رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد: هنوز جلسات با وزارت بهداشت در رابطه با موارد مطرح شده در رابطه با دارو و تجهیزات پزشکی که قرار است کره جنوبی در قبال بدهی خود در اختیار ایران قرار دهد کامل نیست؛ ان شاالله ظرف دو هفته آینده منتظر خبرهای خوبی در این رابطه هستیم.

ظرف دو هفته آینده منتظر خبرهای خوبی در رابطه با پرداخت بدهی‌های کره جنوبی به ایران هستیم

به گزارش خبرنگار  اقتصادی قدس آنلاین؛ سه شنبه هفته گذشته بود که «حسین تنهایی»، رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد که براساس توافق صورت گرفته، قرار شد بخشی از پول بلوکه‌شده بصورت اقلام پزشکی و دارو به کشور برگردد.

وی با اشاره به این مطلب که وزارت بهداشت این اقلام را با هماهنگی با بانک مرکزی اعلام خواهد کرد، افزود: البته این احتمال وجود دارد که پس از دارو تدریجاً به سمت واردات مواد غذایی و نهاده‌های دامی حرکت کنیم.

تنهایی در مورد حجم این توافق نیز تصریح کرده بود که بنده هنوز در مورد حجم آن اطلاعی ندارم اما این به تلاش ما بستگی دارد و امیدوارم با هماهنگی و ارتباط وزارت بهداشت و بانک مرکزی، بتوانیم حجم بالایی از این پول را به کشور بازگردانیم.

ظرف دو هفته آینده منتظر خبرهای خوبی در این رابطه هستیم

«حسین تنهایی» رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اما در گفت و گویی اختصاصی با قدس آنلاین پیرامون آخرین تحولات در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

تنهایی ضمن اشاره به اینکه هنوز جلسات با وزارت بهداشت در رابطه با موارد مطرح شده در رابطه با دارو و تجهیزات پزشکی که قرار است کره جنوبی در قبال بدهی خود در اختیار ایران قرار دهد کامل نیست، افزود: ان شاالله ظرف دو هفته آینده منتظر خبرهای خوبی در این رابطه هستیم.

بدهی کره جنوبی به ایران رقمی معادل ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است

وی میزان بدهی سئول به تهران که رقمی معادل ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در قبال فروش نفت و محصولات پتروشیمی به ایران عنوان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی در پاسخ به این پرسش که آیا در رفتار طرف کره‌ای تغییری نسبت به رویکردی که پیش‌تر در قبال پرداخت بدهی‌های خود به ایران اتخاذ کرده بود مشاهده می‌شود یا خیر ، گفت: ظاهرا کره ای ها علاقه به همکاری در این رابطه نشان می‌دهند و ابراز تمایل می‌کنند تا این مسئله به گونه‌ای که دو طرف رضایت داشته باشند حل و فصل شود ولی در عمل هنوز رقمی که در نظر گرفته‌اند؛ رقم بالایی محسوب نمی‌شود و امیدواریم تا دو هفته آینده اتفاقات بهتری در این رابطه رخ دهد و اخبار خوبی برای مردم داشته باشیم.

لازم به ذکر است رویکرد کره جنوبی در قبال پرداخت بدهی های خود به ایران تاکنون تحت تأثیر فشارهای آمریکا و تحریم‌های ظالمانه این کشور علیه ایران بوده است و مقامات کره ای تاکنون اقدام قابل توجهی در این رابطه انجام نداده اند تا جایی که «علی ربیعی»، سخنگوی دولت ایران درباره اموال بلوکه شده این کشور در کره جنوبی اعلام کرده بود: دولت کره جنوبی پول‌های ایران را برگرداند. پیامدهای این رفتار غیر قابل قبول است و بر چشم انداز روابط دو جانبه ما قطعاً تأثیر خواهد داشت.

باید دید آیا رایزنی‌های دو طرف که به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی قرار است در هفته‌های آتی خبرهای خوبی از آن بشنویم در نهایت  منجر به بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی خواهد شد یا طرف کره‌ای همچنان به ادامه رویکرد قبلی خود ادامه خواهد داد؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها