قرار بود امضای اولیه توافقنامه صلح سودان امروز (سه‌شنبه) در خارطوم، پایتخت این کشور انجام گیرد که طبق گفته یک رهبر "جبهه انقلابی" امضای این توافقنامه به تعویق افتاد و مراسم به جوبا پایتخت سودان جنوبی منتقل شد.

امضای توافقنامه صلح سودان تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از شبکه اسکای نیوز، به گفته یک مقام در "جبهه انقلابی" سودان، امضای توافقنامه صلح بین دولت سودان و جبهه انقلابی قرار بود امروز باشد که تا اطلاع‌ثانوی به تعویق افتاد.

این رهبر جبهه انقلابی گفت: میانجی‌گری جوبا مقرر کرد که مراسم امضای اولیه توافقنامه صلح به جوبا یعنی مقر رسمی مذاکرات منتقل شود.

عبدالله مصطفی از رهبران شورای انتقالی که ریاست آن را الهادی ادریس، رئیس جبهه انقلابی برعهده دارد، بعید دانست توافقنامه صلح ظرف روزهای آینده امضا شود زیرا مسائل بسیار پیچیده‌ای از جمله مقدمه‌چینی‌های امنیتی لاینحل باقی مانده‌اند که زمان‌بر هستند.

او به اسکای نیوز گفت، مسائل بسیاری حل نشده و اهمیت پرونده مقدمات امنیتی به منظور دستیابی به توافقنامه مد نظر بسیار زیاد است.

پیشتر وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی سودان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، امضای اولیه توافقنامه بین دولت سودان و جبهه انقلابی که شامل تعدادی از جنبش‌های مسلح این کشور می‌شود امروز انجام می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شد شش ماه بعد از تشکیل دولت سودان دولت انتقالی و جنبش‌های مسلح به توافق صلح دست یابند.

با مانع تراشی‌ها در مذاکرات، جوبا مقرر کرد امضای توافقنامه صلح به مارس گذشته، سپس به آوریل موکول شود، بعد از آن به ۲۰ ژوئن و سپس به ۱۴ ژوئیه موکول شد که باز هم به تعویق افتاد.

مذاکرات جوبا بر پنج روند یعنی "روند اقلیم دارفور، در غرب"، "روند دو ولایت کردفان جنوبی در جنوب و نیل آبی در جنوب شرق"، "روند شرق سودان"، "شمال سودان" و "روند مرکز سودان" متمرکز است.

برقرای صلح در سودان یکی از مهمترین پرونده‌های روی میز دولت عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور در مرحله انتقالی است که از ۲۱ اوت شروع شده و تا ۳۹ ماه ادامه خواهد داشت و نهایتا با برگزاری انتخابات خاتمه می‌یابد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها