاز شده و شامل برگزاری چندهزار ساعت آموزش در قالب کلاس، همایش، کارگاه عملی، مشاوره، اردوهای تفریحی- آموزشی، مهد ادب برای خردسالان و... است و همچنان ادامه دارد که هزینه‌های آن توسط خیران و علاقه‌مندان تأمین می‌شود. بازخورد طرح را باید در زندگی تک تک اعضای جدی و علاقه‌مند دید. ارتقای کیفیت روابط بین زن و شوهر، تربیت فرزند، حل معضلات فردی و خانوادگی و... گواه تأثیرگذاری این طرح است.

حجت‌الاسلام عبداللهی در پایان بیان می‌کند: از ابتدای تأسیس کانون آرمانشهر مهدوی، بیش از ۳هزار نفر با آموزه‌های توحیدی آشنا شدند که نه تنها در شیراز، بلکه از شهرهای مختلف سراسر کشور و همچنین هم‌میهنانمان در خارج از کشور بوده‌اند. این تعداد اعضای مرکز هستند و غیر از این تعداد، افراد بی‌شماری از طریق دریافت مشاوره‌ها با نگاه توحیدی آشنا شده‌اند و حدود ۴هزار پرونده موفق مشاوره داشته‌ایم.

برچسب‌ها