کرمان- جداسازی شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان و یا درخواست تقسیم استان کرمان خبر جدیدی نیست بلکه ریشه این خواسته حتی به دولت های قبل از انقلاب باز می گردد.

تقسیم استان کرمان نقل محافل مجازی؛ طرحی در کار نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها- بابک رحیمیان: طرفداران تقسیم استان کرمان به‌تازگی باهدف اینکه شاید این تقسیم بتواند راهگشای توسعه باشد و بودجه بیشتری برای جنوب کرمان و مناطق دور افتاده از مرکز جذب کند باری دیگر  مطالبه تقسیم استان را زمزمه می کنند.

طرفداران تقسیم استان بر این باورند که با تشکیل استان‌های جدید می‌توان زمینه محرومیت‌زدایی و توزیع متوازن ثروت و بودجه و درنهایت توسعه را در مناطق مختلف کرمان مشاهده کرد.

آن‌ها می‌گویند: عملاً وقتی به مناطق دورافتاده از مرکز استان کرمان نگاه کنید بیشترین میزان محرومیت و کمترین میزان احداث زیرساخت‌ها را در مناطق دورافتاده از مرکز استان می‌توان یافت.

برخی شهروندان جیرفتی از مسئولان درخواست کرده‌اند با توجه به وسعت بسیار بزرگ استان کرمان و نرسیدن امکانات کافی به جنوبی‌ترین مناطق استان برای ایجاد سهولت کار مردم و خدمات‌دهی بیشتر به مردم رنج‌دیده هفت شهرستان جنوبی که با پایین‌ترین امکانات زندگی می‌کنند اجازه دهند جیرفت و ۶ شهرستان عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب از این استان پهناور جدا و به استانی مجزا تبدیل شوند.

قصه‌ای قدیمی

پیشینه تقسیم استان کرمان به قبل از انقلاب بازمی‌گردد  و گفتنی است پیش‌ازاین نیز در سال ۱۳۳۸ موضوع مطالعات تقسیمات کشوری برای شهرستان جیرفت مطرح بود اما دولت‌ها قبل و بعد از انقلاب یکسری اقدامات صرفاً برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم این منطقه انجام دادند و این اتفاق به سرانجام نرسید.

پیش‌ازاین هم محمدرضا باهنر نائب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی در دی‌ماه سال ۱۳۹۰ عنوان کرد که استان  کرمان به‌عنوان پهناورترین استان کشور، قطعاً استحقاق تقسیم شدن به دو استان را دارد و البته باید زمینه‌های تقسیم بررسی شود.

در سال ۱۳۹۰ نیز نماینده مردم بافت در مجلس دوره هشتم خواستار تقسیم کرمان به سه استان کرمان شمالی، جنوب و سمنگان شد و علت این موضوع را ضرورت خدمت‌رسانی مناسب، جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور، گستردگی استان و کاهش  فقر و محرومیت نامید.

حجت‌الاسلام علی زادسر جیرفتی نماینده پیشین مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در زمره افرادی بود که در سال ۱۳۹۳ بابیان اینکه شهرستان جیرفت قابلیت استان شدن را دارد، گفت: جنوب کرمان با ظرفیت‌های بی‌شماری که دارد خواهان استقلال و جدایی از استان کرمان است.

آبان ماه سال ۱۳۹۵ البته یک‌بار دیگر زمزمه استان شدن جیرفت در جنوب کرمان با حضور اسحاق جهانگیری در میان مردم قوت بیشتری گرفت زیرا هنگامی‌که بسیاری از حضار شعار  «استان سبزواران» را سر می‌دادند معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: بعدازاین سفر، تبدیل‌شدن جیرفت به استان را بررسی می‌کنیم و زیرساخت‌های لازم برای این امر باید ایجاد شود و امیدوارم بتوانیم جیرفت و عنبرآباد را توسعه دهیم.

تجربه تقسیم

کرمان طی سال‌های اخیر تجربه‌ای در خصوص تقسیمات کشور را شاهد بوده است، به‌طوری‌که شهرستان‌های جیرفت و کهنوج به (شهرستان‌های عنبرآباد، قلعه گنج، منوجان، فاریاب، جیرفت، کهنوج و رودبار)، شهرستان بم به شهرستان‌های (بم، نرماشیر، ریگان و فهرج) و شهرستان بافت به شهرستان‌های (بافت و ارزوئیه) تقسیم شدند. 
چند سال بعدازاین تقسیم‌بندی بود که توسعه زیرساخت‌ها و تقسیم اعتبارات در این مناطق بیشتر از قبل محقق شد؛ اما همچنان شاهد عدم توازن در تقسیم بودجه‌ها و اعتبارات شهرستان‌های کم برخوردار و محروم هستیم. 

طرحی در کار نیست

این حرف و حدیث ها در حالی قوت گرفته است که استاندار کرمان در خصوص تقسیمات احتمالی استان کرمان می گوید: هیچ طرحی در این زمینه مطرح نیست. 


 «محمدجواد فدایی» با اشاره به این‌که این طرح در دولت مطرح نیست اظهار می کند: این‌که بخواهند استان کرمان را به استان‌های دیگر تقسیم کنند اطلاعی ندارم و چیزی رسماً منعکس نشده است. 

و یبیان می کند: هرچند این طرح در دولت مطرح نشده، عملاً بارها درخواست تقسیم استان بزرگ کرمان به استان‌های کوچک‌تر از زبان مسئولان مختلف بیان‌شده و یکی از مطالباتی است که هرازگاه عنوان می‌شود. 

موضوع منتفی است

در همین حال نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه گنج در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تقسیمات کشوری در حوزه انتخابیه این‌جانب کمک شایانی برای مدیریت و رسیدگی به امور مردم دارد می‌افزاید: اما به‌هیچ‌وجه به دنبال تقسیم استان کرمان نیستیم.

احمد حمزه با اشاره به این موضوع که طول حوزه انتخابیه‌اش به لحاظ جغرافیایی ۶۰۰ کیلومتر از شمال تا جنوب فاصله دارد و به‌اندازه وسعت یک استان است می‌افزاید: در این راستا لازم است که این حوزه انتخابیه خُرد شود و تعداد شهرها افزایش‌یافته تا مدیریت آن تسهیل شود.

وی ادامه می‌دهد: بحث تقسیم استان کرمان به ۲ استان از دیرباز مطرح بوده و سوژه جدیدی نیست ولی به دلایلی، گفته می‌شود که مسئولان ارشد کشور صلاح به ایجاد استان جدید در کشور نمی‌بینند و این روند متوقف‌شده است.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منو جان، رودبار و قلعه گنج در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه نه‌تنها کرمان بلکه استان‌های سیستان و بلوچستان و فارس تقاضای تقسیم داشتند اذعان می‌کند: ظاهراً این موضوع متوقف است زیرا مسئولان ارشد کشور با ایجاد استان جدید مخالف هستند.

برچسب‌ها