دیوان بین‌المللی دادگستری با درخواست چهار کشور عربی برای ابطال دادخواست قطر مخالفت کرد. این دیوان همچنین تاکید کرد، اعتراضات ارائه شده از سوی کشورهای تحریم‌کننده را رد و حکم داده که ایکائو تخصص رسیدگی به شکایت قطر ازبابت محاصره هوایی‌اش را دارد.

دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع قطر رای داد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند، در جلسه محاکمه امروز (سه‌شنبه) خود پیرامون «کنوانسیون‌ بین‌المللی رفع‌ هر نوع‌ تبعیض‌ نژادی» درخواست امارات برای ابطال دادخواست قطر را با ۱۵ رای مخالف در برابر یک رای موافق رد کرد.

دادگاه این درخواست را به استناد به آنکه در حکم ۲۳ ژوئیه سال گذشته میلادی توضیحات لازم در این رابطه ارائه شده است، اعلام کرد که نیازی به بررسی مجدد آن نیست.

این درحالی است که دادگاه لاهه ۲۳ ژوئیه سال گذشته در حکمی اعلام کرد که امارات با اعمال تحریم علیه دوحه حقوق شهروندان قطری را نقض کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری به اجماع اعتراض‌های چهار کشور تحریم‌کننده قطر در خصوص عدم تخصص شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) در بازنگری شکایت قطر ازبابت محاصره هوایی‌اش را رد کرد.

دیوان اعلام کرد، قطر تلاش‌های صادقانه‌ای در ارتباط با چهار کشور عربی برای مذاکره قبل رفتن به سراغ ایکائو داشته است.

این دیوان همچنین تاکید کرد، به اجماع آرا تجدیدنظرخواهی‌ها و اعتراضات ارائه شده از سوی کشورهای تحریم‌کننده را رد و حکم داده که ایکائو تخصص رسیدگی به شکایت قطر ازبابت محاصره هوایی‌اش را دارد.

واکنش کشورهای محاصره کننده قطر

حصه عبدالله العتیبه سفر امارات در هلند در واکنش به رای دادگاه لاهه اعلام کرد، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری ماهیت فنی داشته و محدود به مسائل اجرایی و در چارچوب قضایی باید نزاع حل و فصل شود.

اسکای نیوز نیز گزارش داد، عربستان، امارات، مصر و بحرین بعد از رای دیوان بین‌المللی دادگستری قصد طرح پرونده‌ای درخصوص آنچه "ادعاهای قطر در برابر ایکائو خوانده‌اند" را دارند.

دیوان بین‌المللی دادگستری بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل و مقرش در لاهه است.

گفتنی است بحران میان قطر و برخی کشورهای عربی از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ با قطع کامل روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با این کشور آغاز شد.

این چهار کشور همچنین با تحریم قطر یک درخواست ۱۳ ماده‌ای را برای بازگشت روابط به حالت عادی اعلام کردند.

دوحه این اقدام و خواسته‌ها را نقض قوانین بین‌المللی و غیرقابل قبول دانسته است.

کویت پس از آغاز بحران خلیج فارس میان قطر و برخی کشورهای عربی بین آنها میانجی‌گری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها