این هفته به مناسبت هفته عفاف و حجاب، نماهنگی با عنوان «کبوترهای گوهرشاد» براساس موضوع قیام گوهرشاد در فضای مجازی منتشر شد.  

رضا جان است شاه مردم ایران، رضاخان نه...

قدس آنلاین: شاعر شعر نماهنگ «کبوترهای گوهرشاد» محمدحسین ملکیان است. این نماهنگ توسط دفتر رسانه مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تولید شد.

ملکیان، شعر «قیام گوهرشاد» را پیش از این در دیدار شاعران با  رهبر معظم انقلاب، خوانده است که مورد تحسین مقام‌معظم‌رهبری قرار گرفت.

محمدحسین ملکیان، درباره جزئیات شعر «قیام گوهرشاد» در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این شعر را نخستین بار برای شرکت در جشنواره قیام گوهرشاد به دبیری وحید جلیلی سروده‌ام. در این شعر از موضوعات روز همچون تحریم، مدافعان حرم و ... نیز در کنار عفاف و حجاب و قیام گوهرشاد استفاده کردم.

ملکیان با اشاره به اینکه چند سال پس از سرودن این شعر، قرار شد براساس آن نماهنگی تولید شود، در خصوص ساخت این نماهنگ، توضیح داد: به دلیل وزن بلند شعر، تلفیق شعر با ملودی برای آهنگساز دشوار بود، اما پس از تولید نماهنگ و انتشار آن، بازتاب‌های خوبی از سوی مردم دریافت کردیم.   

این شاعر جوان با بیان اینکه مخاطب این روزها با تصویر ارتباط بهتری برقرار می‌کند، به ضرورت تلفیق شعر و مدیوم تصویر اشاره کرد و گفت: وقتی شعر با موسیقی و تصویر تلفیق می‌شود، می‌تواند با طیف گسترده‌تری از مخاطب ارتباط برقرار کند و شاعر هم در این مواقع باید رعایت جوانب را بکند و سختگیری زیادی نداشته باشد. مثلاً من برای تلفیق شعر با تصویر، چند بیت از شعر را ویرایش کردم.

به گفته ملکیان، شعر فقط حس شنیداری مخاطب را دربرمی‌گیرد، اما وقتی تصویر و ملودی هم به کمک شعر بیایند، گستره ذهنی بیشتری به مخاطب می‌دهند و در نتیجه او ارتباط بیشتری با شعر برقرار می‌کند.

جشنواره و پیوند میان مردم، شعر و شاعر

ملکیان در خصوص کارکردهای جشنواره‌های شعر و جریان‌سازی این جشنواره‌ها گفت: با اینکه جشنواره‌های زیادی در حوزه شعر در کشور برگزار می‌شود، اما غالب جشنواره‌ها کارکردهای قبلی و جریان‌سازی‌های لازم را ندارند، چون اولین هدف یک جشنواره باید پیوند میان مردم، شعر و شاعر باشد که می‌بینیم در بیشتر مواقع این اتفاق نمی‌افتد و مردم برگزیده‌ها را همچنان نمی‌شناسند.

ملکیان ادامه می‌دهد: شاعران باید با حضور در جشنواره‌های شعر و کسب رتبه و مقام برگزیده بیشتر شناخته شوند. در این میان، نقش رسانه‌ها در حمایت و معرفی شاعران نیز بسیار مؤثر است.

وی معتقد است: شاعر برای شرکت در جشنواره‌های شعر باید نخست به موضوعاتی که شعر را براساس آن می‌سراید، اعتقاد قلبی داشته باشد و در مرحله بعد به دنبال حرفه‌ای‌تر شدن پیش برود.

گفتنی است، محمدحسین ملکیان در جشنواره بین‌المللی فجر، شعر و داستان جوان سوره، جوان برتر ایرانی توسط وزارت ورزش و جوانان برگزیده شده است.

از آثار او می‌توان به «بد بیاری»، «توارد شخصی»، «جمع‌مکسر»، «خورشید پا به ماه» و «نت‌های گریه‌دار» اشاره کرد.

برچسب‌ها